0

مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب

 
aboalfazlm
aboalfazlm
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : مرداد 1388 
تعداد پست ها : 323
محل سکونت : تهران

پاسخ به:مبحث سی و دوّم طرح صالحین: حجاب
یک شنبه 15 دی 1392  4:22 PM

حجاب از جمله ضروريات دين ماست. اين واجب در مورد زنان و مردان مصداق دارد اما نوع و شكل آن ممكن است متفاوت باشد. در اين نوشتار به بررسي اين موضوع در مورد مردان مي پردازيم.

حجاب آقايان!
حجاب از جمله ضروريات دين است كه هر مسلماني چه مرد و چه زن بايستي آن را رعايت نمايد. حدود شرعي حجاب براي زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزيز همان طور كه دستور داده است تا زنان خود و زينت هايشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند و حجاب سر و بدن و چشم ها را رعايت كنند، به مردان نيز دستور داده است تا حجاب داشته باشند!



حدود شرعي حجاب آقايان!
براساس احكام شرعي يكي از حجاب هاي مهم مردان حجاب ايشان در زمينه نگاه كردن است. مردان بايستي غضّ بصر داشته باشند. اين بدان معناست كه چشم هاي خود را فرو افتاده نگاه دارند. بر اين اساس احكام نگاه كردن داراي ظرافت هاي خاص است كه در ادامه بدان مي پردازيم.

نگاه به محارم:براساس احكام شرعي نگاه كردن به همسر مانعي ندارد امّا نگاه كردن به غير همسر شرعي ممكن است به دو صورت باشد: 1- با قصد لذت. 2- بدون قصد لذت. اگر با قصد لذت باشد حرام الهي است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد به جز عورتين مانعي ندارد.بنابراين آقايون مجاز نيستند حتي به محارم خود نيز با قصد لذّت نگاه كنند چه برسد به غير محارم و نامحرمان!

نگاه به نامحرمان:در مورد نگاه به غير محارم، اگر با قصد لذت باشد به طور كلي حرام است ولي اگر بدون قصد لذت باشد تنها به دست ها و صورت اشكالي ندارد و به غير از دست ها و صورت نيز حرام است.براين اساس نگاه كردن آقايان حتي به دست ها و صورت نامحرمان اگر با قصد لذت باشد نيز حرام است.
به طور خلاصه احكام نگاه كردن به صورت ذيل است:
- به محارم و همسر مانعي ندارد.
- غير همسر با قصد لذت حرام
بدون قصد لذت به غير عورتين مانع ندارد.

حكم نگاه:- به غير محارم با قصد لذت حرام

بدون قصد لذت به صورت و دست ها مانعي ندارد.

به غير صورت و دست ها حرام

يك نكته!در مورد حجاب آقايان در باب نگاه كردن بايد توجه شود كه نگاه شهوت آميز و با قصد لذت چه به هم جنس و چه غير هم جنس و چه محرم و چه نامحرم از نظر شرعي حرام است و تنها در مورد همسران شرعي نگاه با قصد لذت مانعي ندارد و حلال شمرده شده است. بر اين اساس نگاه شهوت آميز مردان به يكديگر نيز همانند نگاه شهوت آميز به زنان چه محارم و چه نامحرمان حرام مي باشد!

جامعه و احكام نگاه!قوانين و احكام شرعي در اجتماع براي حفظ محيط جامعه از آلودگي ها و محفوظ ماندن آن براي فعاليت هاي سالم است. در اين صورت تنها وقتي محيط اجتماع عرصه فعاليت سالم و كار و تلاش مفيد خواهد بود كه نگاه هاي جنسيتي به زنان و مردان لحاظ نشود و زنان و مردان در محيط هايي به دور از شهوات و تلذذهاي حيواني به فعاليت بپردازند.

اسلام محيط خانواده و روابط خصوصي زن و مرد را تنها عرصه تلذذهاي مشروع مي داند. بر اين مبنا براي هرزه گري و نگاه هاي آلوده در اجتماع مجازات ها و جرايمي را در نظر مي گيرد تا اجتماع را از لوث ناپاكي ها پاك گرداند.

تابستان و حجاب!
اگر اسلام ديني آسماني است، اگر احكام الهي اسلام براي سعادت بشري آورده شده است، اگر رعايت احكام شرعي- فرجام نيك آدمي را تضمين مي كند، پس ديگر تابستان و زمستان ندارد! هميشه و در همه حال اين احكام و دستورات مفيد و ضامن سعادت آدمي آند!
چه مي شود براي بعضي از مسلمانان! كه در تابستان احكام شرعي را پشت گوش مي اندازند و ... !
حرام الهي حرام ابدي است همان طور كه حلال الهي حلال ابدي است. پس بياييم محيط اجتماع خود را از لوث ناپاكي حرامهاي الهي پاك كنيم و حصارهاي ايمني و سعادتمندي را در جامعه محكم نماييم.


حجاب همگاني است!
البته توجه داريم كه حجاب زنان و حجاب مردان هر دو بايستي اصلاح شود و مورد رعايت قرار گيرد! امّا هر كسي به تناسب وظايف و واجبات خود مسئول در پيشگاه الهي است. عذر و بهانه اين كه ديگران رعايت احكام شرعي را نمي كردند، ما هم نكرديم، به گواهي هيچ عاقلي سند محكمي در نزد پروردگار نخواهد بود! مراقب پاكي هايتان بيشتر باشيد، خدا همين نزديكي هاست!

منابع:

1- آموزش فقه- حجت الاسلام فلاح زاده

2- تحرير الوسيله- امام خميني (ره)

3- رساله عمليه مراجع تقليد

4- سلسله مقالات دكتر ميرخاني

5- مسائل جديد- حسيني

***حجاب به معنی منزوی کردن زن نیست

وقتی که به صحنهی تفکرات عالم نگاه میکنیم و بینش اسلام را مشاهده مینماییم، به روشنی در مییابیم که جامعهی بشری هنگامی خواهد توانست نسبت به مسأله زن و روابط زن و مرد، سلامت و کمال مطلوب خود را پیدا بکند که دیدگاههای اسلام را بدون کم و زیاد و بدون افراط و تفریط درک کند و کوشش نماید آنها را ارائه کند. این، ادّعای ما نسبت به مسألهی زن در عالم است. ما آن چیزی را که در تمدنهای مادّی امروز نسبت به زن عمل میشود و وجود دارد، به هیچ وجه قبول نداریم و آن را به صرفه و صلاح زن و کل جامعه نمیشماریم. اسلام میخواهد که رشد فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان، به حدّ اعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانوادهی بشری بعنوان یک عضو حد اعلای فایده و ثمره را داشته باشد. همهی تعالیم اسلام از جمله مسالهی حجاب، بر این اساس است. مسالهی حجاب، به معنای منزول کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملاً غلط و انحرافی است. مسأله حجاب، به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بیقید و شرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد بخصوص به ضرر زن است. حجاب، به هیچ وجه مزاحم و مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی نیست.

حجاب زن در اسلام یکی از وسایل امنیت است

برای اینکه آن اختلاطی که قبلاً گفتیم، پیش نیاید و حدود اخلاقی حفظ بشود، اسلام برای زن حجاب را معین کرده است. خود این حجاب، یکی از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا میکند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا میکند. آن جایی که حجاب را از زنان دور میکنند، آن جایی که زن را به عریانی و برهنگی نزدیک میکنند، در درجهی اوّل، امنیت از خود زن و درجهی بعد، از مردان و جوانان گرفته خواهد شد، برای اینکه محیط سالم و دارای امنیت باشد، زن بتواند کار خود را در جامعه انجام بدهد، مرد هم بتواند مسؤولیتهای خود را انجام بدهد، اسلام حجاب را معین کرده است که این حجاب، یکی از آن احکام برجستهی اسلام است و یکی از فوایدش همین است که گفتم.

حجاب در اسلام از یک مسأله کلیتر و اساسیتری ریشه میگیرد و آن اینست که اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنس، چه بصری و لمس و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با مسائل جنسی به هم میآمیزد، اسلام میخواهد این دو محیط را کاملاً از یکدیگر تفکیک کند.

يكي از ارزش‏هاي والاي انساني و اسلامي‏اي كه سرچشمه ارزش‏هاي ديگر، و موجب آثار درخشان معنوي است، خوي عفّت مي‏باشد كه مي‏توان آن را يكي از پايه‏هاي اخلاق و صفت كليدي اي براي عقب زدن رذايل و سوق دهنده به سوي تكامل و درجات عالي و كمالات متعالي دانست.

 در قرآن و روايات از اين خصلت، بسيار تمجيد شده و سيره پيشوايان معصوم(ع) نيز سرشار از اين خصلت نيكو است. با اين اشاره به مطالب زير مي‏پردازيم: معناي عفّت

عفّت در اصل به معناي خويشتن داري، تسلّط بر نفس و نقطه مقابل شهوت پرستي و شكم پرستي است.

 راغب اصفهاني در لغت نامه «مفردات» مي‏گويد: «عفّت حالتي در نفس است كه انسان را از غلبه شهوت باز مي‏دارد.» در لغت نامه «التحقيق» آمده: فرق بين عفت و تقوا اين است كه عفّت به معناي حفظ نفس از شهوات انساني است ولي تقوا يعني حفظ نفس از انجام گناهان. بنابراين عفّت يك حالت دروني است، ولي تقوا بر اعمال خارجي نظارت دارد.

 طريحي در «مجمع البحرين» مي‏نويسد: «العفافُ كَفُّ النفس عن المحرّمات، و عَنْ سؤال النّاس؛ عفّت، بازداري روح و روان از گناهان و هم چنين نگه داري خويش از دراز كردن دست سؤال به سوي ديگران است.»

 از روايات نيز همين معنا استفاده مي‏شود، لذا اين واژه يك معناي عام دارد، ولي بيشتر در مورد خويشتن داري در دو مسئله استعمال شده است: خويشتن داري و قناعت درا مور مالي و كنترل غريزه جنسي، كه اوّلي موجب حفظ عزّت و آبرو شده و دوّمي موجب حيا، شرم و غيرت در مقابل پرده دري و انحرافات جنسي مي‏گردد. البته از اين دو در اصطلاح روايات به عفّت بطن و فرج تعبير شده است؛ مثلاً پيامبر(ص) فرمود: «در مورد امّتم در مورد شكم پرستي و شهوت پرستي جنسي، بيمناك هستم.»

 واژه عفّت در قرآن، بيشتر در اين دو مورد استعمال شده است؛ مثلاً در يك جا آمده: «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لايَجِدُونَ نِكاحَا حَتّي يُغْنِيَهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و كساني كه امكاني براي ازدواج نمي‏يابند، بايد پاكدامني پيشه كنند، تا خداوند از فضل خود آنان را بي‏نياز گرداند.»

 و در مورد ديگر مي‏فرمايد:

.. يَحْسَبُهُمُ الجاهِلُ اغنياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ؛ بايد انفاق شما، به خصوص براي آن مهاجران فقيري باشد كه... از شدّت عفّت و خويشتن داري، افراد ناآگاه، آنها را ثروتمند مي‏دانند.

 در مورد ارزش انسان عفيف، همين قدر بس كه اميرمؤمنان مي‏فرمايد: «مَا المُجاهِدُ الشّهيدُ في سَبيل اللهِ باَعْظَمَ اجرا ممَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ، لَكادَ العَفيفُ أَنْ يَكونَ مَلَكا مِنَ الملائكة؛ پاداش مجاهدي كه در راه خدا به شهادت رسيده، برتر از شخص با عفّتي نيست كه توان گناه دارد، ولي گناه نكند، زيرا چنين شخص نزديك است كه فرشته‏اي از فرشتگان خدا باشد.

تشکرات از این پست
omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها