0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

رابطه تفکر انتقادي، راهبردهاي خودتنظيمي و اهداف پيشرفت در دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد
دوشنبه 26 اسفند 1392  5:31 PM

رابطه تفکر انتقادي، راهبردهاي خودتنظيمي و اهداف پيشرفت در دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود
 
بخشي محمود*,آهنچيان محمدرضا,اميري رعنا
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شاهرود، شاهرود، ايران
 
 

مقدمه: به علت اهميت نقش خودتنظيمي و جهت گيري اهداف در فرآيندهاي آموزش و يادگيري، ضروري است که فاکتورهاي موثر در توسعه آنها، مورد بررسي قرار گيرند. به نظر مي رسد، تفکر انتقادي يکي از سازه هاي مرتبط با خودتنظيمي يادگيري و جهت گيري هدفي در دانشجويان باشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين رابطه ميان تفکر انتقادي با انواع هدف گرايي و خودتنظيمي در دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود انجام شد.
روش: پژوهش به روش توصيفي همبستگي بر روي 104 نفر از دانشجويان کارشناسي پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود انجام شد. نمونه به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي از ميان 290 دانشجوي اين رشته انتخاب شد. با استفاده از سه پرسشنامه سنجش جهت گيري هاي هدفي Midgely و همکاران (1998)؛ پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي يادگيري Pintrich و De Groot (1990)؛ و پرسشنامه سنجش مهارت هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا (فرم ب)، داده هاي مورد نظر جمع آوري شد. پيش از اجراي ابزار، روايي و پايايي آنها اندازه گيري و تاييد شد.
يافته ها: بر اساس نتايج ميانگين اهداف پيشرفت 92±19.4، يادگيري خودتنظيمي 103.5±14.7 و تفکر انتقادي 9.2±2.7 بود. بين اهداف پيشرفت و يادگيري خودتنظيمي همبستگي مثبت معناداري وجود داشت (p<0.01)، اما بين تفکر انتقادي با يادگيري خودتنظيمي و اهداف پيشرفت تحصيلي همبستگي معناداري مشاهده نشد و فقط مولفه تحليل تفکر انتقادي با مولفه شناخت يادگيري خودتنظيمي ارتباط مثبت معنادار داشت (p<0.01). سه متغير جهت گيري هدفي تبحري، عملکردي - رويکردي و مولفه تحليل در تفکر انتقادي %39.9 در پيش بيني خودتنظيمي يادگيري دانشجويان پرستاري نقش داشتند (p=0.000). مدل نهايي رگرسيون نشان داد دانشجوياني که اهداف تبحري و توانايي تحليل بالاتري دارند، راهبردهاي خودتنظيمي بهتري در يادگيري خود دارند.
نتيجه گيري: از آنجا که تفکر انتقادي، يکي از مولفه هاي موثر در فرآيندهاي شناختي دانشجويان است، شايد بالا بودن سطح تفکر انتقادي دانشجويان و استفاده آنها از استراتژي هاي پردازش عميق در يادگيري خود، باعث بهبود جهت گيري هاي هدفي و انتخاب راهبردهاي خودتنظيمي موثرتر در آنها بشود. در صورتي که هدف، توسعه حرفه اي و تربيت پرستاراني است که توانايي کنترل اهداف خود را داشته و خود راهبر باشند، بايد رسالت دانشکده هاي پرستاري، ترويج و آموزش تفکر انتقادي به دانشجويان باشد و استادان پرستاري در مورد استفاده از روش هاي سنتي تدريس و ارزشيابي مبتني بر اندازه گيري محفوظات تجديدنظر کنند.

 
كليد واژه: تفکر انتقادي، راهبردهاي خودتنظيمي، اهداف پيشرفت، دانشجويان پرستاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها