¨4. ترويج باطل نكند و مدح فاسق و فاجر ننمايد.
شنبه 28 دی 1392 7:24 AM
¨4. ترويج باطل نكند و مدح فاسق و فاجر ننمايد.
از پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم است كه: چون فاجر مدح شود، عرش بلرزد و پروردگار خشم گيرد.
¨5. اسرار آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم را فاش نسازد.
¨6. اعانت بر ظالمان ننمايد
خدا فرموده: «به آنان كه ستم كنند، اعتماد نكنيد تا آتش نگيريد.» و در خبر از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم است كه فرمود: چون روز قيامت شود، منادى ندا كند: كجايند ستمكاران و مدد كاران آنها و كسانى كه آبى در دوات آنها ريخته يا سر كيسه اى از آنها بسته يا خامه اى براى آنها تراشيدهاند! همه با آنها محشور شويد.
در وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به كميل فرمود: اى كميل، مبادا درِ خانه ظالمان را بكوبى، با آنها آميزش مكن...! تا آنكه فرمود: اى كميل، اگر براى حضور آنها ناچار شدى، مداوم به ياد خداى تعالى باش، و بر او توكل كن، و از شرّ آنها به خدا پناهنده باش، و سر به زير انداز از آنها، و به دل خود منكر كار آنها باش، و تعظيم خداى تعالى را بلند بگو تا به گوش آنها برسانى كه آنها از تو هراس كنند، و شر آنها از تو بگردد.
امام چهارم عليه السلام در ضمن نامهاى كه به زهرى نوشت و او را از اعانت ظالمان بر ستم بر حذر داشت، فرمود: چنين نيست كه با دعوت تو در دربار خود تو را قطب نمايند، بلكه مظالم خود را بر تو مى چرخانند. تو را پل مىكنند، از توبه بلاها كه بر سر مردم مى آورند، عبور مىكنند. تو را نردبان گمراهى خويش مى سازند، و مبلغ روزگار سياهى كه پديد آورند، مىنمايند، و به راه خود مىكشانند، و تو را درباره علماى حق به ترديد مىاندازند، و به وسيله تو، دل مردم نادان را به خود جلب مىكنند، و مخصوصترين وزيران و تواناترين معاونان آنها كمتر از تو مفاسد آنها را در نظر مردم خوش نما مىكند، و خاصه و عامه آنها را به دربارشان مىكشاند، و چه مزد كمى به تو مىدهند در برابر استفاده سرشارى كه از تو مىبرند، و چه مختصرى از زندگى تو را آباد مىكنند در برابر آن ويرانى بپايد كه بپا ميكنند پس خود را به عنوان يك مرد مسئول مورد محاسبه قرار ده.
¨7. گنهكاران را مغرور نكند و جرئت به فاسقان ندهد
زيرا فقيه كامل كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نسازد، و از مكر و عذاب خدا در امان مقرر ندارد.
¨8. آيات قرآن را از پيش خود تفسير نكند
از پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و از امامان جانشين او به صحت رسيده است كه تفسير قرآن جز با روايات صحيح و نص صريح روا نيست.
ابن عباس از پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم روايت كرده است كه فرمود: هر كه ندانسته قرآن را تفسير كند، بايد در آتش نشيمن كند.
و عامه از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم روايت كرده اند كه هر كه قرآن را از پيش خود تفسير كند و حق را هم درك كند، خطا كار باشد