0

( تاپیک با امتیاز ویژه) زنگ انشا: در مورد راسخون هر چه می دانید بنویسید.

 
yahagg118
yahagg118
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 1092
محل سکونت : قم

پاسخ به:( تاپیک با امتیاز ویژه) زنگ انشا: در مورد راسخون هر چه می دانید بنویسید.
یک شنبه 22 دی 1392  4:43 AM

راسخون در قرآن کریم

در قرآن مجيد در دو مورد، اين تعبير به كار رفته است يكى در سورۀآل عمران آیۀ7و ديگرى در سوره نساء آيه 162 آنجا كه مى‏فرمايد:


«لكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ»،« دانشمندان و راسخان در علم از اهل كتاب، به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل گرديده است ايمان مى‏آورند».


همانطور كه از معنى لغوى اين كلمه استفاده مى ‏شود منظور از آن، كسانى هستند كه در علم و دانش، ثابت قدم و صاحب‏نظرند.


البته مفهوم اين كلمه يك مفهوم وسيع است كه همه دانشمندان و متفكران را در بر مى‏گيرد، ولى در ميان آنها افراد ممتازى هستند كه درخشندگى خاصى دارند و طبعا در درجه اول، در ميان مصاديق اين كلمه قرار گرفته‏اند و هنگامى كه اين تعبير ذكر مى‏شود قبل از همه ،نظرها متوجه آنان مى‏شود.


و اگر مشاهده می شود در روايات متعددى« راسخون فى العلم»به پيامبر گرامى اسلام«صلی الله علیه وآله» و ائمه هدى «علیهم السلام» تفسير شده، روى همين نظر است، زيرا آيات و كلمات قرآن مفاهيم وسيعى دارد كه در ميان مصاديق آن افراد نمونه و فوق العاده‏اى ديده مى‏شود كه گاهى در تفسير آنها تنها از آنان نام مى‏برند.


درکتاب اصول كافى از امام باقر يا امام صادق« علیهما السلام» نقل شده است كه فرمود:


« پيامبر خدا بزرگ‏ترين راسخان در علم بود و تمام آنچه را خداوند بر او نازل كرده بود از تاويل و تنزيل قرآن مى‏دانست، خداوند هرگز چيزى بر او نازل نكرد كه تاويل آن را به او تعليم نكند و او و اوصياى وى همۀ اينها را مى‏دانستند».


روايات فراوان ديگرى در كتاب اصول كافى[1] و ساير كتب حديث در اين زمينه آمده است كه نويسندگان تفسير« نور الثقلين» و تفسير« برهان» در ذيل اين آيه آنها را جمع‏آورى نموده‏اند.


البته تفسير« راسخون فى العلم »به پيامبراکرم « صلی الله علیه وآله» و ائمه هدى «علیهم السلام» منافاتى با وسعت مفهوم اين تعبير ندارد، لذا از ابن عباس نقل شده كه مى‏گفت: من هم از راسخان در علم هستم، منتها هر كس به اندازه وسعت دانشش از اسرار و تاويل آيات قرآن، آگاه مى‏گردد، و آنان كه علمشان از علم بى‏پايان پروردگار سرچشمه مى‏گيرد طبعا به همه اسرار و تاويل قرآن آشنا هستند در حالى كه ديگران تنها قسمتى از اين اسرار را مى‏ دانند.


[1] . اصول كافى، جلد 1 صفحه 213.
[2].منبع : تفسیر نمونه ذیل آیۀ شریفه.

تشکرات از این پست
borkhar aLiFaNoOdI amirali123 tahmores nazaninfatemeh
دسترسی سریع به انجمن ها