پاسخ به:وضو
چهارشنبه 21 اسفند 1392 8:27 PM
1- چنانچه درمسائل تيمم خواهدآمد.
2- سيستاني: وظيفه ندارد وضو بگيرد.
فاضل لنکرانی : و چنانچه وضو بگيرد، وضويش بنا براحتياط واجب باطل است.
3- امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی ، سبحاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته است، وضويش صحيح است، (امام خمینی ، اراكي، فاضل لنکرانی : اگر چه احتياط مستحب آن است كه با آن وضو نماز نخواند و تيمم كند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره اعاده نمايد).
خوئي، تبريزي: ولي اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته، ولي ضرر به حدي است كه شرعا حرام است نبوده باشد وضو ي او صحيح است.
گلپايگاني، صافي: و اگر نداند كه آب براي او ضرردارد وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضرر داشته احتياط واجب آن است كه علاوه بر وضو تيمم نيز بنمايد و اگر با آن وضو نماز را بجا آورده تيمم نيز بنمايد و نماز را اعاده كند و اگر بعد از وضويي كه با جهل به ضرر گرفته ضرر رفع شد، احتياطا دوباره وضو بگيرد.
بهجت: و اگر نداند كه آب برايش ضرر دارد و ترس استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، وضوي او صحيح است و اگر ترس ضرر داشت ولي به اميد ضرر نداشتن وضو گرفت و بعد بفهمد ضرر نداشته وضويش صحيح است.
سيستاني: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد اگر واقعا ضرر داشته وضوي او باطل است.
شبیری زنجانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد تشنه بماند نمي تواند وضو را ترك كند و احتياط مستحب آن است كه تيمم هم بنمايد بلي اگر مي ترسد وضو بگيرد مبتلا به مرض صعب العلاج شود، نبايد وضو گرفته و بايد تيمم كند و چنانچه به اين حد نرسد، ولي وضو براي او مشقتي داشته باشد كه متعارف مردم آن را تحمل نمي كنند مي تواند وضو را ترك كند و تيمم نمايد اما اگر مشقت را تحمل نمود و وضو گرفت وضوي او صحيح است و اگر نداند كه وضو براي او ضرر شديد دارد و و ضو بگيرد و بعد بفهمد ضررشديد داشته، صحت وضوي او محل اشكال است.
وحید خراسانی : كسي كه مي ترسد كه اگر وضو بگيرد مريض شود نبايد وضو بگيرد، و كسي كه مي ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه مي ماند، چنانچه آن عطش موچب مرضي بشود نبايد وضو بگيرد و اگر موجب مرضي نشود مخير است كه وضو بگيرد يا تيمم كند، و اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضوبگيرد، اگر چه بعد بفهمد ضررداشته ولي ضرر، ضرر حرام نبوده وضوي او صحيح است.
مکارم شیرازی : و اگر وضو بگيرد بعد بفهمد آب براي او ضررداشته، وضوي او صحيح است.
نوري: بلكه اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و وضو بگيرد و بعد بفهمد كه ضررداشته احتياط واجب آن است كه تيمم كند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با آن وضو نمازي بجا آورده، دوباره بايد آن را انجام دهد.
مظاهري: ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد و ضو بگيرد ولي اگر وضو بگيرد، وضوي او صحيح است، گر چه احتمال دهد يا يقين داشته باشد كه براي او ضرر دارد.
4- مکارم شیرازی : يا مثلا اگر آب سرد ضرر دارد بايد آب را گرم كند.
مظاهري اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.
یا صاحب الزمان علیه السلام