پاسخ به:هفته نوزدهم:...( " دوری از اسراف ")...
جمعه 27 دی 1392 12:40 PM
اسراف یعنی زیاده روی و تجاوز که معنای مقابل آن قصد و میانه روی است. راغب اصفهانی در معنای اسراف میگوید: «هر کار و عملی را که انسان انجام میدهد و از حد و اندازه خود تجاوز و زیاده روی کند آن اسراف است». بنابراین میتوان این گونه بیان داشت که اسراف هرگونه عمل بیهوده و زیاده روی و تجاوز از حد طبیعی، چه در کیفیت و چه در کمیت میباشد. از این بیان معلوم میشود که اسراف تنها مربوط به خوردنیها و نوشیدنیها و یا در امور اقتصادی نبوده، بلکه اسراف معنایی جامع تر و وسیع تر را در برمی گیرد. در حقیقت میتوان گفت: «اسراف هرگونه تجاوز از حد یا افراط و تندروی و یا وضعیت نامناسب حالات نفسانی و روحیات و صفات غیر معتدل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی افراد در جامعه میباشد».این تعریف تکلیف را بسیار سنگین میکند؛ زیرا اسراف از حوزه اقتصادی و خوردن و نوشیدن به سایر حوزههای دیگر اعمال انسان نیز کشیده می شود.
از گفته های اهل لغت و تفسیر در مورد واژه (اسراف) به دست می آید که با سه ملاک، حدّ معتبر در اسراف - که رعایت آن میانه روی است و تجاوز از آن موجب می شود تا انسان در شمار مسرفین قرار گیرد- تعیین می شود.
1- نشانه های اسراف کننده
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
للمسرف ثلاث علامات یشتری ما لیس له و یلبس ما لیس له و یاکل ما لیس له.
امام صادق علیه السلام فرمود:
اسراف کننده را سه نشانه است:
چیزهائی را می خرد و می پوشد و می خورد که در شان او نیست.
تفسیر نور الثقلین، جلد 1، سوره انعام، ص 772
2-زیاده روی و تنگدستی
قال علی علیه السلام:
التبذیر قرین مفلس.
امام علی علیه السلام فرمود:
زیاده روی مقدمه فقر و تنگدستی است.
میزان الحکمة، ج 1، حدیث 1659