ایه ولایت ائمه اطهار
دوشنبه 28 بهمن 1392 8:49 AM
سوره مائده ایه ۵۵
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند همان كسانى كه نماز برپا مىدارند و در
حال ركوع زكات مىدهند
افراد طبق شرایطی که خودشان منحصر فرموده اند ولایت را در انان نیز قرار داده است اما
بیشتر این شرایط شناخت انان می باشدکه اولین شرط ولایت ایمان می باشد .بعد از پیامبر
ولایت در صحابه پیامبر که بیشتر شان از بهترین انسانها بودند مورد بحث قرار می گیرد
پس باید در قران ببینیم خدا اهل ایمان راچگونه تعریف کرده است بعد ببینیم در صحابه
پیغمبر چه کسی اصلح تر می باشد پس دنبال مومن حقیقی و واقعی بگردیم
اما از والذین امنوا مطلب مهمی ازاین ایه با تطبیق ایه دیگر قران ثابت می شود وان اینکه خداوند در
سوره نحل ایه۱۰۰ و۹۹ می فرماید
إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
چرا كه او (شیطان ـــ طبق ایه قبلی(۹۸) که شیطان رجیم گفته شده است )
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُونَ
تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمىگيرند
و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مىورزند
با این ایات در کنار یکدیگر برای توضیح واحتراز از غیرازمتن (والذین امنوا)
فهمیده می شود که ولی مومنین بعداز پیامبرکسی است که شیطان به او مسلط
نیست وبا عدم تسلط شیطان عصمت ولی مومنین ثابت می شود
اما از کلمات اولیاء(جمع ولی) و الذین امنوا از دو ایه۶۳ و۶۲ سور ه یونس که عبارتنداز
أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
آگاه باشيد كه بر دوستان خدا نه بيمى است و نه آنان اندوهگين مىشوند
الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ
همانان كه ايمان آورده و پرهيزگارى ورزيدهاند
چرا خدا [در آخرت] عذابشان نكند با اينكه آنان [مردم را] از [زيارت]
مسجدالحرام باز مىدارند در حالى كه ايشان سرپرست آن نباشند
و از متقین (پرهیز کاران)می باشد
اما مطلب بعدی اینکه خداوند
درسوره انفال ایات ۲ تا ۴ شرایط مومن حقیقی را ۵ تا معرفی می کند
(إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
مؤمنان همان كسانىاند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر
ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مىكنند
روزى دادهايم انفاق مىكنند
و روزى نيكو خواهد بود
پس ولی دارای ۵ شرط می باشد: ۱ ـ كسانىاند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد |
||||
۲ـ افزایش ایمانشان درموقع تلاوت ایات قران ۳ ـ بر پروردگار خود توكل مىكنند ۴ ـ همانان كه نماز را به پا مىدارند ۵ ـ از آنچه به ايشان روزى دادهايم انفاق مىكنند
در شرط اول با تطبیق ایه دیگر قران که در سوره حج ایه ۳۴ ۳۵ امده اینست خداوندكساني |
|
|
را که به ذکرش قلبشان لرزان می شوند مخبتین(فروتنان) معرفی می کند ایه اینست
پس ولی مخبت یعنی فروتن می باشد وثانیا مخبتین را صابرین بر مصیبتها معرفی می کند وغیره ...
وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ
الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ |
||||||||
همانان كه چون [نام] خدا ياد شود دلهايشان خشيتيابد و [آنان كه] بر هر چه برسرشان آيد صبر پيشهگانندو برپا
دارندگان نمازند و از آنچه روزيشان دادهايم انفاق مىكنند و شخصی مخبت نمی شود الا اینکه از اهل علم باشد پس ولی از اهل علم واز صاحبان علم می باشد طبق ایه ۵۴ همین سوره که می فرماید :(چرا که طبق شرط اول ولایت از ایه ولایت ومخبت بودن اهل ایمان بودن او ثابت شد ودر این ایه صاحبان علم را اهل اخبات وهم اهل ایمان معرفی می کند ) وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلَى
صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ و تا آنان كه دانش يافتهاند بدانند كه اين [قرآن] حق است [و] از جانب پروردگار توست و بدان ايمان آورند و
دلهايشانبراى او خاضع گردد و به راستى خداوند كسانى را كه ايمان آوردهاند به سوى راهى راست راهبر است
اما از ایه ۳۹ و ۴۰ سوره نمل از کسی سخن اورده که از کتاب علمی جزئی داردومی تواند طی الارضی داشته باشد که می تواند از بزرگ جن هم سریعتر رفت وامد داشته باشد
واما یکی از نشانه های اوتوالعلمی بودن که خیلی مهم می باشد یسیار سجده کردن خداوند می باشد طبق ایه شریفه ۱۰۷ سوره اسراء:
قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا بگو [چه] به آن ايمان بياوريد يا نياوريد بىگمان كسانى كه پيش از [نزول] آن دانش يافتهاند چون [اين كتاب] بر
آنان خوانده شود سجدهكنان به روى درمىافتند بسیار تسبیح گوینده و بسیارسجده کننده می باشد پس ولی مومنین کسیست که سجده های طولانی وزیاد داشته باشد اما از ایه ۲۹ سوره فتح در مورد بسیار سجده کننده نشانه ای نیز معرفی کرده اند ایه اینست : مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا علامتشان در رخسارشان از اثر سجده نمايان است ، اين وصف ايشان است در تورات و اما وصف آنان در انجيل اين است كه چون زراعتي هستند كه از شدت بركت پيرامونش جوانههايي ميزند و آن جوانهها هم كلفت ميشود و مستقيم بر پاي خود ميايستد به طوري كه برزگران را به شگفت ميآورد ( مؤمنين نيز اين طورند ) ، اين براي آن است كه كفار را به خشم آورد ، خدا به كساني كه ايمان آورده و از آن بين به كساني كه اعمال صالح هم ميكنند وعده مغفرت و اجري عظيم داده ( 29 ) . نتیجه گرفته می شود در پیشانی ولی اثر سجده برای هر کسی نمایان است البته از این ایه زیبایی ولی چه از جهت چهره وچه تمام بدن از اخر ایه هم فهمیده می شود واما شرط سوم ایات سوره انفا ل این شد که بر خداوند توکل می کنند توکل مصادیق مختلف دارد ودر بسیاری از موارد می توان به خدا توکل کرد اما باید ببینیم خداوند در قران به چه مسائلی اشاره نموده تا بر اودر این گونه حوادث توکل کرد و از اهمیت بیشتری بر خور دار است این ایات عبارتند از : وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (ایه۱۱ سوره مائده )
و از خدا پروا داريد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توکل كنند پس ولی از خداوند پروا دارد ومعصیت نمی کند واز این ایه عصمت ولی هم ثابت می شود ایه دیگر در مورد توکل ایه۱۱ سوره ابراهیم می باشد که می فرماید قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ
اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ پيامبرانشان به آنان گفتند ما جز بشرى مثل شما نيستيم ولى خدا بر هر يك از بندگانش كه بخواهد منت مىنهد و ما
را نرسد كه جز به اذن خدا براى شما حجتى بياوريم و مؤمنان بايد تنها بر خداتوکل کنند
انجام می دهد واغراض سیاسی او را از این کار منع نمی کند حتی در این راه سختی ها واذیت ها هم ببیند بر خداوند توکل می کند واما توکل در ایات ۵۰ و۵۱ سوره توبه اینست :
إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُواْ قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّواْ وَّهُمْ فَرِحُونَ
قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ
روز قيامت نه خويشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سود نمىرسانند [خدا] ميانتان فيصله مىدهد و خدا به
شما و از آنچه به جاى خدا مىپرستيد بيزاريم به شما كفر مىورزيم و ميان ما و شما دشمنى و كينه هميشگى پديدار شده تا وقتى كه فقط به خدا ايمان آوريد جز [در] سخن ابراهيم [كه] به [نا]پدر[ى] خود [گفت] حتما براى تو آمرزش خواهم خواست با آنكه در برابر خدا اختيار چيزى را براى تو ندارم اى پروردگار ما بر تو اعتماد
فَتَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا
از اين ايه در يكی از مصداقهای توكل نتيجه گرفته مي شود كه ولي مسلمين از منافقين وكافرين اطاعت نمي كند واز اذيت انان هم هراسي ندارد وتوجهي هم به ازار واذيت انها نمي كند اما ايه ديكر در مصداق توكل ولي مسلمين توجه به اهل صلح بودن او اشاره می کند كه در قران سوره انفال ايه ۶۱ امده است :
وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
ازاین ایه نتيجه گرفته مي شود كه ولي مسلمين به صلح اهميت زيادي مي دهد ودر اين راه درسختيهايي كه مي بيند به خداوند توكل مي كند اما در مورد شرط چهارم ایات سوره انفال وهم شرط دوم ایه ولایت که نماز می باشد تشریح می کنیم در مورد ایات بسیاریدر مورد در قران وجود دارد ولی مهمترین ایات که بتوانیم به ولایت ائمه ربط دهیم این ایات می باشد : ایه اول ایه ۴۹ سوره عنکبوت می باشد اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ
وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مىدارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مىداند چه مىكنيد از این استفاده می شود که ولی مومنین از فساد وفحشا ومنکر بدور می باشد |
|
|
اما ایه بعدی در مورد نماز :ايات۱۹ تا ۲۳ سوره معارج مي باشد
بحث های مورد نظر فقط در مورد ولایت امام معصوم می باشدو ولایت دیگران مثل ولایت ، ولایت فقیه از قران نیز اثبات می شود که در برخی از این ایات نیز به ولایت مداری ولایت فقیه نیز اشاره شده است ولی محل شاهد ما در این مباحث در مورد ولایت ائمه معصومین می باشد البته با توجه به غیبت امام معصوم در این عصر مباحث ولایت فقیه نیز روشن می شود وغیبت ایشان سبب عدم اجرای حدود واجرای احکام وتبیین فقه شرایع از طریق ولی فقیه نخواهد شدلذا جامعه در عصر غیبت نیاز به ولی فقیه دارد