مصيبت اسيري زينب ـ سلامالله عليها
دوشنبه 23 دی 1392 3:37 AM
مصيبت اسيري زينب ـ سلامالله عليها
مرحوم حاج شيخ ملاسلطان علي تبريزي که از جمله عابدان و زاهدان بود در عالم رؤيا خدمت امام زمان- عليهالسلام- رسيد و عرض کرد:
ـ اي مولاي ما! آيا آن چه در زيارت ناحية مقدسه آورده شده و ميفرماييد:«فلاندبنک صباحا و مساءا و لابکين لک بدل الدموع دما» صحيح است؟
ـ آري صحيح است.
ـ آن کدام مصيبت است که به جاي اشک، خون گريه ميکرديد؟ آيا مصيبت حضرت علياکبر است؟
ـ اگر علي اکبر هم بود، در اين مصيبت خون ميگريست.
ـ آيا مصيبت حضرت عباس است؟
ـ اگر عباس هم بود، در اين مصيبت خون ميگريست.
ـ آيا مصيبت حضرت سيدالشهدا- عليهالسلام- است؟
ـ اگر سيدالشهدا- عليهالسلام- هم بود، در اين مصيبت خون ميگريست.
ـ پس کدام مصيبت است؟
ـ مصيبت اسيري زينب است1.
در قيام حضرت مهدى- عليهالسلام- نيز چنين است؛ زنان از جايگاه ويژهاي برخوردار خواهند بود نقش زن در عصر ظهور، همچون نقش مدعيان امروز و طرفداران حقوق زن نيست که او را تا سر حد يک کالا و وسيلهاي براي لذتطلبي و عياشي تنزل دادهاند.
جابربن يزيد جعفي از امام باقر- عليهالسلام- نقل ميکند: «ويجيء والله ثلاث مأه و بضعه عشر رجلا فيهم خمسون امرأه يجتمعون بمکه علي غير ميعادقزعا کقزع الخريف»2:به خدا سوگند سيصد و سيزده نفر مي آيند که پنجاه تن از آنها زن هستند که بدون هيچ قرار قبلي در مکه کنار يکديگر جمع خواهند شد.
امسلمه نيز از پيامبر چنين روايت کرده است:
«يعوذ عائذ من الحرم فيجتمع الناس اليه کالطير الوارد المتفرقه حتي يجتمع اليه ثلاث مأه و اربعه عشر رجلا فيه نسوه فيظهر علي کل جبار و ابن جبار»3؛
درآن هنگام پناهندهاي به حرم امن الهي پناه ميآورد و مردم همانند کبوتراني که از چهار سمت به يک سو هجوم ميبرند به سوي او جمع ميشوند تا اين که در نزد آن حضرت سيصدو چهارده نفر گرد آمده که برخي از آنان زن ميباشند که برهر ستمگر و ستمگرزادهاي پيروز ميشوند.
پينوشتها:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . العبقري الحسان، ج1، ص98؛ اشکهاي امام زمان(عج)،ص94.
2 . بحار، ج53، ص223.
3 . مجمع الزوايد، ج7، ص315؛ معجم احديث امام مهديـ عليهالسلام ـ ، ج1، ص500