0

مقالات آموزش پرستاری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

تاثير اجراي برنامه آموزشي بر ارتقاي سلامت بيماران وسواس جبري: بر پايه الگوي پندر
جمعه 23 اسفند 1392  11:30 AM

تاثير اجراي برنامه آموزشي بر ارتقاي سلامت بيماران وسواس جبري: بر پايه الگوي پندر
 
رادمهر مريم*,اشك تراب طاهره,نيسي ليلا
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد دزفول، گروه پرستاري و مامايي، دزفول، ايران
 
 

مقدمه: بيماري وسواسي - اجباري يک بيماري مزمن با شيوع 2% الي 3% در جوامع عمومي و طبق برآوردها 40% در جامعه ايراني است. امروزه تحقيقات نشان داده اند که علت بسياري از بيماري هاي مزمن سبک زندگي و رفتارهاي انساني است و انجام رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت يکي از بهترين راه هايي است که مردم توسط آن مي توانند سلامتي خود را حفظ و کنترل کنند. هدف اين پژوهش تاثير آموزه هاي تئوري ارتقاي سلامت پندر بر کيفيت شيوه زندگي مبتلايان به اختلال وسواسي - اجباري و علايم بيماري مي باشد.
روش: اين مطالعه نيمه تجربي از نوع يک گروهي قبل و بعد از مداخله بود که برروي 8 نفر از بيماران وسواس اجباري که به روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب شده بودند، در دو جلسه 60 دقيقه اي به فاصله يک هفته در دو گروه چهار نفري با پيگيري سه ماه در بيمارستان گنجويان شهر دزفول انجام شد. ابزار اين مطالعه پرسشنامه استاندارد ارتقاي سلامت (Health Promoting Lifestyle Profile) بود. اطلاعات بعد از جمع آوري توسط آمار توصيفي (ميانگين، انحراف معيار، جدول) و آمار استنباطي (آزمون ويلکاکسون) تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: ميانگين و انحراف معيار نمرات سبک زندگي ارتقاي سلامت (111.37±21) قبل از مداخله و (139.57±14) بعد از مداخله بود که اين اختلاف از نظر آماري معنادار بود (p=0.012).
نتيجه گيري: پرستاران مي توانند با ارتقاي رفتارهاي سلامتي پيامدهاي بهداشتي مثبت نظير سلامت مطلوب، انجام شخصي کارها و زندگي مفيد و هدفدار، کنترل تنش، استراحت کافي، ارتباط مثبت با ديگران، افزايش خودکارآمدي و کنترل شرايط محيطي و ايجاد حس مسووليت پذيري علاوه بر کاهش اضطراب، سبک و کيفيت زندگي بيماران را نيز بهبود دهند.

 
كليد واژه: آموزش سلامت، اختلال وسواس - اجباري، مدل پندر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها