0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

آسيب شناسي درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در برنامه درسي دکتري آموزش پرستاري: مطالعه کيفي
شنبه 24 اسفند 1392  1:17 PM

 
آسيب شناسي درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در برنامه درسي دکتري آموزش پرستاري: مطالعه کيفي
 
صيدي جمال,الحاني فاطمه*,انوشه منيره
 
* گروه پرستاري، دانشکده پزشکي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: فلسفه تعليم و تربيت به عنوان يکي از حوزه هاي معرفت بشري، يکي از دروس مهم در اکثر رشته هاي تحصيلي از جمله رشته آموزش پرستاري در مقطع دکتري مي باشد. تضمين کيفيت آموزش پرستاري نيازمند بررسي دوره اي برنامه هاي درسي اين مقطع مي باشد. در حقيقت نيازهاي حرفه اي پرستاران از عوامل مهم ايجاد تحول در اين واحد درسي مي باشد. بنابراين اين مطالعه با هدف آسيب شناسي درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در مقطع دکتري پرستاري مي تواند در اين راستا کمک کننده باشد.
روش: اين پژوهش يک مطالعه کيفي با روش آناليز محتوي است. با روش نمونه گيري مبتني بر هدف با 11 دانشجو مقطع دکتري و 2 مدرس واحد درسي اصول و فلسفه تعليم و تربيت از دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران، علوم بهزيستي و توانبخشي و تبريز در سال 1390 مصاحبه انجام شد. کليه مصاحبه ها روي کاغذ پياده شد و به صورت دستي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: يافته هاي نهايي تحقيق از پنج طبقه شامل برنامه ريزي آموزشي، ارتقاي استراتژي هاي انگيزه ساز، اصلاح فرآيندهاي ارزشيابي تعاملي، انطباق محتوي با فلسفه خاص و عام و انعطاف پذيري محتوي با نيازهاي دانشجويان با زيرطبقه هاي متعدد و يک درون مايه اصلي شامل اصلاح فرآيند مديريت آموزشي بود.
نتيجه گيري: نتايج نشان دهنده اهميت و ضرورت بازنگري برنامه هاي درسي مقطع دکتري پرستاري از جمله درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در پرستاري مي باشد. جهت بهبود کيفيت برنامه درسي اين واحد بهتر است محتوي درسي آن بر اساس نيازهاي جامعه پرستاري و دانشجويان باشد تا بتوانند آن را به صورت عملي در آموزش، تحقيق و بالين به کار ببرند.

 
كليد واژه: آسيب شناسي، دکتري پرستاري، اصول فلسفه تعليم و تربيت، آناليز محتوي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها