0

افتضاحی دیگر در سینمای ایران....وای بر سینما و هنرمندان ما......باید به حال سینماگریست

 
m_nafisi
m_nafisi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1391 
تعداد پست ها : 26
محل سکونت : اصفهان

افتضاحی دیگر در سینمای ایران....وای بر سینما و هنرمندان ما......باید به حال سینماگریست
یک شنبه 4 اسفند 1392  5:08 PM

فیلم رستاخیز که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای نخستین اکران عمومی شد، در روزهای گذشته حاشیه ساز شده و انتقادات فراوانی از جمله انتقاد مراجع عظام تقلید را به همراه داشته است.

در این فیلم چهره حضرت عباس(ع) به صورت واضح و بر خلاف فیلم های پیشین با موضوع واقعه عاشورا به نمایش درآمده است، موضوعی پیش از این نیز بارها با مخالفت مراجع تقلید و مردم مواجه شده بود. همچنین این فیلم دارای تحریفات و اشتباهات تاریخی بزرگی است که اصولا جنبه تاریخی آن را تحت الشعاع قرار داده و برخی از موضوعات قطعی واقعه عاشورا را مورد تحریف قرار داده است.

بازیگری که در این فیلم در نقش حضرت عباس(ع) ایفای نقش کرده است  به خوانندگی نیز مشغول است و اثر موسیقایی وی از ارزش بسیار نازلی برخوردار است. این درحالی است که پیش از این نیز تذکراتی درخصوص افرادی که در فیلم ها نقش معصومین و منتسبان به ایشان را ایفا می کنند تذکراتی داده شده بود تا دقت بیشتری در انتخاب بازیگر صورت پذیرد.

در این فیلم چه  نشان داده میشود
1) در مقدمه فیلم آمده است: معاویه بر خلاف روش پیامبر و خلفا برای خود جانشین تعیین کرد!

یعنی نویسنده

یا نمیدونسته پیامبر برای خود جانشین تعیین کرده، یعنی امام علی (ع) که هم امام امت و هم خلیفه است 

یا ......

2) بسیاری از کسانی که در حال احرام هستند، سر خود را با پارچه پوشانده اند، که طبق نظر شیعه و سنی این کار محل اشکال است.

 

یعنی یه دونه کارشناس مسائل مذهبی در جریان ساختن این  فیلم نبوده که این اشکال رو ببینه و بر طرف کنه


3) تمامی صحنه های صحبت های حضرت در جمع مردم، در بازار گرفته شده است، در حالی که طبق مستندات مساجد، منا و عرفات محل هایی است که حضرت برای مردم سخن گفته اند نه میانه بازار!

نویسنده از کجای تاریخ اینو در آورده دیگه نمیدونم!!!!

4) بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات‌مقدسه در فیلم ها، در رستاخیز چهره این ذوات نشان داده شد.

5) حضرت قاسم‌بن‌الحسن علیه السلام به صورت جوانی ۲۷-۲۸ ساله نمایش داده شده است، در حالی که تمام مقاتل سن بسیار کمتری و در حد نوجوانی برای ایشان ثبت کرده اند.

جالبه درتاریخ بیشترین سن قید شده برای ایشان 13 سال تا 16 سال هست


6) حضرت‌عباس سلام الله علیه، تنها، فردی زیبا رو، گردن کلفت و متکی به زور بازو نمایش داده شده است! و دائما به اباعبدالله برادر می گفته و به حضرت زینب خواهر در روایات تنها کنار علقمه یا اخا ادرک اخاک رو داریم.



7) حر اولین شهید سپاه سیدالشهدا علیه السلام است، جنگ ها نفر به نفر بوده است نه گروهی، ابتدا اصحاب سپس بنی هاشم، به کارزار وارد شدند. این ها گزاره های تاریخی ای است که هیچ کدام در فیلم رعایت نشده است.

البته باید یاداور شد درچند منبع جنگ گروهی هم ذکر شده


8) در فیلم، کربلا منطقه ای پر از کوه نمایش داده شده است، تا جایی که همه می دانند کربلا نخلستان بوده است نه کوهستان !

ولا جالبش اینجاست تو کربلا که یه دشت وسیع هست پستی و بلندی به زور پیدا میشهف حالا نمیدونیم این همه کوه از کجا اومد!!!

9) حرمله بن کاهل اسدی در کربلای درویش وجود خارجی ندارد، حضرت علی اصغر علیه السلام توسط عده ای از تیراندازان کشته می شود و خون مبارکشان که توسط امام به آسمان پاشیده می شود، روی سم اسب می ریزد! طبق روایات مستند این خون هیچ گاه به زمین بازنگشت.

ما هرچی داغ به دل داریم کار این حرمله لعنت الله علیه بوده ، حالا معلوم نیست تو این فیلم کجاست


10) در فیلم یزید همجنس‌باز نشان داده شده، سگ باز و میمون باز را شنیده بودیم اما این یکی را نه!


11) در فیلم پیکر حضرت علی اکبر علیه السلام بعد از شهادت به نمایش درمی آید که تنها یک جراحت بر صورت ایشان دیده می شود، لازم است ارباً‌اربا را برای آقای درویش معنی کنیم!

واقعا جای تاسف داره چهره ی ذوات مقدسه رو نشون دادن که جای خودش در موردش بحث میکنیم

اما یعنی این اقایانی که این فیلم رو ساختن یه با روضه حضرت علی اکبر رو نشنیدن

اصلا تا حالا روضه گوش دادن

 


12) دلیل دگرگونی حر در فیلم معلوم نیست، حتی ادب‌حر به حضرت سیدالشهدا و حضرت زهرا نمایش داده نشده است و این گونه القا می شود که حر بعد از ناکامی در کسب منصب امیری سپاه، به امام پناه می برد.

13) آیا هیچ عقل سلیمی به این موضوع رای می دهد که در آن معرکه و میدان جنگ بساط عشق زمینی یک مرد به یک زن پهن شود که در این فیلم شاهد آن هستیم؟

کجای تاریخ نوشته شده که عشق پسر حضرت حر(ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهداعلیه‌السلام باعث پیوستن او به سپاه حق شده است؟ ( این موضوع نوعی توهین نیز به حضرت حر(ع) می باشد. در جایی که وهب مسیحی که یکی- دو شب از ازدواجش نگذشته، با دیدن امام حسین‌علیه‌السلام دین خود را تغییر می دهد و همراه با همسر و مادرش با حضرت عازم کربلا می شود....) متاسفانه در این فیلم سینمایی آنطور نشان داده شده که بیشتر از آنکه پسر حرعلیه‌السلام جذب عشق اباعبدالله‌علیه‌السلام شود به خاطر عشق زمینی خود به سمت سپاه آل الله‌علیه‌السلام کشیده شده که جای تامل و تاسف دارد!

 

 و اما بعد

برای بنده هم همین سوال پیش آمد که چرا عاشورا و واقعه سهمگینی مثل کربلا؟

چرا به باید چهره ذوات مقدسه به تصویر کشیده شود

 

و اما نظر مراجع:

در تماس با دفتر آیت الله وحید خراسانی یکی از مراجع تقلید در خصوص این عمل و نگاه کردن این فیلم سئوال های خود را مطرح کرد.دفتر آیت الله وحید خراسانی ضمن ابراز ناراحتی از نشان دادن تمثال و تصاویر مربوط به چهره حضرت عباس (علیه السلام) و تکرار آن، دیدن این فیلم را توسط مقلدانشان جایز ندانست.

آیت الله مکارم شیرازی نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور، انتقاد خود را از نمایش فیلم رستاخیز اعلام کرد و گفت: آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد

آیت الله نوری همدانی هم در پاسخ به استفتایی در این باره، نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) و‌ حضرت علی اکبر(ع) را در فیلم سینمایی رستاخیز جایز ندانست و نوشت: «چهره هر کدام از این شخصیت‌های بزرگ نباید پخش شود و باید قداست این جایگاه‌ها و شخصیت‌ها حفظ شود.»

 

آیت الله علوی گرگانی در نامه ای و در اعتراض به این فیلم نوشت: «متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی‌ بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلم‌ها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می‌باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امام‌زادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم می‌کنم.»

جالبه این همه فقط ادعا  که از مراجع اجازه گرفته اند؟! اگر اجازه دارند چرا نام مراجع وسندش راکسی ارایه نمیده وفقط حرف زده میشه؟ حتی مراجعی که به مسایل سیاسی نگاه میکنند،آن قدرزیرک و متوجه هستند که بااجازه چنین کار بیخودی آبروی خودرانبرند. لذا هرکس میگوید مراجع اجازه داده اند یا دروغگوست یا باید نام ببرد و سند ارایه دهد.

 

اصلا مراجع عظام تقلید نیز حکم نکرده باشند، جناب فیلمساز بین‎المللی! در ازای اصرار بر نمایش شمایل عباس‌بن‌علی (علیهما‎السلام)، فرزندان آل‌الله، علی اکبر، قاسم (علیهم‌السلام) و... چه سود تعریف شده‎ای در باور مردم نسبت به مقدسات حاصل شد؟

 

در روزگاری که بهاییت و وهابیت میلیاردها تومان و دلار برای تخریب اعتقادات شیعه هزینه می کنند، چه تاسف بار است که در کشور شیعه ایران فیلمی ساخته شود که با حقیقت عاشورا و امام حسین‌علیه‌السلام فاصله زیادی دارد.

اما بعضی ها اشکال میکنن که تعزیه چه فرقی با سینما دارد

در نوک پیکان این انتقادها و اعتراض‌ها، نمایش‌دادن چهره‌ی اهل‌بیت سیدالشهدا(ع) ازجمله حضرت ابالفضل(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) خواهد بود. دقت کنید که این علما و مراجع همانانی هستند که در مورد تعزیه ـ که در آن هم چهره‌ی اهل بیت نشان داده می‌شود، در زمانی به‌ مراتب طولانی‌تر و با کیفیت اجرایی معمولاً پایین‌تر از یک فیلم ـ حکم به حلیت می‌دهند و بعضی نیز خود از جمله‌ی مروجان و حامیان تعزیه اند. اگر مشکل سر نشان‌دادن چهره‌ی اهل‌بیت است، چه تفاوتی میان تعزیه و فیلم، میان تئاتر و سینما است؟ نکته‌ی مهم همین است که مشکل چیز دیگری است.


تعزیه، تئاتر نیست؛ تعزیه، «آیین» است. تعزیه اجرا نمی‌شود برای مخاطبان، برگزار می‌شود با مشارکت آن‌ها. برای همین اولین کسی که در تعزیه بر شهادت امام می‌گرید، خودِ شمر است. با اینکه مخاطبان تعزیه، شبیه‌خوانان را در شخصیت‌ بیرون از آیین‌شان خوب می‌شناسند، و مثلاً می‌دانند این اکبرآقا که این‌جا شبیه‌خوان ابالفضل شده همان بقال سر محله است که چه بسا چندباری هم سر قیمت اجناس با او بحث‌شان شده، اما اینجا ودر این لباس، اکبرآقا بدون گریم‌های آن‌چنانی و سنگین، یک اکبرآقای دیگر است. و این فاصله را مخاطب معمولی، بدون هیچ آموزش رسانه‌ای، بین اکبرآقای قصاب و اکبرآقای شبیه‌ خوان عباس می‌گذارد.

ولی سینما، آیین نیست. و برای همین بهنام تشکرِ رستاخیز، با وجود گریم، قبل از هر چیز «ساختمان پزشکان» را به ذهن مخاطب تداعی می‌کند و پوریا پورسرخ، همه‌ی تصاویر بازی‌های دیگرش را با خود به قالب پسر عمر سعد می‌آورد.


در تعزیه، مخاطب معمولی به‌راحتی می‌پذیرد که یک طشت آب، نماد رود فرات است و اصلاً طشت را رود می‌بیند. اما همین مخاطب اشکالات تصویری فیلم به‌ چشمش می‌آید و مانع برقراری احساسش می‌شود.

و همین است که تعزیه می‌گریاند، اما رستاخیز نه. و همین است که نشان‌دادن تصویر چهره‌ی اهل‌بیت در تعزیه رواست، اما در سینما برتابیده نمی‌شود. چون آنجا تشبّه است و اینجا تجسم.

این را باید بدانیم که افرادی که درسینما در نقش بزرگان و مخصوصا امام ها و امام زاده ها ایفای نقش میکنند

فقط قرار نیست نقش مثبت و ارزشی را اجرا منند و ممکن است بعد کارهای انجام دهند که منافات با ارزشهای اسلامی داشته باشد

همان طور که امروزه در سینما  میبینیم

و اما در آخر

انشاالله این کارها مقرضانه نباشد که انشالله این طور نیست

بداندد که هر چه تلاش کنند چهره ی فرزندان اهل بیت را نشان بدهند تا شاید از این راه ووایت قبیل کارها  وجه دین و خاندان اهل بیت در ذهن مردم کم رنگ بکنند بدوندد

              چراغی را كه ایزد برفروزد                هر آنكس پف کند ریشش(و ریشه اش) بسوزد

تشکرات از این پست
borkhar sayyed13737373
دسترسی سریع به انجمن ها