پاسخ به:مطهرات
چهارشنبه 14 اسفند 1392 7:54 PM
1- امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، بهجت، نوري، سبحاني: و لباس هم در تصرف او باشد.
2- گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، صافي، نوري: و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند.
بهجت: در صورتي كه ظن به خلاف گفته او نباشد.
وحید خراسانی : و انسان به گفته او اطمينان پيدا كند يا ثقه باشد و ظن بر خلاف گفته او نباشد.
3- وحید خراسانی : ولي اگر لباس در اختيار او باشد و متهم به بي مبالاتي درطهارت و نجاست نباشد حصول اطمينان لازم نيست.
مکارم شیرازی : هر گاه انساني لباسش را به لباسشويي مسلمان دهدكه آن را بشويد و آب كشد قول او قبول است.
مظاهري: كسي كه وكيل شده است لباس يا چيز ديگري را آب بكشد اگر بگويد آب كشيدم قول او قبول است.
شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.
4- بهجت: و در صورتي كه مي تواند يقين تقديري متعارف را تشخيص دهد، آن مقدم است (يعني با اينكه يقين پيدا نمي كند به مقداري كه بشويد كه ساير مسلمانها مي شويند و بيش از آن لازم نيست).
اراكي: اگر به نحو متعار ف، چيز را آب بكشد كفايت مي كند.
فاضل لنکرانی : همانند عرف مردم رفتار نمايد و يقين براي او لازم نيست.
سبحاني: مي تواند به همانگونه كه ديگران يقين پيدا مي كنند اكتفا كند.
مکارم شیرازی : كساني كه گرفتار حالت وسوسه مي شوند و زود، يقين به نجس بودن چيزي پيدامي كنند و يا به هنگام آب كشيدن چيز نجس به آساني يقين به پاكي پيدا نمي كنند يقين آنها اعتبار ندارد و مي توانند همان طور كه ديگران يقين پيدا مي كنند قناعت كنند.
وحید خراسانی : اگر انسان حالي دارد كه در آب كشيدن چيز نجس يقين و اطمينان پيدا نمي كند، مي تواند به آنچه كه افراد متعارف درتطهير عمل مي كنند اكتفا نمايد.
سيستاني: انسان وسواسي كه در آب كشيدن چيز نجس يقين پيدا نمي كند، اگر به همان نحوي كه افراد متعارف آب مي كشند رفتار نمايد كفايت مي كند.
مظاهري: افراد وسواسي كه زود اطمينان به نجاست چيزي پيدا مي كنند، يا هنگام آب كشيدن چيزي به آساني اطمينان پيدا نمي كنند نبايد به اطمينان خو د اعتنا كنند بلكه بايد به طور متعارف عمل كنند و اعتناي اينگونه افراد به گمان بلكه به اطمينان خود حرام است و اعما ل غير متعارف آنها موجب خسران دنيا و آخرت است .
شبیری زنجانی : اين مسأله را در رساله خود نياورده اند.
یا صاحب الزمان علیه السلام