محور سوم: امور سياسي، اجتماعي
پنج شنبه 3 بهمن 1392 10:47 PM
حضرت استاد در عين جديت و صلابت در امور علمي و امور اخلاقي، در امور سياسي و اجتماعي بسيار تيزهوش و خوش فهم بودند. در مورد ارتباط ايشان با حضرت امام خميني قدس سره و مقام معظم رهبري و حتي سيد حسن نصر الله رهبر مقاومت لبنان مطالب متعددي بيان شده است؛ ولي دأب ايشان اين نبود كه در جزئيات دخالت كنند و نظر بدهند، ولي در مسائل سياسي، اطلاعات وسيع و دقيقي داشتند، خصوصاً اخيراً در بحث كتاب الجهاد نكتههاي بسيار جالب و آموزندهاي در زمينه مباحث تاريخي و سياسي از جمله نهضت مشروطه بيان ميفرمودند. شاهد تيزهوشي و دقت وعمق بينش سياسي ايشان، دو اطلاعيهاي است كه سالهاي گذشته دربارة انتخابات نوشتهاند و در آن نكتههاي بسيار عميق و دقيقي را بيان فرمودند كه براي هميشه راه گشاست. نگاه ايشان به اسلام نگاهي جهاني و همه جانبه بود و لذا عنايت ويژهاي به طلاب خارجي داشتند و گاهي از آنها دلجوييهاي ويژهاي ميكردند و نكتههايي را درباره مناطق آنها بيان ميفرمودند.
در مورد وحدت شيعه و سني ايشان بسيار تأكيد بر حفظ وحدت داشتند و بر همزيستي توأم با رعايت ادب و احترام تأكيد ميكردند و ميفرمودند: آنچه را كه مخلّ به وحدت باشد، حرام ميدانيم از قبيل سبّ و لعن آشكار يا هر چيزي كه باعث فتنه و اختلاف و به خطر افتادن جان مؤمنين شود، اينها را ما به هيچ وجه جايز نميدانيم.
بر همين اساس، ايشان بر روي مسئله تقيّه بسيار تأكيد داشتند و اين روايت را مكرر ميخواندند: «التقية ديني و دين آبائي» و ميفرمودند: ائمه عليهم السلام به بركت همين تقيه بود كه چهار تا شيعة آن روز را به چهارصد ميليون شيعه در عصر ما رساندند و اگر تقيه نبود، يقيناً شيعه از دست ميرفت. يك بار ميفرمودند: انگليسيها در عراق سعي ميكردند با ايجاد اختلاف بين شيعه و سني، فتنه به پا كنند و در پناه اين اختلاف، بر مسلمين حاكم شوند؛ مثلاً به برخيها پول ميدادند كه به محلههاي شيعه نشين بروند و به روش اهل سنت، اذان بگويند و يا بروند در محلات سنينشين اذان به روش شيعه بگويند. بنابراين بايد خيلي مراقب فتنه دشمن باشيم. ودر عين حال ايشان ميفرمودند ما سر سوزني از مباحث علمي و عقايد حق خود عقبنشيني نميكنيم؛ زيرا بحثهاي ما علمي و منطقي و روشن است و به مناسبتهاي گوناگون به مباحث كلامي خصوصاً بحث ولايت توجه ميكردند و ميفرمودند: اين از كرامات شيعه و خودش يك معجزه است كه مدعيات شيعه از واضحات است و اگر كسي مقداري اهل انصاف باشد، آنها را ميپذيرد