آثار مکتوب
یک شنبه 22 دی 1392 4:49 AM
آثار مکتوبى نيز بيشتر درعلوم نقلى داشته است که بيشتر آنان تقريرات درس استاد بزرگوارش شيخ انصارى است:
1 . تقريرات بحث اصول شيخ انصارى.
2 . تقريرات صلواة المسافر.
3 . تقريرات احکام الخلل فى الصلواة.
4 . تقريراتى ديگر در رهن.
5 . تقريرات کتاب قضا و شهادات.
6 . نامه هاى عرفانى و اخلاقى گرد آمده در مجموعه اى به نام تذکرة المتقين به کوشش شيخ اسماعيل تبريزى معروف به مسأله گو.
اين کوتاه مقال قطره اى از اقيانوس بى کرانه ويژگيها و کمالهاى اوست.
براى شناخت بيشتر از ابعاد وجودى او به کتابهاي زير رجوع شود:
1 . نقباء البشر فى القرن الرابع عشر ج2، ص674.
2 . اعيان الشيعة ج6، ص136.
3 . معارف الرجال حرز الدين، ج1،ص27.
4 . فوائد الرّضويه محدّث قمى،ص 148.
5 . تاريخ حکماء و عرفا متأخر بر صدرالمتألهين،ص132.
6 . مکارم الآثار، ج4، ص1087.
7 . ريحانة الأدب، ج6، ص376.
8 . سيماى فرزانگان رضا مختارى.
9 . مهر تابان يادواره علامه طباطبايى نوشته سيد محمد حسين تهرانى.
10 . هزار و يک نکته استادحسن زاده آملى.
11 . رساله لبّ اللباب با تعليقات سيد محمد حسين تهرانى.
12 . تکملة امل الآمل سيد حسن صدر.
13. زندگانى و شخصيت شيخ انصارى
--------------------------------
5. در نگاه قرآن و روايات با يک تقسيم انسانها را به سه دسته مى توان دسته بندى کرد: مقرّبين و سابقون، اصحاب ميمنه و اصحاب يمين، اصحاب مشئمه و اصحاب شمال.
6. وان تعدّوا نعمة الله لاتحصوها إنّ الله لغفور رحيم .
7. ياد آخرت روز قيامت و تدبّر در مواقف و چگونگى حساب خود مکتب تربيتى است. يکى از روشهاى اصولى تهذيب و انسان سازى قرآن بيان شرح حال انسان در قيامت و روز حساب است. روزى که انسان پدر و مادر نشناسد و مادر و پدر بچه و برادر را وانهند و در غم سرنوشت خويش باشند:
(يوم يفرالمرء من اخيه وامّه وابيه وصاحبته وبنيه. لکل امرى منهم يومئذٍ شأن يغنيه) سوره عبس،آيه34.
8. معصيت و گناه جان را آلوده کند.آلوده به هوا قدرت اوج ندارد. از عبادات بهره بايسته نمى برد.
9. (ان الّذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشّيطان تذکروا فاذا هم مبصرون).
10. دروغ و غيبت خوره فطرت آدمى و تباه گر روح الهى اوست (إنّ الکذب خراب الايمان) و (الغيبة جهد العاجز).
11. منهاج النجات، با اسلوبى مشابه احياء العلوم غزالى و محجّة البيضاء فصل بندى شده است.
12. ياد خدا گر چه بازبان نيکوست وممکن است سالک را به مرحله بالاتر آن برساند ولى آن ذکرى قلب را اصلاح کند که همراه با توجّه قلب به حقيقت ذکر باشد که (فى الذّکر حياة القلوب).
امام على(عليه السلام) کلامى بلند و دل انگيز در حقيقت و شرايط ذکر دارند:
لا تذکرالله سبحانه ساهيا ولاتنسه لاهيا واذکره ذکراً کاملاً يوافق فيه قلبک لسانک و يطابق اضمارک اعلانک ولن تذکره حقيقة الذّکر حتّى تنسى نفسک فى ذکرک وتفقدها فى امرک (غرر الحکم)
13. آداب الصلواة، امام خمينى.
14. دعاى مصباح، معارف بلندى در توحيد و شگفتيهاى آفرينش دارد. خواندن اين دعا با توجّه به معانى آن روح را اوج مى بخشد.
15. تسبيح حضرت زهرا(سلام الله عليها) از ذکرهايى است بسيار مورد توجّه عارفان سالکان. در گفتار امامان معصوم(ع) نيز به مواظبت و خواندن آن سفارش بسيار شده است و حتّى مصداق آيه شريفه: (اذکروالله ذکر کثيراً) شمرده شده است:
زراره از امام صادق نقل مى کند که آن حضرت فرمود:
(تسبيح فاطمة الزّهرا (عليها السلام) من الذّکر الکثير الّذى قال الله عزّوجل: (اذکروا الله ذکراً کثيراً) اصول کافى ج2،ص286.
16. اصول الکافى، ج2، کتاب فضل القرآن
17. رسالة لقاء الله، عارف ربانى آقا ميرزا جواد ملکى تبريزى.
18. ذکر يونسيّه (لا اله إلاّ انت سبحانک إنّى کنتُ من الظلمين) بسيار مورد توجّه و توصيه عارفان شيعه بوده است. ملاحسينقلى همدانى اين ذکر را مجرّب در تصفيه قلب و رسيدن به حالات ملکوتى شمرده است.
19. امام سجّاد (عليه السلام) براى نفس سالک پانزده مقام قرار داده است. و براى هر مقامى دعايى و ذکرى. دعايى که هم وضعيّت انسان را در آن مقام روشن مى کند و هم او را به پله بعدى اوج مى دهد.
20. اين دو تسبيح اگر ازروى عرفان به گستره معنى و حقيقت بلند آنها باشد نفس را کمال بخشد.
21. نزديک ترين حالت بنده به معبودش سجده است. آنانى که لذّت قرب حق را در سجده مى يابند دل از آن مقام بر نمى دارند و سجده را طولانى مى کنند.
به فرموده امام رضا(عليه السلام): (اقرب ما يکون العبد من الله تعالى وهو ساجد و ذلک قوله تعالى: فاسجد واقترب. (وسائل الشيعه، ج4،ص679)