0

تمرینات و آزمون های و ... کلاس اول

 
hoseinh1990
hoseinh1990
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1391 
تعداد پست ها : 2645
محل سکونت : اصفهان

اصول و مباني املا
شنبه 17 اسفند 1392  10:44 PM

مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زير تقسيم مي شود:

1-         آموزش نوشتن غير فعال ( رونويسي )

2-         آموزش نوشتن نيمه فعال ( املا )

4- آموزش نوشتن فعال پايه دو     ( حمله سازي )     انشا و انواع آن

با توجه به مشكل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نيمه فعال (املا) است به آموزش املا مي پردازيم. مهارت املا نويسي به معني توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف , كلمات و جمله ها به جاي صورت آوايي آنهاست . دانش آموزان بـايـد به اين مهارت دست يابند تا بتوانند بخوبي بين صورت تلفظي كلمه ها و حروف سازنـده آن ها پيـونـد مناسبي بـرقـرار كنند

5- آموزش نوشتن فعال پايه يك    ( كلمه سازي ) نويسي , انشا و به طور كلي مهارت نوشتن بهتر فراهم مي شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا بايد نكاتي را در باره صداهايي كه بوسيله معلم در قالب كلمات و جمله ها بر زبان جاري مي شود رعايت نمايند :

الف)      آنها را خوب بشنوند + تشخيص دقيق كلمه + ادراك كلمه

ب) آنها را خوب تشخيص دهند + يادآوري و مجسم ساختن تصوير + بازشناسي كلمه صحيح در ذهن.

ج) آنها را درست بنويسند + نوشتن صحيح حروف سازنده كلمه + بازنويسي كلمه و توالي مناسب آنها.

اشكالات املايي دانش آموزان كه از ديدگاه زبان شناختي بر اثر اشكالات رسم الخطي , تاثير لهجه و گويش محلي دانش آموزان و فرايندهاي آوايي حذف , تبديل , افزايش  به وجود مي آيند از ديدگاه روان شناختي از موارد زير سرچشمه مي گيرند :

الف)      ضعف در حساسيت شنوايي , مثال : ژاله -  جاله ب) ضعف در حافظه شنوايي , مثال جا انداختن كلمات ج) ضعف در حافظه ديداري , مثال حيله – هيله د) ضعف در حافظه توالي ديداري , مثال مادر – مارد

هـ) قرينه نويسي , مثال ديد –

و)          وارونه نويسي , مثال ديد -

ز)          عدم دقت , مثال : گندم – كندم

ح)نارسا نويسي , مثال رستم – رسم

منبع : http://shahedifar.blogfa.com

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها