0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير مداخله آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي بر تداوم رفتار شيردهي
جمعه 23 اسفند 1392  11:30 AM

تاثير مداخله آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي بر تداوم رفتار شيردهي
 
طل آذر,مجلسي فرشته*,شجاعي زاده داوود,اسماعيلي شهميرزادي سيما,محمودي مجدآبادي محمود,مراديان منور
 
* گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
 
 

مقدمه: تغذيه با شير مادر به لحاظ فوايد فيزيولوژيکي و رواني براي مادر و کودک بهترين غذاي شيرخوار شناخته شده است. با عنايت به اين موضوع که مطالعات محدودي در زمينه به کارگيري مدل اعتقاد بهداشتي در تداوم رفتار شيردهي انجام شده است، اين مطالعه با هدف سنجش تاثير مداخله آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي بر تداوم رفتار شيردهي در مادران باردار سه ماهه سوم مراجعه کننده به مراکز بهداشتي درماني دانشگاه علوم پزشکي تهران در سال 1391 طراحي و اجرا گرديد.
روش: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي با مداخله آموزشي از نوع قبل و بعد برروي 266 زن باردار بود که نمونه ها به صورت تخصيص تصادفي به دو گروه 133 نفره مداخله و مقايسه تقسيم شدند. سپس در طي سه مرحله (قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) مورد ارزيابي قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه دو بخشي اطلاعات دموگرافيک و ابزار سنجش رفتار شيردهي بر اساس سازه هاي تئوري اعتقاد بهداشتي شامل سازه هاي حساسيت درک شده (8 سوال)، شدت درک شده (6 سوال)، منافع درک شده (10 سوال)، موانع درک شده (13 سوال)، راهنما براي عمل (5 سوال)، خودکارآمدي (6 سوال)، رفتار شيردهي (7 سوال) بود. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و به کارگيري آزمون اندازه گيري هاي تکراري، تي تست مستقل انجام گرفت. سطح معناداري در اين مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که اختلاف آماري معناداري در مرحله پس آزمون اول (بلافاصله بعد از زايمان) بين دو گروه مداخله و مقايسه از نظر سازه هاي حساسيت درک شده (p<0.001)، شدت درک شده (p=0.004) و موانع درک شده (p=0.002) و راهنما براي عمل (p=0.02) وجود داشت. در مرحله پس آزمون دوم (3 ماه بعد از زايمان) ارتباط آماري معناداري بين دو گروه مداخله و مقايسه از نظر سازه هاي منافع درک شده (p=0.04)، موانع درک شده (p=0.002)، راهنما براي عمل (p<0.001) و رفتار شيردهي (p=0.02) مشاهده شد. نتايج تحليل سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي با استفاده از الگوي تحليل آزمون اندازه گيري هاي تکراري در گروه مداخله نشان داد که ميزان تمام سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي قبل و پس از مداخله آموزشي از لحاظ آماري معنادار بود (p<0.001).
نتيجه گيري: نتايج مطالعه نشان داد مداخله آموزشي مبتني بر مدل اعتقاد بهداشتي در تداوم رفتار شيردهي مي تواند موثر باشد. در اين راستا، رفع نواقص موجود در زمينه سياست گزاري سلامت از طريق افزايش آموزش عمومي به صورت راهنما براي عمل در راستاي فرآيند شيردهي و برنامه ريزي تغذيه اي با شير مادر و برنامه هاي پايش آن، جلب توجه عموم به خط مشي ها و برنامه هاي تغذيه با شير مادر، برگزاري کلاس هاي آموزشي مبتني بر موانع و فوايد تغذيه با شير مادر مي تواند در بهبود ترويج تغذيه انحصاري با شير مادر موثر واقع گردد.

 
كليد واژه: مدل اعتقاد بهداشتي، مراکز بهداشتي درماني، مداخله آموزشي، رفتار شيردهي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها