آموزش برنامه نویسی اندروید - قسمت ۲۴: اصول طراحی Launcher Icon
دوشنبه 30 دی 1392 9:27 AM
پیش از فراگیری برنامه نویسی توسعه اندروید نیاز است تا برخی اصول طراحی در مراحل توسعه یک اپلیکیشن اندرویدی را فرا بگیریم. یکی از بخش های گرافیکی اصلی هر اپلیکیشن Launcher Icon یا همان آیکونی است که کاربران پس از نصب اپلیکیشن ما مشاهده خواهند کرد.
ادامه مطلب را از دست ندهید.
آنچه در تصویر فوق مشاهده می شود نمونه هایی از آیکون هایی می باشند که برای سیستم عامل اندروید طراحی شده اند. نکته ای که در مورد توسعه یک اپلیکیشن از اهمیت بسزایی برخودار می باشد این است که ما به عنوان یک توسعه دهنده می بایست برای کلیه صفحه نمایش ها با Density یا تراکم پیکسلی متفاوت یک آیکون مرتبط طراحی کنیم(برای آشنایی بیشتر با مفهوم Density به آموزش پانزدهم مراجعه نمایید). در واقع با اینکار اطمینان حاصل خواهیم کرد که کاربران با دستگاه هایی با Density متفاوت خواهند توانست اپلیکیشن ما را با کیفیت مناسبی روی دستگاه خود مشاهده نمایند.
اهداف به کار گیری آیکان ها در یک اپلیکیشن بسیارند اما در اینجا به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:
1. تبلیغ برند شرکت، سازمان و یا توسعه دهنده و نشان دادن ماهیت اپلیکیشن
برای این منظور می بایست آیکانی طراحی کنیم که منحصر به فرد و به یادماندنی باشد. از سوی دیگر چنانچه سازمان یا شرکت ما دارای رنگ خاصی است، می بایست نشانه هایی از آن رنگ را در آیکان اپلیکیشن مرتبط با شرکتمان ببینیم. نکته ای که همواره می بایست به خاطر داشته باشیم این است که به هیچ وجه نمی بایست تلاش کنیم تا هرآنچه در مورد برند و شرکت ما وجود دارد را از طریق آیکان منتقل کنیم زیرا اینکار نه تنها موجب سردرگم شدن کاربر می شود بلکه از میزان به یادماندنی شدن آیکان ما می کاهد. در ضمن بایستی تا حد امکان از به کار بردن نام اپلیکیشن در داخل طراحی خود جلوگیری کنیم چرا که نام اپلیکیشن به طور خودکار زیر آیکان قرار خواهد گرفت و چنانچه نام اپلیکیشن را داخل طراحی خود به کار بریم اینکار موجب می گردد که طرح مان از لحاظ بصری زیبا نباشد.
2. کمک به کاربران به منظور یافتن اپلیکیشن در بازارهای فروش اپلیکیشن
به طور کلی می توان گفت که جاهایی مثل Google Play که مرتبط با خود شرکت گوگل است و یا دیگر مراکز همچون کافه بازار و کندو، به منزله ویترینی هستند که کاربران از آن طریق برای اولین بار با اپلیکیشن طراحی شده توسط ما آن هم از طریق آیکان اپلیکیشن رو به رو می شوند. به طور ضمنی می توان این پیش بینی را کرد که اکثر کاربران چنانچه با یک طرح ضعیف رو به رو شوند این تصور را خواهند کرد که به طور حتم اپلیکیشن مرتبط با این آیکان هم اپلیکیشن ضعیفی خواهد بود. تجربه نشان دادن است اکثر مخاطبین خرید کتاب و مجله به طرح روی جلد توجه خاصی می کنند و در صورتیکه محتوای دو کتاب یکسان باشد به صورت ناخودآگاه به سمت کتابی کشیده می شوند که از جذابیت بصری به مراتب بیشتری برخوردار است. این موضوع در مورد آیکان یک اپلیکیشن هم صادق است. به طور کلی می توان گفت که به منظور موفقیت هرچه بیشتر یک اپلیکیشن کمک گرفتن از یک گرافیست حرفه ای راه کار مناسبی خواهد بود.
3. داشتن ظاهری گیرا در کنار آیکان دیگر اپلیکیشن ها
آیکان یک اپلیکیشن عنصری است که کاربران پیش از مابقی بخش های یک اپلیکیشن با آن تعامل خواهند داشت. از این رو می بایست تمام تلاش خود را به کار بست تا این آیکان در اکثر Background ها با رنگ ها و طرح های مختلف به وضوح خود را نشان دهد و از سوی دیگر در صفحه نمایش های کوچک نیز واضح و گویا باشد. چنانچه قصد داریم طرحی سه بعدی در طراحی آیکان خود به کار گیریم، می بایست به درستی از افکت سایه استفاده کنیم. از سوی دیگر به هیچ وجه این حس به کاربر نبایست القاء شود که تصویر بکار گرفته شده در آیکان تصویری Cropped شده یا بریده شده از یک تصویر بزرگ تر است.
نکته ای که همواره در طراحی آیکان می بایست مد نظر قرار داده شود این است که آیکان ها نباید داری پیچیدگی ها و ریزه کاری های فراوانی باشند. برای روشن شدن این مسئله به تصویر زیر توجه نمایید:
همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود تصویر سمت چپ نسبت به تصویر سمت راست دارای جزئیات به مراتب بیشتری است و از همین رو است که در ابعداد کوچک به وضوح قابل درک توسط کاربر نخواهد بود.
همانطور که در مورد سوم از اهداف به کارگیری آیکان ها در قسمت بالا توضیح داده شد، تصویر بکار گرفته شده در آیکان نمی بایست تصویری Cropped شده یا بریده شده از یک تصویر بزرگ تر باشد:
همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود، تصویر سمت چپ نسبت به تصویر سمت راست از جذابیت بصری کمتری برخوردار است.
از آنجا که نیاز داریم تا آیکان اپلیکیشن ما در پس زمینه هایی با طرح ها و رنگ های متفاوت به خوبی نشان داده شود، بایستی سعی کنیم که تا حد امکان از استفاده از طرح ها بسیار باریک خودداری کنیم:
همانطور که در تصویر فوق می بینیم، چنانچه آیکان سمت چپ روی Background یی با رنگ سبز قرار گیرد، به دشواری خواهیم توانست که آنرا از پس زمینه تشخص دهیم و این در حالی است که اگر طرح سمت راست روی همان پس زمینه قرار گیرد این مشکل کمتر به نظر خواهد آمد.
به طور کلی فرمت آیکان اپلیکیشن های اندرویدی می بایست PNG سی و دو بیتی باشد. همانطور که قبلاً توضیح داده شد چهار نوع صفحه نمایش از دید میزان Density آنها وجود دارد و این در حالی است که هر اپلیکیشن اندرویدی برای کسب ظاهری با کیفیت تر می بایست دارای چهار نسخه در ابعاد مختلف برای هر یک از صفحه نمایش ها باشد تا چنانچه کاربرانی با دستگاه های مختلف از اپلیکیشن ما استفاده کردند تصویر با کیفیتی ببینند. جدول زیر نشانگر رابطه میزان Density با ابعدادی است که می بایست برای آیکان ها در نظر گرفت:
همانطور که در جدول فوق ملاحظه می شود برای صفحه نمایشی با dpi پایین می بایست آیکانی به ابعداد 32 در 32 پیکسل، صفحه نمایشی با dpi متوسط آیکانی با ابعاد 48 در 48 پیکسل، صفحه نمایشی با dpi بالا آیکانی با ابعداد 72 در 72 پیکسل و در نهایت صفحه نمایشی با dpi بسیار بالا آیکانی با ابعداد 96 در 96 پیکسل داشته باشیم.
اکنون با دانستن این ابعاد می توانیم نکته دیگری را هم مد نظر قرار داده و آن اینکه به منظور رعایت فاصله آیکان اپلیکیشن ما با دیگر آیکان ها می توانیم برای آیکان خود Padding در نظر بگیریم. مثلاً اگر بخواهیم آیکانی برای یک صفحه نمایش با Density متوسط طراحی کنیم با استفاده از نرم افزاری همچون فتوشاپ تصویری با پس زمینه Transparent یا شفاف با ابعداد 48 در 48 پیکسل ایجاد کرده و به منظور قرار دادن Padding از هر طرف تصویر خود مثلاً 4 پیکسل را خالی می گذاریم. به عبارت دیگر عکس ما دارای ابعاد 48 در 48 است اما فضای مفید استفاده شده از آن 40 در 40 می باشد.
مدیر تالار های: