آموزش برنامه نویسی اندروید- قسمت ۳۷: معرفی دکمه و نحوه ایجاد آن در یک اپلیکیشن
سه شنبه 1 بهمن 1392 11:13 AM
پس از آشنایی با دو نوع از رایج ترین انواع Layout ها در اندروید، در این آموزش قصد داریم تا به معرفی دکمه ها و نحوه ایجاد آنها در یک اپلیکیشن بپردازیم. برای این منظور همانطور که در آموزش هشتم توضیح داده شد یک پروژه جدید در محیط برنامه نویسی اکلیپس تحت عنوان Introduction to Buttons به معنی "معرفی دکمه ها" ایجاد می کنیم.
همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می شود اکلیپس یک Layout به صورت خودکار تحت عنوان main.xml ساخته و یک TextView حاوی جمله Hello World روی آن ایجاد می کند. از آنجا که در این آموزش قصد داریم تا بیشتر پیرامون نحوه ساخت دکمه ها در یک اپلیکیشن صحبت کنیم از اینرو این TextView را با یک بار کلیک کردن روی آن انتخاب کرده سپس دکمه Delete کیبورد را می زنیم:
همانطور که در تصویر فوق نشان داده شده است از Tab مربوط به Form Widgets با نشانگر موس خود Button را گرفته و به سمت Layout می کشیم. به محض اینکه نشانگر موس روی UI قرار گیرد یک علامت به علاوه کنار نشانگر موس ظاهر خواهد شد که به این معنی است که می توان با رها کردن نشانگر موس خود این دکمه را به UI اضافه کرد. اگر به تصویر بالا خوب توجه کنیم خواهیم دید که در قسمت گوشه بالا سمت چپ یک نقطه چین شبرنگ ایجاد شده است که این نقطه چین بدان معنا است که این دکمه در آن قسمت قرار خواهد گرفت. حال پس از رها کردن دکمه موس خواهیم دید که یک دکمه روی UI قرار خواهد گرفت:
اکنون با کلیک کردن روی Tab مربوط به main.xml کد مربوط به Layout این اپلیکیشن را خواهیم دید:
همانطور که از کد فوق مشخص است Layout ما از جنس LinearLayout است که فقط یک دکمه روی آن قرار دارد. پس از تگ مربوط به Button اولین خط از کد مربوط به id است که مخفف واژه Identification به معنی "تعیین هویت" یا "شناسایی" می باشد. id اختصاص داده شده به این دکمه button1 است و این در حالی است که برخورداری یک دکمه از یک id دارای اهمیت بسیاری است چرا که در Activity مربوط به این اپلیکیشن فقط از طریق همین id است که می توانیم عملکردی برای این دکمه تعریف کنیم. آنچه در id یک دکمه از اهیمت بسزایی برخوردار است شیوه نامگذاری آن دکمه است. به عبارت دیگر زمانیکه ما در اپلیکیشن خود فقط یک الی دو دکمه داشته باشیم نامگذاری دکمه به هر شیوه ای خیلی مشکل زا نخواهد بود اما زمانیکه تعداد دکمه ها در یک اپلیکیشن زیاد باشند می بایست سعی کنیم که یک شیوه نامگذاری را در برنامه نویسی خود مد نظر قرار داده و آن را در کل اپلیکیشن دنبال کنیم. به طور مثال برای نامگذاری دکمه ها می توان از پیشوند btn که می توان آن را مخفف واژه Button به معنی "دکمه" در نظر گرفت به علاوه یک _ سپس نامی گویا برای دکمه استفاده کرد. به طور مثال می توان نام دکمه ای که ایجاد کردیم را به btn_myButton تغییر دهیم. به خاطر داشته باشیم که در نامگذاری دکمه ها به هیچ وجه نمی توانیم از علائمی همچون & و % و $ و غیره استفاده کنیم. در خط دوم کد مربوط به این دکمه عرض این دکمه قرار دارد که مقدار آن برابر با wrap_content است به این معنی که عرض این دکمه به اندازه ای خواهد بود که نوشته داخل آن را در خود جای دهد. خط بعدی به اندازه ارتفاع دکمه اختصاص داده شده است که مقداری مشابه با مقدار عرض دکمه برای آن در نظر گرفته شده است. در نهایت کد مربوطه به نوشته داخل دکمه است که حاوی مقداری معادل با Button به معنی "دکمه" است. به منظور شخصی سازی عنوان این دکمه نام آن را به Go to Next Page به معنی "برو به صفحه بعد" تغییر می دهیم. اکنون پس از بازگشتن به Tab مربوط به Graphical Layout با تصویر زیر مواجه خواهیم شد:
می بینیم که نام این دکمه به نام دلخواه ما تغییر کرده است. چنانچه بخواهیم id مربوط به این دکمه را بدون مراجعه به کد XML تغییر دهیم می توان راه کار دیگری که در تصویر زیر آمده است را دنبال کنیم:
در حقیقت با انتخاب دکمه ای که می خواهیم id آن را تغییر دهیم و راست کلیک کردن روی آن پنجره فوق نمایان خواهد شد و همانطور که در تصویر فوق با یک بیضی قرمز رنگ مشخص شده است می بایست روی گزینه Edit ID کلیک کرده و در پنجره دیگری که باز خواهد شد id این دکمه را تغییر دهیم:
اگر خاطران باشد برای این دکمه id یی تحت عنوان btn_myButton را در بخش XML در نظر گرفتیم. حال همان نام در این پنجره به نمایش در آمده است که چنانچه تمایل داشته باشیم می توانیم این نام را تغییر داده و روی دکمه OK کلیک کنیم. در آموزش بیست و سوم با پنجره های کاربردی محیط برنامه نویس اکلیپس در ساخت یک اپلیکیشن اندرویدی آشنا شدیم. اگر خاطرمان باشد یکی از آن پنجره ها Properties نام داشت. در واقع از این مرحله از آموزش ها به بعد بیشتر به اهمیت چنین پنجره ای بیشتر پی خواهیم برد. به منظور به کارگیری این پنجره مطابق تصویر زیر عمل می کنیم:
همانطور که در تصویر فوق مشخص است ابتدا پنجره Properties را باز می کنیم (چنانچه این پنجره بسته باشد همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است از منوی اصلی Window روی Show View سپس روی گزینه Properties کیک می کنیم):
حال با کلیک کردن روی دکمه یا Widget یی که روی UI قرار دارد خواهیم توانست به تنظیمات آن در بخش Properties دست پیدا کنیم. همانطور که در تصویر پیش مشخص است، پس از کلیک کردن روی تنها دکمه قرار گرفته روی UI سه منوی Button و Misc و Deprecated در پنجره Properties نمایان می شود. حال روی منوی Button کلیک کرده تا به زیرشاخه های آن دست پیدا کنیم:
می بینیم زیرشاخه منوی Button لیست بلندی از تنظیماتی است که می توان برای این دکمه در نظر گرفت.
مدیر تالار های: