0

آموزش برنامه نویسی اندروید

 
hosseinb68
hosseinb68
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1269
محل سکونت : بوشهر

آموزش برنامه نویسی اندروید - قسمت ۳۱: نحوه نامگذاری String ها در یک اپلیکیشن
سه شنبه 1 بهمن 1392  11:02 AM

 

نحوه نامگذاری string ها

رعایت این نکان موجب می گردد تا Error های یک اپلیکیشن را به حداقل برسانیم. در نامگذاری string ها به هیچ وجه نباید از Space یا جای خالی استفاده کنیم:


  1. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود مقابل name پس از علامت مساوی hello world به این صورت نوشته شده است که مابین hello و world یک فاصله قرار گرفته است و همین فاصله موجب می گردد تا اپلیکیشن ما Compile نشود و تا این مشکل رفع نگردد نخواهیم توانست به ادامه کار بپردازیم. نکته دیگر که در مورد نامگذاری string ها می بایست مد نظر قرار دهیم این است که می توانیم در نامگذاری خود از اعداد هم استفاده کنیم:

  1. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود نام hello1 برای این string در نظر گرفته شده است. در نامگذاری string ها از _ یا به عبارتی همان Underscore هم می توان استفاده کرد(برای تایپ این علامت می توان با پایین نگه داشتن دکمه Shift دکمه Dash را فشار داد):

  1. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود دو کلمه hello و world با یک _ از یکدیگر در نام hello_world جدا شده اند. در نامگذاری string ها از ساختار cameCase هم به صورت زیر می توان استفاده کرد:

  1. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود کلمه hello نوشته شده سپس کلمه بعد که world است به آن چسبیده است با این شرط که حرف اول آن با حرف بزرگ نوشته شده است. در حقیقت اینکار برای خوانایی بیشتر صورت می گیرد(برای آشنایی بیشتر با ساختار camelCase به سری آموزش های زبان برنامه نوسی جاوا در سایت نردبان قسمت دهم مراجعه نمایید). به خاطر داشته باشیم که در نامگذاری string ها از Dash به هیچ وجه نمی توانیم استفاده کنیم:

  1. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود دو کلمه hello و world با یک – یا همان Dash از یکدیگر جدا شده اند که اینکار خلاف استاندارد نامگذاری string ها است. علاوه بر Dash از دیگر علائم همچون @ و # و $ و % و & و غیره به هیچ وجه نمی توان استفاده کرد:

  1. Hello World, MainActivity!
  2. Hello World, MainActivity!
  3. Hello World, MainActivity!
  4. Hello World, MainActivity!
  5. Hello World, MainActivity!

همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود کلیه نام های در نظر گرفته شده به خاطر برخورداری از یکی از علائم فوق الذکر غیر قابل قبول می باشند. در آموزش گذشته با نحوه ایجاد یک string جدید آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم تا با نحوه حذف، اضافه و ویرایش یک string بیشتر آشنا شویم:

920702-a31-IMAGE1.jpg

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود فایل strings.xml را باز نموده و Tab مرتبط با Resources آن را کلیک می کنیم. همانطور که قبلا توضیح داده شد در سمت چپ این پنجره لیستی از string هایی که ایجاد کرده ایم را مشاهده می کنیم. در این تصویر دکمه Remove به معنی "حذف کردن" با یک بیضی قرمز رنگ مشخص شده است. در واقع پس از آنکه یک string را با یک بار کلیک کردن روی آن انتخاب کرده و به رنگ آبی درآمد، می توان روی دکمه Remove کلیک کنیم و آن string را حذف کنیم. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که اگر string یی که قصد داریم آنرا حذف کنیم در جایی در اپلیکیشن ما مورد استفاده قرار گرفته باشد و ما آن را حذف کنیم، بلافاصله پس از Save کردن فایل خود برنامه با مشکل مواجه خواهد شد. از اینرو می بایست مراقب بوده تا string هایی که مورد استفاده نیستند را از این لیست حذف کنیم. پس از دکمه Remove دو دکمه Up و Down دیده می شوند که به ترتیب "بالا" و "پایین" ترجمه می شوند. کاری که این دو دکمه انجام می دهند این است که جایگاه string انتخاب شده در این لیست را به بالا و پایین انتقال می دهند. علاوه بر این روش حذف و همچنین روش اضافه کردن یک string که در آموزش قبل توضیح داده شد، می توان با استفاده از روش دیگری هم به حذف، اضافه و حتی ویرایش یک string پرداخت. برای این منظور در پنجره بالا روی Tab مربوط به strings.xml کلیک کرده و پنجره ای به شکل زیر خواهیم دید:

920702-a31-IMAGE2.jpg

همان لیستی که در پنجره قبل داشتیم اکنون به صورت کد قابل مشاهده است. فرض کنیم که در این کد قصد داریم متن مربوط به string مرتبط با hello را از Hello World, MainActivity! به فقط دو کلمه Hello World تغییر دهیم. برای این منظور به سادگی می توانیم بخشی از متن که نمی خواهیم را Delete کرده و فایل خود را Save کنیم:

920702-a31-IMAGE3.jpg

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می شود متن خود را به Hello World تغییر داده ایم. حال مجدد به Tab مرتبط با Resources باز می گردیم:

920702-a31-IMAGE4.jpg

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می شود پس از انتخاب کردن string مرتبط با hello ، به Value مرتبط با این string نگاه کرده و همانطور که در تصویر فوق با یک بیضی قرمز رنگ مشخص شده است خواهیم دید که مقدار آن در این پنجره هم آپ دیت شده است. مجدد به Tab مرتبط با strings.xml باز گشته این بار قصد داریم تا با کد نویسی یک string جدید ایجاد کنیم:

920702-a31-IMAGE5.jpg

همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می شود، یک string جدید تحت عنوان newText به معنی "متن جدید" به صورت دستی کدنویسی کرده ایم و مقدار آن را معادل با متن This is a new text به معنی "این یک متن جدید است" قرار داده ایم. اکنون مجدد روی Tab مرتبط با Resources کلیک کرده و نتیجه را مشاهده می کنیم:

920702-a31-IMAGE6.jpg

ملاحظه می کنیم که string جدید با یک فلش قرمز رنگ نشان داده شده است و مقدار آن هم در کارد قرمز رنگ حاکی از آن است که دقیقاً همان چیزی است که در مرحله قبل وارد کردیم. توجه داشته باشیم که به همین راحتی که در Tab مرتبط با strings.xml می توانیم یک string جدید ایجاد کنیم، به همین آسانی هم می توانیم یک string را پاک کرده و آن را از لیست string ها حذف کنیم.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها