0

متن نشریه (دو ماهنامه) خلق - شماره هفتم

 
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

هدف خلقت
شنبه 28 دی 1392  3:57 AM

هدف خلقت
در جهان خلقت هيچ موجودي نمي‏تواند از مرز وجودي خود قدمي پايين‏تر يا گامي فراتر بردارد. حيوان از حيوانيت و فرشته از ملك بودن خود، هيچ‌كدام از آنچه هستند، پست‏تر يا والاتر نمي‏شوند. ولي انسان تنها موجودي است كه سقوط و صعودش حد و مرزي ندارد. انسان مي‏تواند ببن دو بي‏نهايت قرار بگيرد: چنان بي‏منتها سقوط كند كه حتي شايسته نام حيوان نشود و يا به‌گونه‏اي پرواز كند كه فرشتگان را ياراي گام نهادن به مقام او نباشد.
از ديدگاه قرآن كريم، انسان موجودي است دو بُعدي. يك بُعد وي همان جنبه مادي اوست كه از گِل بد بوي تيره رنگي ايجاد شده است كه مدتي با آن در دنيا همنشين است و سپس آن را از دست خواهد داد. بُعد ديگر، بُعد معنوي اوست كه به عنوان روح خدا از آن ياد شده است. از اين جهت، ماندگار و دائمي و جاويدان مي‏گردد و حيات او تا ابديّت ادامه مي‌يابد. جسمش به خاك متصل است و روحش به خداوند متعال، و بر همين اساس در دو قوس صعود و نزول مي‏تواند حركت كند.
حال در آفرينش انسان، با اين گرايش‏هاي متضاد، چه انگيزه‏اي مورد نظر بوده است و نقطه نهايي او چيست كه سرانجام همه اهداف و اغراض خلقت به آن برمي‏گردد؟ حضرت امام مجتبي عليه‏السلام مي‏فرمايند:
«اي فرزند آدم! تو پيوسته از وقتي كه از شكم مادر خود به دنيا آمدي، در حال نابودي و سپري كردن عمر خويش هستي. پس سرمايه‏اي را كه در دست داري، براي آنچه در پيش داري، به‌كارگير؛ چرا كه مؤمن در انديشه تهيه توشه و زاد است، و كافر در فكر لذت‏گرايي و بهره‏گيري از اين عالم گذران».[1]
حضرت اميرالمؤمنان عليه‏السلام مي‏فرمايند:
«اي مردم! ما و شما براي ماندن و بقا آفريده شده‏ايم، نه براي نابودي و فنا، و لكن شما از سرايي به سراي ديگر منتقل مي‏شويد. پس براي آن سرايي كه مي‏رويد و هميشه در آن خواهيد ماند، توشه جمع كنيد».[2]
يكي از عارفان الهي مي‏فرمايد:
«خداوند براي شما خيلي قيمت قائل شده است. فقط خدا مي‏داند عباد و خلقش چقدر قيمت دارند. مگر اين كه خدا به ما قيمت خودمان را بفهماند. كوزه‏گري كه كوزه را ساخته است مي‏داند چقدر تمام شده است. صانع اين بشر مي‏داند اين بشر چقدر مي‏ارزد. خداوند انسان را به قاعده آفريده است و فرموده است: تمام ما سوا را براي تو خلق كردم و تو را براي خودم. اين قيمت انسان است. چرا انسان عبد غير خدا شود و خود را ذليل كند؟! اصطَنعتُك لنفسي؛ تو را براي خودم آفريدم؛ يعني براي صفات و اخلاق و كردار خودم، تو را هم اخلاق خود گرداندم».[3]
اما راه ماندگاري و اتصال به روح الهي و پاك شدن از تير‏گي دنيا و آلودگي‏ها و پيوستن به درياي معنويت و كرامت انساني و مزيّن شدن به اخلاق خدايي، جز از طريق ولايت و سرسپردگي به جان اين عالم، حضرت وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف ميسّر نيست. از سخنان گهربار حضرت سيّد الشهداء حسين بن علي عليهماالسلام اين است:
«اي مردم! دستگاه خلقت خدا آفريده نشد، مگر براي اينكه بندگان، او را بشناسند. پس چون شناختند، او را بندگي كنند و با عبادت او از بندگي غيرش بي‏نياز شوند. در اين بين مردي عرض كرد: اي پسر رسول خدا! شناخت و معرفت خداوند عزوجل چيست؟ آن حضرت فرمودند: معرفت خداوند اين است كه مردم هر زماني، امام و پيشوايي را كه پيروي از او بر آنها واجب است، بشناسند».[4] 
 
*****************************
پي‌نوشت‌ها:
-------------
[1].«يابن آدم! انك لم تَزَل فى هدْم عمرك منذ سقطت من بطن امّك، فخذ مما فى يديك لما بين يديك؛ فان المؤمن يتزوّد و الكافر يتمتع». (بحارالانوار، ج 75، ص 112)
[2].«ايها الناس! انا خلقنا و اياكم للبقاء لا للفناء، و لكنكم من دارٍ الى دارٍ تنقلون، فتزوّدوا لما انتم صائرون اليه و خالدون فيه». (بحارالانوار، ج 70، ص 96)
[3]. طوباى محبت، ج 1، ص 34.
[4]. «ايّها الناس! ان الله ما خَلق خلق الله الاّ ليعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه و استغنوا بعبادته عن عبادة ما سواه. فقال رجل: يا بن رسول الله!فما معرفة الله عزوجل؟ فقال: معرفه اهل كل زمانٍ امامه الذّى يجب عليهم طاعته». (احقاق الحق، ج 11، ص 594)
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها