روشهاي ياددهي يادگيري ریاضی در سال اول ابتدايي
یک شنبه 18 اسفند 1392 12:03 AM
.1 ساختارشناختي و دانش آموزان
اين سؤال كه آموزش رياضيات چه تأثيري روي شخصيت فكري و منشهاي حل مسئله و شيوههاي يادگيري دانشآموزان ميگذارد به ساختارشناختي آنان مربوط ميشود. مسلماً پيشينه فكري و مهارتهايي كه در ذهن دانشآموزان نهادينه شده اجازه نميدهد كه نظام يكساني كه دانشآموزان با آن مواجهند ساختارهاي شناختي يكساني را به دست دهد. اين تنوع ساختارهاي شناختي كه تحت تربيت نظام آموزشي يكساني بودهاند نه تنها ناخواسته نيست، بلكه مورد تأكيد است. ذهن دانشآموزان همچون گلهاي رنگارنگي كه از يك آب و خاك و خورشيد بهره گرفتهاند اما با يكديگر در رنگ و بو تفاوت دارند كه در برابر نظام آموزشي يكسان مهارتهاي مختلفي را به بار ميدهند و ثمرات گوناگوني را نتيجه ميدهند. اين تنوع زمينههاي يادگيري دانشاموزان را ميتوان در سبكهاي يادگيري و در ساختار انسانشناختي دانشآموزان خلاصه نمود.
1/1. سبكهاي شناختي
در باب تنوع سبكهاي يادگيري و تفكر و شناخت دانشآموزان تئوريهاي گوناگوني وجود دارد. بعضي از اين تئوريها رفتارگرايانه، بعضي روانشناسانه و برخي ديگر مجردتر هستند. تئوريهاي رفتارگرايانه از ساير اين نظريهها ملموستر و سادهفهمتر هستند. از اين رو ما يكي از همين نظريهها را برميگزينيم. مجاري شناخت حسي دانشآموزان به پنج حس محدود ميشود كه از ميان آنها حس بينايي، حس شنوايي و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و يادگيري بر ديگر حسها غلبه دارند. حس بينايي مبناي تفكر تصويري و حس شنوايي مبناي تفكر كلامي و حس لامسه مبناي تفكر دستورزي و ساختني را پايهريزي ميكنند. اينطورنيست كه تفكر كلامي، تصويري و دستورزي ذهن دانشآموزان را به طور يكسان درگير كنند. هرچند مهارتهاي تفكر دانشآموزان طيفي بين اين سه مهارت تفكر است اما معمولاً در اكثر دانشآموزان يكي از اين سه سبك يادگيري بر ديگران غلبه دارد. اين سه مهارت تفكر سه سبك يادگيري كلامي، تصويري و دستورزي را به دست ميدهند. البته به ندرت ممكن است در دانشآموزي دو تا از سبكهاي يادگيري و يا حتي هر سه سبك غلبه داشته باشند.
منبع : http://shahedifar.blogfa.com
گـر تو خواهی که بیابی زجهان راه نجات
بر محمّد تو بگو از دل و جان صلوات.