کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگ
دوشنبه 23 دی 1392 10:15 PM
1- معمولاً رسانه های مکتوب دروازه بان های مختلفی برای کنترل مطالب و نوشته های خود دارند، اما روزنامه نگاران مستقل تمایل ندارند تا مطالب شان با تلخیص های مختلف و یا حذف برخی از قسمت های نوشته ها به دلیل کمی فضای چاپ و یا دلایل دیگر آراسته شود. در نشریات الکترونیکی تنها یک نفر نویسنده و ادیتور است و آن شخص هم فقط خود نویسنده است و لذا راحت می تواند هم حجم مطالب را تعیین کند و هم تعیین کند که چه بنویسد و چه ننویسد؟
2- اینترنت این امکان را به نویسندگان وبلاگ ها می دهد تا بتوانند ضمن انتشار مطالب خود در گستره جهانی با نویسندگان مختلف در سطح گسترده ارتباط برقرار کنند.
3- وبلاگ ها این امکان را به انسان می دهد تا تمام نوشته هایش را در یک باکس جمع آوری و به راحتی در اختیارش قرار دهد، نویسنده و یا هر کاربری تنها با یک جست وجوی ساده می تواند راجع به هر موضوعی مطالب را به صورتی منسجم در اختیار داشته باشد.
- وبلاگ های آموزشی به عنوان بزرگترین و موثرترین تولیدکنندگان محتوای آموزشی در اینترنت مطرح می باشند.
- نشان دادن جنبه های مثبت و علمی از وبلاگ و بازگویی این مطلب که وبلاگ فقط کاربرد و جنبه منفی یا غیر مفید ندارد. بلکه از آن می توان به عنوان یک ابزار آموزشی کم خرج و فوق العاده مفید در آموزش الکترونیکی استفاده کرد.
- جلب توجه مسئولان، اشخاص صاحب نظر در این حوزه و همچنین معلمین به مباحث وبلاگ و مخصوصاً وبلاگ های آموزشی که اولاً وبلاگ ها را به رسمیت بشناسند و بین تکنولوژی های آموزشی با کمک آموزشی وبلاگ را نیز لحاظ کنند و ثانیاً بودجه، امکانات و اعتبار لازم را از منبع مختلف در اختیار وبلاگ نویسان قرار دهند تا وقت بیشتری روی وبلاگ های شان بگذارند و با انگیزه مضاعفی مطالبشان را کاربردی تر و مفیدتر کنند و یا در بین معلمین و اساتید دانشگاه فرهنگ وبلاگ نویسی را ترویج کنند تا خود آنها وبلاگ نویس شوند. نتایج به دست آمده از جمله اینکه رسانه ها، صدا و سیما و حتی مطبوعات وبلاگ را خیلی تحویل نمی گیرند، ولی وبلاگ ها و مخصوصاً وبلاگ های آموزشی به شدت بین مردم محبوبیت دارند و خواستار به دست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد وبلاگ ها هستند و همچنین از نتایج دیگر این بود که برای اولین بار وبلاگ های آموزشی بین مسئولان به رسمیت شناخته شد.
1- دسترسی به مخاطب بیشتر:وبلاگ وسیله ای برای دسترسی به مخاطب بیشتر است. برخلاف نشریات علمی و تحقیقاتی که مخاطبانی خاص و محدود دارند، وبلاگ امکان دسترسی به مخاطبان متفاوت و بیش از یک گروه خاص از متخصصان را فراهم می کند و نویسنده را از نقطه نظرهای مختلف آگاه کرده و موجب غنی شدن دانش و اطلاعات می شود. وبلاگ وسیله ای برای ارتباط محقق امروزه با دنیای خارج است.
2- بازخورد سریع:وبلاگ به شما امکان می دهد تا بازخورد مطالب و نوشته های خود را به سرعت دریافت کرده و ارتباط متفاوتی با مخاطبان نوشته های خود برقرار کنید. بر خلاف مقالات دانشگاهی سنتی که زمان طولانی تا انتشار و دریافت نقد و نظرهای دیگران، شما را در انتظار می گذارد و چه بسا دیگر موضوع برای خود شما نیز کهنه شده باشد، وبلاگ نویسی به شما امکان می دهد تا لحظه به لحظه افکار و نظرات خود را در معرض نقادی قرار داده و بنابراین موجبات پویایی اندیشه های شما را فراهم می آورند.
3- دسترسی دائمی: با اتصال به اینترنت، در هر لحظه و هر مکان می توانید به وبلاگ خود دسترسی داشته و نگران از دست رفتن منابع و اطلاعات پژوهشی خود در فایل ها و دیسک های کامپیوتری نباشید.
4- ذخیره و بازیابی دانش و اطلاعات: آرشیو وبلاگ امکان بایگانی مطالب و بازیابی مجدد آنها را به دست می دهد و می تواند نقش یک بانک اطلاعاتی را برای وبلاگ نویس ایفا کند.
5- به روز نمودن اطلاعات:از طریق وبلاگ می توان در جریان آخرین اطلاعات و تحولات روز قرار گرفت و آن را در اختیار دیگران قرار داد. این عمل در سیستم سنتی معمولاً با تأخیر صورت می گیرد.
مهربان همیشگی من... خودت گفتی:ادعونی استجب لکم... بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا...
گوش کن... این منم که اینروزها بیش از همیشه میخوانمت... اجابت کن مرا...