پاسخ به:وضو
چهارشنبه 21 اسفند 1392 8:21 PM
1- يعني دست زدن يا رساندن جايي از بدن به خط قرآن يا اسامي معصومين.
2- گلپايگاني، صافي: و احتياط مستحب آن است كه موي خود را به هم به خط قرآن نرساند.
وحید خراسانی : و رساندن موي بدن به قرآن مانعي ندارد در صورتي كه از توابع بشره شمرده نشود.
بهجت: ولي تماس موي انسان با خط قرآن بنا براظهر مانعي ندارد، حتي اگر كوتاه باشد.
3- يا به فارسي يا هر زبان ديگر
4- وحید خراسانی : در غير اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال اشكال ندارد.
5- به هر زباني نوشته شده باشد.
6- مکارم شیرازی : بنا براحتياط واجب.
فاضل لنکرانی : بدون وضو، خوب است اسم خداوند متعال را به هر زباني كه نوشته باشند مس ننمايند.
شبیری زنجانی : بدون وضو، بنا براحتياط حرام است اسم خداوند متعال و صفات خاصه او را به هر زباني كه نوشته باشند مس نموده، مگر پولي كه بر آن نام خدا نوشته شده باشد دست زدن به آن اشكال ندارد.
وحید خراسانی : بدون وضو، بنا براحتياط واجب نبايد اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال را به هر زباني نوشته باشند مس نمود.
7- مظاهري: به هر زباني كه نوشته شده باشد.
8- امام خمینی ، گلپايگاني، صافي، مکارم شیرازی : بنا براحتياط واجب.
خوئي، سيستاني، تبريزي: بدون وضو؛ بهتر است اسم مبارك پيغمبر و امام خمینی و حضرت زهرا مس نشود.
اراكي، مکارم شیرازی ، نوري، مظاهري، سبحاني: اگر هتك حرمت و بي احترامي باشد حرام است.(اراكي، نوري: و بنا براحتياط مستحب اگر بي احترامي هم نباشد، مس نشود).
وحید خراسانی : بدون وضو، احتياط مستحب است اسماء مباركه چهارده معصوم مس نشود.
شبیری زنجانی : بدون وضو، بنا براحتياط مستحب نامهاي مبارك پيغمبراكرم و ائمه معصومين و حضرت زهرا مس نشود.
فاضل لنکرانی : اين مورد را در رساله خود نياورده اند.
9- شبیری زنجانی : و مانند آن
10- ولي اگر بي احترامي شود، بايد جلو گيري كرد.
یا صاحب الزمان علیه السلام