پاسخ به:مطهرات
چهارشنبه 14 اسفند 1392 7:51 PM
1- گلپايگاني، خوئي، تبريزي، صافي، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : مانند لبها و پلك چشم كه موقع بستن، روي هم مي آید.
مکارم شیرازی : مانند لب و مانند آن
2- امام خمینی ، فاضل لنکرانی ، نوري: هر چند آب كشيدن احوط است.
اراكي، خوئي، تبريزي، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی : بايد آب كشد.
گلپايگاني، وحید خراسانی ، صافي، سبحاني: بايد آب كشد بنا براحتياط واجب (وحید خراسانی : بنا براحتياط).
سيستاني: مقداري از لبها و پلك چشم كه موقع بستن، روي هم مي آيد حكم باطن را دارد، پس چنانچه با نجاست خارجي ملافات كند آب كشيدن آن لازم نيست ولي جايي را كه انسان نمي داند از ظاهر بدن است يا باطن آن، اگر با نجاست خارجي ملاقات كند لازم است آن را آب بكشد.
بهجت: اين مورد را در رساله خود نياورده اند.
3- سيستاني: لباس و فرش خشك
4- و کافی است که تکان دهند تا گرد وخاک نجس از آنها بریزد.
امام خمینی ، اراکی، فاضل لنکرانی ، سبحانی: و اگر گرد وخاک یا لباس و مانند آینها تر باشد باید محل نشستن گرد و خاک را آب بکشند.
گلپایگانی،صافی: چنانچه طوری آنها را تکان دهند که گرد وخاک نجس از آنها بریزد، پاک می شود.
خوئی، تبریزی، وحید، مظاهری: چنانچه طوری تکان دهند که گرد و خاک نجس از آنها بریزد(مظاهری: پاک می گردد) وچیزی که با رطوبت آنها ملاقات کند، نجس نمی شود.
سیستانی: چنانچه طوری آنها را تکان دهند که مقدار متقین از گرد و خاک نجس که در آن بوده بریزد، آن لباس وفرش پاک است و شستن لازم نیست.
نوری: و اگر طوری آنها را تکان دهند که گرد و خاک نجس از آنها بریزد پاک می شود.
مکارم: همچنین اگر رطوبت غیر مسری داشته باشد، اما اگر یکی از تر باشد، نجس می شود و اگر درنجاست گرد و غبار یا رطوبت محل شک داشته باشد آن هم پاک است.
زنجانی و بهجت: این مسآله را در رساله خود نیاورده اند.
یا صاحب الزمان علیه السلام