0

متن نشریه (دو ماهنامه) خلق - شماره دهم

 
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

¨رمز موفقيت
پنج شنبه 3 بهمن 1392  7:38 PM

¨رمز موفقيت
همة طالبان معنويت مشتاقند تا از رمز موفقيت بزرگاني كه در اين مسير توفيقاتي داشته‌اند باخبر شوند تا چراغي باشد فرا راه آنها در اين مسير. در اينجا به برخي از آن امور اشاره مي‌كنيم:
1. ساده زيستي و دوري از زرق و برق: حوزة نجف از زرق و برق امور مادي خالي بود و غالباً طلاب به سختي روزگار مي‌گذراندند. به فرمايش آيت‌الله العظمي بهجت حفظه‌الله گاهي يك هفته بر طلبه مي‌گذشت و در اين مدت غذاي پختني نصيب او نمي‌شد و حتي غذاهاي پختني ساده و كم‌هزينه مانند سيب زميني و تخم مرغ هم در دسترس بسياري از آنان نبود. و شايد يكي از عواملي كه حوزة نجف را در زمينة اخلاق و تهذيب نفس ممتاز مي‌كرد همين رياضت‌ها بود كه زمينة رشد و تعالي روحي و اخلاقي را در آنان فراهم مي‌ساخت؛ كه اين خود در تهذيب و جلب توجهات باطني بي‌اثر نيست.
2. ارتباط عميق با اهل‌بيت به ويژه حضرت اميرالمؤمنين7: برخي در توصيف نجف اشرف براي تحصيل و تدريس و كسب معنويت مي‌گفته‌اند: «نجف: خبز الشعير، ماء البئر و زيارة الامير» است؛ يعني نجف (خلاصه مي‌شود در:) نان جو، آب چاه و زيارت حضرت اميرالمؤمنين7.
3. نيت خالص و يك دله شدن: نيت خالص در همة امور به ويژه در توفيق طالبان علوم ديني تأثير به سزايي دارد و به عقيدة حقير نقش پدران و مادران در شكل‌گيري نيت خالص فرزندان يك نقش اساسي است و از آنها شروع مي‌شود.
قرآن كريم در سورة آل عمران نكتة جالبي را از «حُُنّه» همسر عمران و مادر مريم مقدس نقل مي‌كند: «ربّ إنّي نذرت لك ما في بطني محرراً»2
علامة مجلسي قدس سره مي‌نويسد: محرر يعني «خالصاً لطاعتك لا استعمله في منافعي و لا اصرفه في الحوائج»4 پدر و مادر وقتي نذر و عهد مي‌كنند كه فرزند خود را در خدمت دين خدا و نشر معارف اهل‌بيت: قرار دهند، بايد او را به صاحب دين به حضرت بقية‌الله عليه السلام بسپارند؛ و در اولين گام او را به آموختن معارف اسلامي تشويق نمايند، ولي در ادامه، اين مسير الهي را خود طلبه بايد طي كند و ورود به حوزه را خالصاً لوجه الله براي كسب كمال و علم و عمل و ارائه خدمت خالصانه به ايتام آل محمد عليهم السلام و شيعيان قرار دهد، كه در اين صورت توفيق او حتمي است

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها