پاسخ به:وضو
چهارشنبه 21 اسفند 1392 8:26 PM
1- يعني: اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چب را (تبريزي: بنا براحتياط يك دفعه) بشويد و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نمايد و اگر به اين تريتب وضو نگيرد باطل است.
2- طوري كه وقتي مي خواهد جايي را بشويد يا مسح كند رطوبت جاهايي كه پيش از آن شسته يا مسح كرده، خشك شده باشد
وحید خراسانی : طوري كه وقتي مي خواهد جايي را بشويد يا مسح كند رطوبت اعضاي قبل خشك شده باشد
3- امام خمینی ، خوئي، فاضل لنکرانی ، تبريزي، شبیری زنجانی ، صافي، نوري: و اگر فقط رطوبت جايي كه جلوتر از محلي است كه مي خواهد بشويد يا مسح كند خشك شده باشد مثلا موقعي كه مي خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشك شده باشد و صورت تر باشد وضو صحيح است.(فاضل لنکرانی : و بهترآن است كه دوباره وضو بگيرد - شبیری زنجانی : و احتياط مستحب آن است كه وضو را باطل كند و از سر بگيرد).
اراكي، بهجت: و اگر فقط رطوبت جايي كه جلوتر از محلي است كه مي خواهد بشويد يامسح كند خشك شده باشد مثلا موقعي كه مي خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشك شده باشد و صورت تر باشد، احتياط واجب آن است كه دوباره وضو بگيرد.(بهجت: احتياط واجب آن است وضو را باطل كند و از سر بگيرد).
گلپايگاني، صافي: و اگر فقط رطوبت يكي از جاهايي كه جلوتر شسته يامسح كرده خشك شده باشد مثلا موقعي كه مي خواهد دست چب را بشويد رطوبت دست راست يا رطوبت صورت خشك شده باشد، احتياط واجب (صافي: احيتاط مستحب)آن است كه به اين وضو اكتفا نكند.
سيستاني: اگر بين كارهاي وضو به قدري فاصله شود كه در نظر عرف پشت سر هم نباشد وضو باطل است، ولي در هر صورت پيش آمد عذري براي شخص - مانند فراموشي يا تمام شدن آب - اين امر معتبر نيست بلكه اگر وقتي مي خواهد جايي را بشويد يا مسح كند چنانچه رطوبت تمام جاهايي كه پيش از آن شسته يا مسح كرده خشك شده باشد، وضو باطل است و اگر فقط رطوبت جاهايي را كه جلوتر از محلي است كه مي خواهد بشويد يا مسح كند خشك شده باشد مثلا موقعي كه مي خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشك شده باشد و صورت تر باشد وضو صحيح است.
مکارم شیرازی ، سبحاني: كارهاي وضو را چنان بجا آورد كه بگويند پشت سرهم انجام مي دهد و اگر چنين كند وضوي او صحيح است، هر چند بر اثر گرمي هوا و وزش باد اعضاي سابق خشك شده باشد، مثلا موقعي كه مي خواهد دست راست را بشويد صورت او خشك شود، ولي اگر طوري انجام دهد كه پشت سر هم نباشد وضوي او باطل است، هر چند بر اثر سردي هوا اعضاي قبل خشك نشده باشد.
4- شبیری زنجانی : باد يا گرماي هوا
5- مکارم شیرازی ، سبحاني: رجوع كنيد به ذيل مسأله 283.
6- پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود و بعد سر و پا را مسح كند، وضوي او صحيح است.
سبحاني: اين مورد را در رساله خود نياورده اند.
یا صاحب الزمان علیه السلام