0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ميزان دستيابي دانشجويان مقطع کارشناسي پرستاري به اهداف آموزشي از ديدگاه دانشجويان و سرپرستاران بخش ه
دوشنبه 26 اسفند 1392  5:34 PM

ميزان دستيابي دانشجويان مقطع کارشناسي پرستاري به اهداف آموزشي از ديدگاه دانشجويان و سرپرستاران بخش ها
 
مهرام بهروز,وحيدي مريم,نامدار ارشتناب حسين*,حسيني شهيدي لاله,مجلي محمد
 
* دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي تبريز، تبريز، ايران
 
 

مقدمه: آموزش پرستاري در سطح کارشناسي، گامي بنيادين و زمينه ساز تربيت پرستار حرفه اي قلمداد مي شود. بنابراين ضروري است که اثربخشي برنامه آموزشي اين دوره، مورد ارزشيابي قرار گيرد. دانشجويان به عنوان عناصر اصلي آموزش و سرپرستاران بخش ها به عنوان شاهدان عملکرد دانشجويان در بالين از بهترين منابع اطلاعات در هر سيستم آموزشي مي باشند. اين مطالعه با هدف بررسي ميزان دستيابي دانشجويان مقطع کارشناسي پرستاري به اهداف آموزشي از ديدگاه دانشجويان و سرپرستاران بخش ها انجام گرفته است.
روش: اين پژوهش، مطالعه اي توصيفي مقطعي است که بر اساس رويکرد ارزشيابي مبتني بر مديريت و با استفاده از الگوي سيپ انجام شده است. بيست و هفت دانشجوي ترم هشت پرستاري و ده نفر از سرپرستاران بخش ها يا نماينده آنها در مراکز آموزشي درماني به روش سرشماري وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که مشخصات دموگرافيک و در هفت حيطه مراقبتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، مديريتي و حمايتي، توانبخشي و حرفه اي، ديدگاه دانشجويان و همچنين سرپرستاران را نسبت به ميزان دستيابي دانشجويان مقطع کارشناسي پرستاري به اهداف آموزشي اندازه مي گيرد که پس از تعيين روايي و پايايي مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS v.13 و با استفاده از آمار توصيفي و تحليلي تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: اکثر دانشجويان (63%) و اکثر سرپرستاران بخش ها يا نماينده آنها (80%) ميزان تحقق اهداف آموزشي در مقطع کارشناسي پرستاري را در حد نسبتا مطلوب گزارش کردند. از طرفي با وجود بالا بودن ميانگين نمره در گروه دانشجويان نسبت به گروه پرستاران، تفاوت آماري معناداري در دستيابي به اهداف آموزشي در دو گروه ديده نشد (p=0.79).
نتيجه گيري: علي رغم گزارش دستيابي به اهداف آموزشي از ديدگاه دانشجويان و سرپرستاران بخش ها در سطح نسبتا مطلوب، براي ارتقاي کيفيت عملکرد فارغ التحصيلان پرستاري، بررسي عوامل موثر در دستيابي به اهداف آموزشي و همچنين برنامه ريزي جهت رفع نقايص موجود پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: اهداف آموزشي، دانشجو، پرستاري، الگوي سيپ
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها