پاسخ به:هفته نوزدهم:...( " دوری از اسراف ")...
شنبه 28 دی 1392 9:36 AM
الگوهای نادرست مصرف
یکی از راههای اصلاح کردن الگوی مصرف، آگاهی از الگوهای ناصحیح مصرف است.
از شیوههای نادرست مصرف که در اسلام به آنها پرداخته شده است میتوان به "اسراف و تبذیر" و "بخل و تنگنظری" اشاره نمود.
1. اسراف و تبذیر
مقام معظم رهبری در زمینه اسراف فرمودند: "ما در زمينه مصرف و در زمينه هزينه كردن منابع مالي كشور، دچار نوعي بيتوجهي هستيم كه بايستي آن را تبديل كنيم به يك توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستيم، ما دچار ولنگاري و ولخرجي مصرف هستيم ... جامعه ما بايد اين مطلب را به عنوان يك شعار هميشگي در مقابل داشته باشد. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف وضع خوبي نيست. ما بايد اعتراف كنيم که عادتها و سنتهاي ما، روشهاي غلطي است كه از اين و آن ياد گرفتهايم. این فرهنگ ما را به زيادهروي در مصرف ـ به نحو اسراف ـ سوق داده است". (1)
به نظر ایشان، جلوگیری از اسراف فقط وظیفه مردم نیست ؛ بلکه مسؤولین هم در این زمینه وظیفهای سنگین دارند: «مسؤولان موظفند. اسراف فقط در زمينه فردى نيست؛ در سطح ملى هم اسراف ميشود... بخش مهمى از اين اسراف در اختيار مردم نيست؛ در اختيار مسؤولين كشور است... برق هدر ميرود... آب هدر ميرود. اينها اسرافهاى ملى است؛ در سطح ملى است... اسراف در سطح سازمان هم اتفاق مىافتد. رؤساى سازمانهاى گوناگون مصرف شخصى نميكنند، اما مصرف بىرويه در مورد سازمان خودشان اتفاق مىافتد؛ تجملات اداره، اتاق كار، تزئيناتش، سفرهاى بيهوده، مبلمانهاى گوناگون؛ بايد با مراقبت و نظارت از اين كارها جلوگيرى كرد. هم در سطح دولت، هم در سطح آحاد مردم، هم در سطح سازمانها بايستى نگاه عيبجويانه به اسراف وجود داشته باشد». (2)
«راغب اصفهانی» درباره واژه اسراف مینویسد: «سرف، گذشتن از حد است اگرچه در انفاق باشد... اسراف، گاهی در مقدار است و گاهی در کیفیت؛ مانند آنچه در راه غیر خدا انفاق شود که اسراف است هرچند بسیار کم باشد». (3)
او واژه تبذیر را نیز چنین توضیح میدهد: «تبذیر به معنای پاشیدن بذر و تفریق است، و بعداً به طور استعاره به آنکه مال خویش را میپاشد و متفرق میکند مبذر میگویند، یعنی کسی که اسراف میکند و مال خویش را ضایع نموده و در غیر موردش به صورت غیر منطقی و فساد مصرف میکند». (4)
خداوند متعال در آیههای 26 و 27 سوره اسراء میفرماید: «و َآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا ، إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ــ و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راهمانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن ، چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است».