0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

اثربخشي مدل مشارکت پرسنل پرستاري بر کارآيي آموزش باليني دانشجويان پرستاري
شنبه 24 اسفند 1392  1:16 PM

اثربخشي مدل مشارکت پرسنل پرستاري بر کارآيي آموزش باليني دانشجويان پرستاري
 
آقاخاني نادر,شريف نيا سيدحميد,دهقاني محمدرضا*,حجتي حميد,غنا ساميه,حكمت افشار ميترا,اقتدار سامره
 
* مرکز توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکي شيراز، شيراز، ايران
 
 

مقدمه: آموزش باليني يکي از اجزاي اصلي برنامه هاي دانشجويان پرستاري مي باشد و عدم کسب توانمندي هاي لازم در اين حيطه از مشکلات دانش آموختگان اين رشته تحصيلي است. بر همين اساس، ضرورت استفاده از روش هاي نوين آموزشي براي ارتقاي کيفيت آموزش باليني بيش از پيش داراي اهميت مي باشد. يکي از اين راهکارها استفاده از روش مشارکت پرسنل پرستاري در امر آموزش باليني است. اين پژوهش درصدد شناسايي اثربخشي اين روش بر کارآيي آموزش باليني بر دانشجويان پرستاري و کاربرد نتايج در جهت حل مشکلات آموزش باليني صورت گرفته است.
روش: در اين پژوهش تجربي، 40 نفر از دانشجويان پرستاري دوره کارآموزي عفوني به صورت تصادفي به دو گروه 20 نفره آزمون و شاهد تقسيم شدند. گروه آزمون روش مشارکت پرستاري و گروه شاهد آموزش هاي روتين را دريافت کردند. در پايان دوره کارآموزي مهارت هاي باليني دانشجويان با استفاده از چک ليست بررسي گرديد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي جداول توزيع فراواني مطلق و نسبي، ميانگين و انحراف معيار و جهت بررسي ارتباط بين متغيرها، از آزمون t و از نرم افزار SPSS v.16 استفاده شد.
يافته ها: در اين مطالعه، پژوهش در دو گروه آزمون و شاهد از نظر مشخصات دموگرافيکي همگن بودند. در اين پژوهش سني شرکت کننده ها 19.87، %65 مونث و %92.5 مجرد بودند. همچنين گروه آزمون در مهارت هاي باليني از قبيل مهارت در دادن دارو، ارتباط با بيمار، رعايت نکات ايزولاسيون و پانسمان نمره بيشتري نسبت به گروه شاهد کسب نموده و اختلاف معناداري با گروه شاهد داشتند (p<0.05).
نتيجه گيري: در روش مشارکت پرسنل پرستاري، فراگيران در داخل گروه و بين گروه، با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند و همکاري، اعتماد به نفس و درک آنها افزايش مي يابد و ميزان يادگيري با اين شيوه بيشتر و کسب مهارت ها بهتر از کارآموزي روتين است. لذا اجراي اين روش به شکل گسترده در حرفه پرستاري و ديگر رشته هاي علوم پزشکي توصيه مي گردد.

 
كليد واژه: اثربخشي، مدل مشارکت، کارآيي، آموزش باليني، دانشجويان پرستاري، بخش عفوني، اروميه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها