پاسخ به:بل ایاچ-۱ سوپرکبرا
چهارشنبه 21 اسفند 1392 7:55 PM
ایران اولین مشتری خارجی هلیکوپتر کبرا بود. ارتش شاهنشاهی ایران سی کبراهای دوموتوره نیروی دریایی را به کبراهای تکموتوره نیروی زمینی آمریکا ترجیح داد و در سال ۱۹۷۲ سفارش خرید ۲۰۲ فروند از مدل ارتقایافته ایاچ-۱جی ارتقا یافته را با عنوان «ایاچ-۱جی سی کبرا بینالمللی» به شرکت بل داد. کبراهای ایرانی به موتور پرقدرتتر T400-WV-402 مجهز شده بودند و چرخدندههای کاهشدهنده لگد هم بر روی برجک هلیکوپتر نصب شده بود.
سلاح برجک این کبراها هم مثل کبراهای نیروی دریایی یک قبضه تیربار گاتلینگ ۲۰ میلیمتری سهلول ام۱۹۷ بود که ظرفیت حمل ۷۵۰ گلوله برای آن در هلیکوپتر وجود داشت. کمکخلبان که نقش تیربارچی را هم ایفا می کرد از یک سیستم دید تثبیتشده و حتی یک صندلی تثبیتشده برای به حداقل رساندن لرزش بهرهمند بود. ۶۲ فروند از کبراها هم به دلیل نصب سیستم هدفگیری و هدایت ام -٦٩ قابلیت شلیک موشکهای ضدتانک بی جی ام -٧١ تاو را داشتند که با نام " تاو کبری" شناخته می شدند و هر یک از آنها میتوانست حداقل چهار و حداکثر ۸ تیر از این موشک ضد زره هدایت سیمی را با خود حمل کند اما بقیه از این قابلیت بیبهره بودند و تنها به تیربار ۲۰ میلی متری و راکتهای هیدرا ۷۰ متکی بودند که حداکثر ۳۸ عدد از آنها در پایلونهای دو طرف بالگرد حمل میشد ( کبرا های نان تاو )
کبراها با موفقیت قابل توجهی در طول جنگ ایران و عراق استفاده شدند.این هلیکوپترها علاوه بر انجام ماموریتهای ضد تانک و پشتیبانی نزدیک هوایی درگیریهای متعددی با بالگردهای میل می-۲۴ نیروی هوایی عراق داشتند که اولین نبردهای هلیکوپتر به هلیکوپتر در یک جنگ واقعی محسوب میشوند. در منابع موجود گزارشهای کاملا متناقضی از نتیجه این درگیریها ثبت شده است. بر اساس برخی منابع کبراها نرخ برتری ۱۰ بر یک در مقابل میل-۲۴ها داشتند اما منابع دیگری نوشتهاند که در طول هشت سال جنگ ده کبرا و شش میل-۲۴ سرنگون شدند و برخی منابع دیگر هم نبردهای آنها را کاملا پایاپای گزارش کردهاند. که در اغلب این نبردها پیروزی نصیب بالگردهای سی کبرا شده است. در طول جنگ ایرانیها برخی از کبراهای خود را به تجهیزات لازم برای شلیک موشکهای هوابهزمین ماوریکمسلح کردند. ماوریک موشکی بسیار بزرگتر و دوربردتر از تاو بود و در برخی عملیاتها از این موشکها بر علیه اهداف عراقی استفاده شد. همچنین در سال ۱۹۸۸ دومیگ-۲۳ متعلق به شوروی دو کبرای ایرانی را که وارد حریم هوایی افغانستان شده بودند سرنگون کردند. کبراها همچنان در خدمت هوانیروز ایران باقی ماندهاند و ارتقاهای متعددی نیز بر روی آن انجام شدهاست. تعدادی از کبراها به استاندارد پنها ۲۰۹۱ ارتقایافتهاند.