0

محتویات موزیک های رپ فارسی (قسمت اول)

 
yaskabod
yaskabod
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1391 
تعداد پست ها : 1114
محل سکونت : تهران

محتویات موزیک های رپ فارسی (قسمت اول)
پنج شنبه 12 دی 1392  3:07 PM

به نام خداوند بخشنده مهربان

محتویات موزیک های رپ فارسی (قسمت اول)

مقدمه

   موزیک رپ یکی از عناصر فرهنگ هیپ هاپ است فرهنگی که به تعابیر مختلف از آن یاد میشود و تعاریف مختلفی از آن میشود ولی عمده ترین و مهمترین تعریفی که رپرهای ایرانی و فرهنگ هیپ هاپ ایران آن را میپزیرد فرهنگ زندگی خیابانی هست که اکثر رپرهایی که خود را مقید به هیپ هاپ میدانند و به قول خودشان هیپ هاپ واقعی را آنها معرفی میکنند خود را خیابانی و در بسیاری از موارد گنگستر میدانند.

که این بر میگردد به ریشه غربی و مخصوصاً آمریکایی این قضیه که سیاه پوستان آمریکا از سالهای قبل که هنوز رپ آنقدر همه گیر نشده بود و مانند همین رپرهای ایرانی بودند در خیابانها روزهایشان را شب میکردند و با خلاف، مواد مخدر، دعوا و درگیری و ... سرو کار داشتند و رپرهای ایرانی به تبعیت از آنها و به قولشان پایبند بودن به هیپ هاپ واقعی در آهنگهایشان خود را با همان شخصیت و به تعریف رپی با آن استایل معرفی میکنند که به نظر بنده بسیار بی اساس است که البته در خیلی موارد میتواند باعث تشویق افراد به خشونت و این رفتارها بشود ولی در کل داستان توهمی بیش نیست که آنها در آن به سر میبرند.

اما در کنار این سبک خیابانی مسائل دیگر و محتویات دیگری هم در آهنگهای رپ یافت میشود که بنده در این مقاله قصد معرفی آنها و بررسی آسیبهای آنها برای جامعه را دارم خوشبختانه در چند وقت اخیر مقالات خوبی در مورد رپ نوشته شده که البته بنده شاید 100% با آنها موافق نباشم ولی در کل خوب بودند فقط متاسفانه بعضی افراد غیر متخصص از روی دلسوزی مطالبی را بیان میکنند که مشخص است از آن اطلاع چندانی ندارند و باعث میشود که جبهه رپ فارسی همان مطالب را بهانه کند و کل حرفها و انتقاداتی که به آنها میشود را رد کند و بی اساس جلوه دهند

مانند بعضی از عزیزان ما که هر شخصی را شیطان پرست و یا هم جنس گرا و ... میخوانند که خب شاید شخص مورد نظر از نظر فعالیت آهنگهای فاسدی را تولید کند ولی شیطان پرست نیست مثلاً و بنده پس از سالها پژوهش در زمینه رپ فارسی میخواهم مطالب بسیاری در این باره منتشر کنم که برای موضوع اول به محتویات این آهنگها میپردازم و به زودی مطالب دیگری را بررسی میکنم که ببینید دشمن با چه هدفی رپ فارسی که ده سال است در ایران جریان دارد را سازمان دهی میکند محتویات آهنگهای رپ به چند دسته اصلی تقسیم میشود که برای شما نام میبرم و بررسی میکنم.

1.     سبک گنگ، خیابانی و دیس

2.     سبک لاو و دیس لاو (عشقی – ضد عشقی)

3.     سبک پارتی و مهمانی و 6.8

4.     سبک اجتماعی و سیاسی

 

 

سبک گنگ، خیابانی و دیس

   در این سبک نوع اعلایی از خشونت را میبینیم خشونتی که گاهاً با الفاظ رکیک، حرفهای نژاد پرستانه، توهین به گروه ها و اشخاص دیگر اعم از رپر و هر شخص دیگری همراه است البته این آهنگها همیشه همراه خشونت نیست بلکه در بعضی موارد شخص فقط به معرفی خود و بزرگنمایی خود میپردازد که من لاتم، من گنگم، من قاتلم!!! کلت، تفنگ و هفت تیر دارم!!! پولدارم! که به عبارتی با کمال احترام باید عرض کنم که خود را از گروه ارازل و اوباش میدانند و در بعضی موارد میگویند ما بسیاری از کارهای آنها را هم انجام میدهیم مانند پخش مواد مخدر، مصرف مواد مخدر، دعوا و درگیری با سلاح سرد و ... که به احتمال بسیار زیاد و در بسیاری از موارد اینها فقط و فقط کوری خواندن است

ولی خوب میتواند اثرات بسیار بدی به جامعه وارد کند که گاهی از میان خود رپرها گفته میشود که چرا مثلاً انقدر بلوف میزند یا به قول خودشان خالی میبندید که این باعث میشود رپری که این سبک موزیک کار میکند برای اینکه خود را واقعاً گنگستر معرفی کند تا جای ممکن دست به اعمال خلاف قانون بزند از دیگر موارد در این سبک موزیک  الکل است که بسیار زیاد یافت میشود که شاید 80% گنگ خوانها از الکل و مستی حرف میزنند که اگر مواد مخدر را بد بدانند الکل را یکی از پایه های این سبک موزیک میدانند که واقعاً میتواند بسیار تاثیر گذار باشد در افکار جوانها که آن گروه که مصرف مواد مخدر را بد و عملی نا پسند میدانند کم کم به مشروبات الکلی رو بیاورند و به لفظ خودشان مشتی باشند!!!

در کنار موارد گنگ و خیابانی سبک دیس را هم به شما معرفی کردم که سبکی است که بنده آن را با نام ضد خوانی معرفی میکنم که در اکثر موارد دو رپر با هم کل کل میکنند با آهنگ و گاه هم یک رپر کوچک تر و یا هم تراز و حتی بالاتر رپر دیگری را به قول معروف دیس میکند و به ترور شخصیت او میپردازد که در رپ فارسی هم بسیار مشاهده شده دیس که در درصد بالایی از این دیسها الفاظ رکیک یافت میشود که حتی به فحاشی بسیار زننده هم کشیده میشود که شخص دیس شونده توهینهای بسیار بزرگی میشود

در این بین که در بعضی موارد دیس بک هم صورت میگیرد و اگر رپرها دارای تعداد زیادی طرفدار باشند طرفدارها هم در فضاهای مجازی و ... به درگیری لفظی و شاخ بازی میپردازند که خب باز هم میبینید این یکی از اثرات بد این دیسها و این سبک بر روی جامعه است

آخرین مطلبی هم که واقعاً در این سبک تاسف بار است افرادی که این سبک را دنبال میکنند خود را مذهبی معرفی میکنند نه که واقعاً مذهبی بلکه خود را پایبند مذهب میدانند مانند رپرهایی که مکرراً از کلمه مولا استفاده میکنند که به امام علی (ع) اشاره دارند بنده نمیگویم که یک شخص به فرض حتی لات نمیتواند عاشق آقا امام علی باشد ولی متاسفانه در رپرهایی که خود را اجتماعی معرفی میکنند و پشت نقاب اعتراض قایم شدند که از اعتراض به عنوان وسیله تخریبی استفاده میکنند که در بخشش بررسی میکنم نشانی از مذهب نیست و مذهب فقط در بین لاتها و ارازل و اوباشها معرفی میشود که این خود میتواند در شرطی شدن کسانی که به رپ گوش میدهند نسبت به مذهب کمک کند که طی مرور زمان از آن دور بشوند و به قولی نوعی بازی با دین است این اعمال که حتی یکی از این رپرهای گنگستر نما نام اقا امام علی را بر روی گردنش خالکوبی کرده ولی مکرراً از مواد مخدر و الکل میخواند خب فکر میکنم شما کاملاً متوجه شدید که سبک گنگ با چه مضامینی همراه است و برای روشن تر شدن قضیه بنده یک مثال از یک آهنگ معروف و قدیمی رپ فارس در سبک گنگ برای شما میزنم و توضیح مختصری میدهم و بعد سراغ بررسی سبک بعدی میرویم.

                                                                                     

بازم کلان (مامور پلیس) پیچیده توی کوچه همه غلاف

 میکنن هرچی خلاف چون گیر میده الان

رقص نور داره کوچه و قرمزه

اما مهمونی نیست که یه ***  قر بده

همه متوجه میشن و متفرق

چون که توی جیبای ما چند تا مورد هستش

بچه گربه میشم من جلو کلان

از اون بچه های خوبی که مامان میشه فداش

بهش فاز میدم فکر کنه مهندسم

بهش میگم از رتبه و معدلم

فازشونه منم یه پسر مودب

حاجی لبخند میزنن و میگن موفق باشی

وقتی دور شد که دیگه سروشو

نبینه بچه ها میگن رپو شروع کن

اینو میخونم و یه قوطیه (قوطیه مشروب) دستم همش

ببین ببین به من دستبند نزن

   در این ورس خواننده محیطی را به تصویر میکشد که مامور پلیسی در کوچه شان گشت میزند و با او برخورد میکند و اون نیز در آهنگش تعریف و تاکید میکند چون من پیش خود خلاف دارم برای همین پیش مامور خود را به مثبت بودن میزنم و از این طریق مامور را گول میزنم!!! مامور هم فکر میکند من بی خطر هستم و وقتی او رفت با یک قوطی مشروب در دست رپ خواندنم را آغاز میکنم!

 

 

سبک لاو و دیس لاو

   سبک لاو شاید در خودی خود شما بگوئید خوب از عشق و عاشقیست و این مسائل ولی در ابتدا این را به شما بگویم که در کنار لاو دیس لاو هم وجود دارد که پر از نفرت میشود گاهی سبک ضد عشقی که میگوید برو، دیگر برایم مهم نیسی، گم شو!!!، عشق وجود ندارد! و ... که خب زیاد روی این سبک زوم نمیکنیم چون خطراتش کمتر از سبکهای دیگر است

کمی توضیح در این باره میدهم خوب سبک دیس لاو از شکست عشقی حرف میزند و گاهی گوش دادن بیش از حد به این آهنگها باعث افسردگی شدیدی میشود در کنار اینکه به عشقش میگوید برو گاهی میشود که به الکل رو می آورد این را ذکر میکنم چون در بسیاری از دیس لاوها گفته میشود مثلاً بعد از تو به الکل پناه بردم و مستی دوای دردم شده که باز هم میتواند به طبع خطرات عقیدتی و روحی داشته باشد که به شخص تحمیل کند که در تمام مشکلات باید به الکل پناه ببرد به جای اینکه با مشکل روبرو شود در خیلی از موارد حتی خواننده می آید و میگوید عشق دروغ است و اصل این داستان را زیر سوال میبرد

هر چند گاهی حرفهای درستی زده میشود ولی مشکل اینجاست که گاهی خیلیها تند میروند و برای مثلاً جلب توجه و نشان دادن یه تصویر بسیار تند از قضیه دست به دامن چنین حرفهایی میشوند که به هر روشی شنونده را مجذوب کنند و نفرت در سبک دیس لاو اولویت دارد همانطور که از نامش پیداست یعنی ضد عشق و مخالفت با این حس زیبا چون انسان بدون عشق زنده نیست حال میتواند این عشق زمینی و یا آسمانی باشد دیگر موارد مانند توهین به جنس زن هم در دیس لاو دیده میشود که واقعاً جای تاسف دارد مثلثهای عشقی هم یکی از موارد عجیب و مضر سبک دیس لاو است.

 

سبک پارتی یا مهمانی و شیش و هشت

   در ابتدا بنده توضیحی در باب 6 و 8 و پارتی بدهم که رپرهای پایبند به هیپ هاپ سبک 6 و 8 را به دلیل بی محتوا بودن و ریتم غیر هیپ هاپش از رپ و هیپ هاپ جدا میدانند که خب دلیل فنی به بحث ما مربوط نمیشود ولی بحث محتوایی که به این مقاله مربوط است سوالی را برای من به وجود می آورد که سبک پارتی از نظر محتوایی چه برتری به 6 و 8 دارد که واقعاً به نظر بنده هیچ فرقی وجود ندارد چون در هردو از رقص و بی بندو باری صحبت میشود و همچنین الکل و مواد مخدر هر دو از نشاط افراطی صحبت میکنند و صحبت از ارتباط جنسی آزاد با جنس مخالف به وفور در هر دو یافت میشود فقط در بعضی قوانین موسیقیایی تفاوتهایی دارند که باز هم تاکید میکنم به بحث ما مربوط نمیشوند

خب همینطور که این دو سبک را به صورت مختصر مقایسه کردیم خودتان متوجه شدید که مضامین این سبک از موسیقی رپ چیست که این سبک هم میتواند خطراتی را به همراه داشته باشد که میشود به عادی جلوه دادن روابط آزاد دختر و پسر، بی بند و باری، عادی نشان دادن استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و قرصهای روان گردان و بسیاری مشکلات دیگر اشاره کرد که البته سبک پارتی و 6 و 8  و لاو در چند سال اخیر در رپ فارسی بسیار کم رنگ شده اند.

 

سخن پایانی قسمت اول

   خب قسمت اول مقاله بنده به اتمام رسید و به دلیل گستردگی سبک اجتماعی و سیاسی در رپ فارسی آن را در بخشی جداگانه و به صورت کامل و دقیق بررسی میکنم زیرا دشمن بیشترین سرمایه گذاری خود را در این سبکها انجام داده و بیشترین ساپورت رسانه های بیگانه از این سبکهاست چون بر این عقیده هستند که رپ فارسی پتانسیل بالایی در اعتراض، انتقاد، تخریب و انقلاب گری دارد

که باز به نظر بنده کمی احمقانه است که فکر کنیم نظام اسلامی که با اینهمه قدرت الهی مورد عنایت قرار میگیرد با چند آهنگ رپ مورد لطمه و خطر قرار بگیرد هر چند بسیار در تخریب اذهان عمومی تاثیر دارد که بنده در مقاله بعدی خود کاملاً این موارد را بررسی میکنم از توهینهای این رپرها به مقامات نظام مقدس جمهوری اسلامی تا توهین به پیامبران، امامان و دیگر افراد بزرگ که به بهانه انتقاد یا اعتراض بسیار زیرکانه دین و مذهب و اعتقادات ملت ایران را مورد حمله قرار میدهند و فکر میکنند با این اعمال میتوانند لطمه ای به دین مبین اسلام و مذهب تشیع بزنند اما نمیدانند که خدا همچنان بندگان مخلص خود را یاری میدهد.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها