فیلیپ جانسون
سه شنبه 20 اسفند 1392 11:31 PM
استفاده از شیشه و فلز در ساختن برج – و اساساً بسیاری از ویژگی های معماری مدرن - در آغاز تأثیر تکان دهنده ای بر مخاطبان داشتند اما تا سالهای ۱۹۶۰ عمده این خصوصیات در سراسر جهان استفاده شده بودند. در نهایت جانسون از ارائه نماهای فلزی روی گرداند و برج هایی را معرفی کرد که نمای یکدستی از شیشه داشتند. بسیاری از این گروه آثار بلافاصله اهمیتی ویژه یافتند از آن جمله است پیپیجی پلیس (en: PPG Place)در پیتزبورگ (en: Pittsburgh) و کلیسای کریستال (en: Crystal Cathedral) در گاردن گروو (en: Garden Grove) واقع در کالیفرنیا (en: California).
سابقه معماری جانسون بین دو گرایش غالب در هنر پس از جنگ امریکا نوسان دارد، جنبش «جدی تر» مینیمالیسم(en: Minimalism) و جنبش عوامانه تر پاپ آرت (en: Pop Art). بهترین کارهای جانسون دیدگاه هایی از هر دو جنبش ارائه می دهد. مجموعه شخصی جانسون از آثار هنری گرایش دوگانه او را به خوبی نمایش می دهد، او کسی است که از یک سو مارک روتکو (en: Mark Rothko) و آثار او در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی ([[:en: Abstract expressionism ]]) را به موما معرفی کرد و از دیگر سو پای آثار پاپ اندی وارهول (enAndy Warhol ) را به این موزه گشود. او همواره بین این دو اردوگاه در نوسان بود به همین دلیل پیروان سرسخت و سختگیر هر دوی این سبک ها آثار او را آلوده به آن سبک دیگر بر می شمردند. جانسون با آن عینک کلفت با قاب دایره ای برای دهه ها، شناخته شده ترین شخصیت در معماری آمریکا بود. به عنوان یک مجموعه دار آثار هنری، سلیقه جانسون در گلچین کردن بهترین ها از جریان های پیشرو، موجب می شد تا او از هنرمندان جوان پیش از اینکه شهرتشان عالمگیر شود، حمایت کند. مجموعه او از هنر آمریکا گنجینه ای غنی از آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالسیم، نئو دادا (en: Neo-Dada) ونئواکسپرسیونیسم (enNeo-Expressionism) و چند گرایش عمده دیگر بود. جانسون در بسیاری موارد آثاری را از مجموعه شخصییش به مؤسسات مختلف از جمله موما و دانشگاه استنفورد (en: Stanford University) بخشید.
از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱ جانسون با جان بورگی (en: John Burgee) همکاری می کرد. بدون شک این سالها موفق ترین دوران حرفه ای جانسون بود –به ویژه اگر عامل مقیاس را حاکم بدانیم- در این دوران جانسون را به عنوان طراح برجهای اداری برجسته می شناختند. مرکز آی دی اس (en:IDS Tower) در مینیاپولیس (en: Minneapolis) محصول این دوران است. این برج مشخص ترین بخش خط آسمان شهر مینیاپولیس است. در ۱۹۸۰ کاتدرال کریستال برای کشیش رابرت اچ شولر (en. Robert H. Schuller) طراحی شد. این کلیسا از آثار معماری مهم در کالیفرنیای جنوبی است.
ساخت برج ای تی اند تی (en: AT&T Building) در منهتن (en:Manhattan) که اکنون با نام برج سونی شناخته می شود، در سال ۱۹۸۴ به پایان رسید. سنتوری نئو جرجین (en:neo-Georgian) برج –که عملاَ سبک چیپندیل (en:Chippendale) را به خاطر می آورد- در روزگار خود منبع بحث های فراوانی بود. در آن زمان، این سنتوری عامل تحریک کننده ای در مقیاس عظیم بود: نهادن چنین فرمی که یادآور تزیینات یک گنجه قدیمی از قرن هیجدهم بود بالای آسمانخراشی در منهتن، تمام قواعد زیبایی شناسی مدرن را به چالش می کشید، زیرا سالها بود که معماران آگاهانه الگوهای تاریخی را به کناری نهاده بودند. گروهی دیگر از منتقدین با نگاهى به گذشته، برج ای تی اند تی را نخستین بیانیه پست مدرنیسم می دانستند که در راه بن بست مدرنیسم، ضروری بود. در ۱۹۸۷، جانسون از دانشگاه هیوستون (en: University of Houston) یک مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد، ساختمان کالج معماری هاینس(en: Hines College of Architecture) در همین دانشگاه توسط جانسون طراحی شده است.
جانسون آرشیو مفصلی از ترسیمات معماری، نشریات و اسناد معماری داشت. این مجموعه از ۱۹۶۴ به بعد در سه قسمت نزد بخش ترسیم و آرشیو کتابخانه معماری و هنرهای زیبای ایوِری (en: Avery Architectural and Fine Arts Library) در دانشگاه کلمبیا (en:Columbia University) ، بنیاد گتی (en:Getty) و موما نگهداری می شود.
خلیج فارس