0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تجارب و ديدگاه هاي دانشجويان پرستاري در مورد خصوصيات مربي باليني در ارزشيابي باليني
دوشنبه 26 اسفند 1392  5:30 PM

تجارب و ديدگاه هاي دانشجويان پرستاري در مورد خصوصيات مربي باليني در ارزشيابي باليني
 
پازارگادي مهرنوش,اشك تراب طاهره,خسروي شراره*
 
* دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
 
 

مقدمه: در آموزش باليني پرستاري، دانشجويان از نظر ميزان دستيابي به برآيندهاي آموزش باليني مورد ارزشيابي قرار مي گيرند. ارزشيابي دانشجويان اساسا بر عهده مربيان پرستاري مي باشد. فرآيندي که همواره، هم براي مربيان و هم دانشجويان چالش برانگيز بوده است. دانشجويان به عنوان افراد تحت ارزشيابي داراي تجربيات و نقطه نظراتي در اين زمينه مي باشند که توجه به آنها اهميت به سزايي دارد. هدف از انجام اين پژوهش تبيين تجارب و ديدگاه هاي دانشجويان پرستاري در ارتباط با خصوصيات مربي در ارزشيابي باليني مي باشد.
روش: پژوهش حاضر به روش تحليل محتواي کيفي قراردادي صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشجويان ترم 4 تا 8 پرستاري دانشکده هاي پرستاري و مامايي دانشگاه هاي علوم پزشکي تيپ 1 وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در شهر تهران بودند. نمونه گيري به صورت مبتني بر هدف انجام شد. گردآوري داده ها از طريق جلسات گروه متمرکز صورت گرفت که در نهايت 40 دانشجوي پرستاري در 6 گروه متمرکز در پژوهش شرکت نمودند.
يافته ها: طي تحليل داده ها 3 درون مايه و 7 طبقه پديدار شدند. درون مايه ها و طبقات استخراج شده شامل موضوعات حرفه اي (صلاحيت، حضور و مشارکت، مهارت بازخورد و ارزشيابي)، ويژگي هاي فردي (علاقه، احترام و حمايت) و ضرورت هاي ارزشيابي (عدالت، ارزشيابي عملي) مي باشند.
نتيجه گيري: تعيين چگونگي پيشرفت دانشجويان پرستاري در آموزش باليني از نقش هاي مهم و پرچالش مربي باليني مي باشد. خصوصيات و رفتارهاي مربي بر فرآيند يادگيري و ارزشيابي دانشجويان پرستاري در محيط هاي باليني تاثيرگذار است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد که دانشجويان ديدگاه هاي روشني در مورد اين موضوع مهم دارند. آنان تجارب و ديدگاه هاي خود را از خصوصيات مربي در ارزشيابي باليني مورد بحث قرار داده و چالش هايي را که در اين ارتباط با آن روبه رو هستند بيان نمودند. مساله مهم اين است که توجه به بيانات دانشجويان به عنوان افراد تحت ارزشيابي، به کاهش مشکلات موجود در اين زمينه کمک خواهد نمود و توجه به ديدگاه ها و تجربيات آنان توسط افراد دست اندرکار آموزش باليني و به خصوص مربيان اهميت بسياري دارد.

 
كليد واژه: دانشجوي پرستاري، مربي پرستاري، آموزش باليني، ارزشيابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها