0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تبيين تجارب دانشجويان پرستاري در زمينه مشکلات آموزش دروس نظري پرستاري با روش شناسي کيفي
دوشنبه 26 اسفند 1392  5:33 PM

تبيين تجارب دانشجويان پرستاري در زمينه مشکلات آموزش دروس نظري پرستاري با روش شناسي کيفي
 
همتي مسلك پاك معصومه*,حبيب زاده حسين
 
* دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي اروميه، اروميه، ايران
 
 

مقدمه: اطمينان از کيفيت آموزش و حفظ و نگهداري آن يکي از وظايف اصلي دانشکده هاي پرستاري است. کسب اطلاعات در مورد مشکلات آموزش دروس نظري، زمينه مناسب را براي اصلاح و رفع آنها و فراهم کردن آموزش هاي اثربخش تر، ايجاد مي کند. هدف از اين مطالعه تبيين مشکلات آموزش دروس نظري پرستاري از ادراک دانشجويان پرستاري با رويکرد تحقيقات کيفي است.
روش: يک پژوهش کيفي با روش تحليل محتواي کيفي قراردادي، جهت رسيدن به هدف انجام شد. جمع آوري اطلاعات با استفاده از مصاحبه عميق نيمه ساختارمند با شرکت 17 دانشجوي پرستاري انجام گرديد. نمونه گيري مبتني بر هدف از بين دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي اروميه، صورت گرفت.
يافته ها: با استفاده از تجزيه و تحليل دست نوشته ها چهار طبقه مربوط به مشکلات آموزش دروس نظري دانشجويان پرستاري از مفاهيم استخراج شد: 1- مدرس غير اثربخش 2- برنامه درسي غيرپويا 3- امکانات و محيط نامناسب آموزشي 4- عوامل مربوط به ويژگي هاي فرد تحت آموزش، از مشکلات آموزش دروس نظري پرستاري از ادراک دانشجويان پرستاري بودند.
نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش نشان داد که ادراک دانشجويان از مشکلات آموزش دروس نظري پرستاري علاوه بر مدرس، مربوط به عوامل ديگري نيز مي باشد. با توجه به نتايج اين پژوهش پيشنهاد مي گردد مسوولين با تامين امکانات و تجهيزات محيط آموزشي و مدرسين با ارتقاي مهارت هاي آموزشي و به کارگيري مهارت هاي ارتباطي، در بر طرف کردن اين مشکلات گام هاي موثري در امر آموزش و ارتقاي انگيزه و اعتماد به نفس دانشجويان پرستاري بردارند.

 
كليد واژه: مشکلات آموزش دروس نظري، دانشجويان پرستاري، مطالعه کيفي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها