حكم خمس فيشهاي عمره مفرده تبيين شد
دوشنبه 16 دی 1392 9:18 AM
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاعرساني حج، حجتالاسلام والمسلمين عباس ظهيري، كارشناس احكام و مسائل شرعي به بيان حكم خمس فيشهاي پرداختي عمره مفرده از نگاه مراجع تقليد پرداخت و گفت: خمس پولهايي كه بابت نامنويسي در عمره مفرده پرداخت ميشود از چند صورت برخوردار است.
وي، افزود: در صورت اول به نظر همه مراجع تقليد خمس ندارد، در صورت دوم به نظر همه مراجع تقليد خمس دارد، در صورت سوم مركب از دو بخشي كه يك بخش به نظر برخي خمس ندارد و بخشي خمس دارد و صورت چهارم مورد اختلاف است.
اين كارشناس احكام فقهي با بيان اينكه در سه مورد پولي كه بابت عمره و حج پرداخت شده به نظر همه خمس ندارد، گفت: يكي اين است كه با درآمد ساليانه خود اسم نوشته و در همان سال عمره يا حج رفته است.
وي ادامه داد: مورد بعدي اين است كه پولي را كه بابت نام نويسي حج و عمره به كار برده قرض كرده و تا وقتي به عمره ميرود چيزي از آن نپرداخته است و مورد سوم، با پولي كه متعلق خمس نيست اسم نوشته باشد مانند ارثيه، ديه و مانند آنها.
حجتالاسلام والمسلمين ظهيري يادآور شد: درباره ارثيه اگر يقين داشته باشد كه وقتي در دست مورث بوده خمس آن را پرداخت نكرده است به نظر همه مراجع تقليد اين پول خمس دارد به غير از حضرت آيتالله سيستاني كه مخالف اين ديدگاه است.
وي با بيان اينكه در صورت دوم به نظر همه مراجع تقليد پول فيشهاي عمره و حج خمس دارد، گفت: با پولي كه اسم نوشته قبل از اينكه نام نويسي كند درآمدي بوده كه سال بر آن گذشته و خمس هم تعلق گرفته بود، اين پول به نظر همه مراجع تقليد متعلق خمس هست.
اين كارشناس مسائل شرعي ابراز كرد: در صورت سوم، بخشي از مال از نوعي است كه متعلق خمس نيست مانند قرض، وام پرداخت نشده و يا درآمد بين سال و بخشي سال گذشته كه اين بخش پول كه متعلق به امسال است خمس ندارد و بخشي كه براي سال گذشته است خمس دارد.
وي گفت: در صورت چهارم كه مورد اختلاف است، كسي با پولي اسم نوشته كه از درآمد بين سال است و هنوز هم سال بر آن نگذشته است، اين فرد در همان سال عمره و حج نميرود بلكه سال بعد يا سه چهار سال بعد ميرود كه در اينصورت بين مراجع چند نظر است.
حجت الاسلام والمسلمين ظهيري افزود: در نظر اول آيات مكارم شيرازي، سبحاني، بهجت و نوري همداني ميفرمايند نه اصل آن خمس دارد و نه سود آن و براساس نظر مقام معظم رهبري و حضرت آيت الله صافي گلپايگاني اصل اين پول خمس دارد اما سود آن خمس ندارد.
وي گفت: آيات فاضل لنكراني و شبيري زنجاني تفصيل ميدهند بين حج عمره واجب و مستحبي كه اگر حج مستحبي است هم اصل آن و هم سود سنوات سابق خمس دارد و اگر حج واجب يا عمره نذري، عهدي و يقيني است واجب است و اگر هيچ راهي براي رفتن حج واجب ندارد متعلق خمس نيست.
اين كارشناس احكام فقهي اظهار كرد: حضرت آيتالله وحيد خراساني نيز ميفرمايند كه هم اصل پول خمس دارد و هم سود آن و هر دو متعلق خمس است و براساس نظر مرحوم امام راحل، آيات خويي و گلپايگاني اصل پول متعلق خمس است، اما سود اگر قابل دريافت نباشد متعلق خمس نيست.
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست