پاسخ به:اعجاز نجومی قرآن 3
سه شنبه 3 دی 1392 8:28 AM
نکته علمی
امروزه حرکتهای زیادی برای خورشید به اثبات رسیده است. الف: حرکت وضعی که 5/24 روز به طول میانجامد (جعفری، همان، ص 149). ب: حرکت انتقالی به سمت شمال آسمان با سرعت 5/19کیلومتر در ثانیه. ج: حرکت انتقالی به همراه منظومه شمسی به دور مرکز کهکشان با سرعت 225کیلومتر در ثانیه (دنیای ستارگان، ص146؛ ترجمه سبحانی، همان، ص246). د: حرکتهایی که در خود خورشید به دلیل گاز بودن جرم آن و انفجارهای درونی صورت میگیرد (عدالتی، ص98؛ مایکل، اساس ستارهشناسی، ص 165).
دیدگاه مفسران
برخی از نویسندگان حرکت خورشید به سوی قرارگاه خود (یس/ 38) را اشاره به حرکت خورشید به سمت ستاره «وگا» میدانند و آیه را بیان کننده معجزه علمی میشمارند (نجفی، همان، ص25). تفسیر نمونه نیز تعبیر فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ را ناظر به حرکت دورانی خورشید به دور کهکشان و معجزهای علمی میشمارد (مکارم، تفسیر نمونه، ج 18، ص389).
احمد محمد سلیمان نیز با طرح ادعای اعجاز، این آیهها را اشاره به حرکت وضعی و انتقالی زمین میداند (نوفل، همان، ص36) دکتر رضایی اصفهانی نیز پس از طرح و بررسی برخی دیدگاهها درباره این آیات، اعجاز علمی را در این آیات میپذیرند (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن،ج1، ص181).
بررسی
به برخی از انواع حرکتهای خورشید (حرکت دورانی) در کتابهای مقدس گذشته اشاره شده است؛ آن جا که خورشید را همچون پهلوانی میداند که با دویدن در میدان، شادی میکند (کتاب مقدس/مزامیر داود/مزمور نوزدهم/ بند5)؛ اما دیگر حرکتهایی که میتوان آنها را از تعبیرهایی چون «تجری» (جریان داشتن)، «لمستقرّ» (تا قرارگاهش) یا «لاجل مسمی» (تا زمان معین)، فهمید، از نوآوریهای قرآنی است و میتواند اعجازی علمی به شمار رود.
20) دخان در آخرت
یکی از اتقاقهایی که در آستانه قیامت رخ خواهد داد، پراکنده شدن دودی آشکار در آسمان است. خداوند این مسئله را عذابی برای مردم گناهکار میداند. فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّماءُ بِدُخَانٍ مُبِینٍ (دخان/10)؛ «پس نگهبان (و منتظر) روزى باش، که آسمان دودى آشکار آورد».
دیدگاه مفسران
برخی از نویسندگان، با توجه به آیاتی که به بازگرداندن آسمان به صورت اولیهاش اشاره دارند (انبیا/ 104)، این دود را مانند دودی میدانند که در آغاز آفرینش وجود داشت و ذکر این نکته علمی را اعجاز قرآن معرفی میکنند (همیمی، الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، ص 35).
بررسی
با توجه به سیاق آیات، به نظر میرسد که دخان در قرآن (دخان/10؛ انبیا/ 104) در معنای متفاوتی به کار رفته باشد. در سوره دخان، دود عذابی برای غیر مومنان شمرده شده است هذَا عَذَابٌ أَلِیمٌ (دخان/11)؛ علاوه بر این، صفت «مبین» برای این دود نشان از تفاوت آن با دودی است که در سوره انبیا از آن یاد شده است. تعبیر یَغْشَى النَّاسَ (همان) نیز بیانگر این مسئله است که در آن زمان، انسانها وجود دارند و آن را مشاهده میکنند؛ در حالی که بنابر فرضیههای علمی در این زمینه، در آن زمان دیگر انسانی باقی نمانده است.
21) کوهها، میخهای زمین
قرآن بارها از کوهها به عنوان میخهایی نام میبرد که بر زمین کوبیده شدهاند تا آن را از لرزش و فروپاشی باز دارند. نقش کوهها در این مسئله، از اسراری است که هنوز به خوبی کشف نشده است.وَالْجِبَالَ أَوْتَاداً (نبأ/ 7)؛ «و کوهها را میخهایى».وَأَلْقى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُمْ (نحل/15. در آیات متعددی، از کوهها با تعبیر رواسی یاد شده است)؛ «و در زمین، [کوههاى] استوارى افکند، [مبادا] که شما را بلرزاند».
دیدگاه مفسران
برخی از صاحب نظران، با اشاره به نقش کوهها در جلوگیری از لرزش و فروپاشی زمین، معرفی کوهها به عنوان میخهای زمین را اعجازی علمی میدانند (ابوالعینین، من الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، ج2، ص160؛ معرفت، التمهید فی علوم القرآن، ج 6، ص 155؛ اعجاز قرآن از نظر علوم امروزی، ص 187)؛ چرا که کوهها همچون میخ، اجزای زمین را به هم متصل کردهاند و مانع فروپاشی آن هنگام حرکت میشوند.
بررسی
اگر از نظر علمی ثابت شود که کوهها مانع از هم پاشیدگی و قطعه قطعه شدن زمین در اثر حرکت آن می شوند، میتوان گفت این آیات علاوه بر بیان نقش کوهها، به حرکت زمین نیز اشاره دارند؛ چرا که آیه کوهها را به عنوان محافظانی در برابر آثار سوء حرکت زمین معرفی میکند که همچون میخهایی بر بدنه زمین کوبیده شدهاند. زمین نوعی حرکت در پوسته جامد خویش دارد که به حرکت قارّهای (Crustal morment) مشهور است. در صورتی که نقش کوهها در حفاظت از زمین دربرابر آثار سوء این نوع حرکت به اثبات برسد، میتوان آیه را اشاره به این حرکت زمین نیز دانست و آن را معجزهای علمی شمرد.
22) خاموشی خورشید
مرگ خورشید از موضوعهای مطرح در دانش نجوم است. آیاتی از قرآن کریم نیز به این حقیقت اشاره دارند.إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ (تکویر/1)؛ «هنگامى که خورشید در هم پیچیده شود».
نکته علمی
خورشید پس از سوزاندن هیدروژن و هلیوم، چون دمای کافی برای سوزاندن کربن برخوردار نیستند، فرو میریزند (برای آشنایی با مفهوم فروریزش ر.ک. به: اساس ستارهشناسی، ص 274) و به صورت غول قرمز (Red-iant) درخواهد آمد (همو). در این زمان خورشید آن قدر بزرگ خواهد شد که احتمالاً مدار عطارد و زهره را در بر خواهد گرفت. در مرحله بعدی، خورشید به کوتوله سفید (White dwar) تبدیل خواهد شد و در پایان دمای آن به صفر مطلق (Absolute manitude این دما برابر 273 درجه سانتیگراد زیر صفر است) کاهش خواهد یافت. (عدالتی، ص 97).
دیدگاه مفسران
به عقیده یکی از نویسندگان این آیه پایان یافتن انرژی خورشید را متذکر می شود. وی پس از ادعای اعجازی علمی در مورد آیه مینویسد:«این مسئله امروز بیتردید است که سوخت خورشید کم میشود تا رو به خاموشی رود. در قرآن عزیز، سوره تکویر به نام خاموشی است» (عرفان، اعجاز در قرآن کریم، ص 155).
بررسی
آیات متعددی به مرگ خورشید اشاره دارند و با تعابیری همچون لاَِجَلٍ مُسَمّىً (رعد/ 2؛ فاطر/13؛ زمر/ 5. در لقمان/ 20 نیز به جریان داشتن خورشید اشاره شده است)؛ «تا سرآمد معینی» از پایان یافتن عمر خورشید سخن میگویند. تعبیر «تکویر» نیز که به معنای درهم پیچیده شدن است، میتواند به مراحل پایانی عمر خورشید و کم نور شدنش اشاره داشته باشد.
نکته مهم در این مورد و برخی موارد مشابه این است که این آیات درباره وقایع پایان این جهان و قیامت سخن میگوید و در آن زمان تغییرهای نظام هستی ناگهانی و یکباره رخ خواهد داد؛ در حالی که مرگ خورشید که در دانش نجوم بررسی میشود، روندی طبیعی دارد و میلیونها و حتی میلیاردها سال به طول خواهد انجامید.
این نکته موجب میشود درتطبیق این دو مسئله بر هم، برخی پرسشها و ابهامهایی پیش آید که نیاز به تأمل و تحقیق بیشتری دارد؛ البته با توجه به این که در تفکرهای نجومی قدیمی به ارث رسیده از ارسطو، خورشید و اجرام فضایی (مافوق القمر) ابدی و زوال ناپذیر بودند (ارسطو، در آسمان، ص43 و 50. از اوگستین تا گالیله، ج1، ص86)، میتوان برخی آیهها را که ظاهراً از روند طبیعی مرگ خورشید سخن میگویند، تصحیح کننده این دیدگاه دانست.
23) نور خورشید و ماه
قرآن کریم با تعبیر متفاوتی از نور خورشید و ماه یاد میکند. این تمایز توجه مفسران را جلب کرده است. وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُوراً وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجاً (نوح/ 16. این مضمون در فرقان/61؛ نبأ/ 13 نیز آمده است)؛ «و ماه را در آن (آسمان)ها نورانى قرار داد و خورشید را چراغى قرارداد».
نکته علمی
خورشید با انجام فرایند «همجوشی هستهای» به تولید نور و گرما می پردازد. در این فرایند چهار هسته هیدروژن پس از همجوشی به یک هسته هلیوم تبدیل میشود. این مسئله باعث میشود در هر ثانیه پنج میلیون تن از جرم خورشید به صورت انرژی الکترو مغناطیسی تابش میشود (اصول و مبانی جغرافیای ریاضی، ص 116؛ مایکل، همان، ص 165).
دیدگاه مفسران
خورشید در این آیه مبارکه چراغ و ماه، نور قرار داده شده است. برخی از نویسندگان این مطلب، را اعجاز علمی قرآن میدانند و مینویسند:«بدون تردید نورزایی خورشید و نور مستقل نداشتن ماه در این آیه تصریح شده است» (عرفان، همان، ص 155).
بررسی
در آیه پنجم سوره یونس به نور خورشید با تعبیر «ضیاء» و به نور ماه با تعبیر «نور» اشاره شده است. آنچه در برخی از کتابهای لغت آمده است، مبنی بر این که «ضوء» نور ذاتی و «نور» نور عارضی است (ابنفارسی، همان، ص 332)، موید نکتهای است که درباره آن ادعای اعجاز شده است؛ اما دانشمندان از دورانهای پیش از اسلام با توجه به پدیده خسوف به عارضی بودن نور ماه پیبرده بودند و نور و گرمابخشی خورشید باعث میشد آن را همچون چراغی بدانند. با این لحاظ معیار چهارم در این مورد نیست و نمیتوان ادعای اعجاز را پذیرفت.
خاتمه
با بررسیهایی که در موارد ادعایی اعجاز نجومی انجام شد، میتوان به این نتیجه رسید که اعجاز علمی در سه مورد (جاذبه عمومی، سختی تنفس و کمبود اکسیژن در آسمان و حرکتهای خورشید) وجود دارد و در برخی موارد در صورت فراهم آمدن معیارهای اعجاز علمی، میتوان آنها را اعجاز دانست؛ گرچه امروزه میتوان این موارد را از شگفتیهای علمی قرآن شمرد: وجود موجودهای زنده در خارج از زمین (شوری/ 29؛ نحل/ 49؛ انبیا/ 4)؛ گسترش آسمان (ذاریات/ 47)؛ نقش کوهها در حفظ زمین (نبأ/ 7).
منابع
1. قرآنکریم، ترجمه گروهی زیر نظر محمدعلیرضاییاصفهانی،نشردارالذکر،قم،1384ش،چ دوم.
2. آلوسی، ابوالفضل شهاب الدین سید محمود، روحالمعانی فی تفسیرالقرآن، داراحیاء التراث العربی، بیجا، 1405ق، چ چهارم.
3. اِ. اِی. رُی و دی. کلارک، ستارهشناسی اصول و عمل، ترجمه سید احمد سیدی، مشهد، نشر آستان قدس رضوی7، 1366ش.
4. ابن کثیر, اسماعیل ابن عمر، تفسیر القرآن العظیم، نشر داراحیاء التراث العربی، بیجا، 1415ق.
5. ابن منظور، محمد ابن مکرم، لسان العرب، نشر دار احیاء التراث العربی، بیجا، 1412ق.
6. ابو العینین، حسن، من الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، نشر العبیکان، 1416ق، چ اول.
7. احمد ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، نشر دارالکتب اسلامیه، بیروت، 1420ق، چ سوم.
8. احمد المرسی حسین جوهر، الاعجاز العلمی للقرآن الکریم، نشر جزیرة الورد، بیجا، 1421ق، چاپ اول.
9. احمد محمد سلیمان، القرآن و العلم، نشر دارالعوده، بیجا، 1981م، چ پنجم.
10. ارسطو، در آسمان، ترجمه اسماعیل سعادت، نشر هرمس، بیجا، 1379ش، چ اول.
11. اریک اوبلاکر، فیزیک نوین، ترجمه بهروز بیضایی، نشر قدیانی، بیجا، 1370ش.
12. ازهری، محمد بن احمد، تهذیب اللغة، دار احیاء التراث العربی، بیجا، 1421ق.
13. استفن ویلیام هاوکینگ، تاریخچه زمان، ترجمه حبیب الله دادفرما، نشرکیهان، تهران، 1375ش.
14. ایزاک، آسیموف، کوازارها، تپ اخترهاوسیاهچالها، ترجمه غفاری محمد رضا، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1375ش، چ چهارم.
15. بحرانی، هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، نشر موسسه اعلمی، بیروت، 1419ق.
16. برانلی، فرانکلین منسفیلد، زمین سیاره شماره سه، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1987م.
17. بوکای موریس، مقایسهای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه ذبیح الله دبیر، نشر فرهنگ اسلامی، بیجا، 1365ش، چ سوم.
18. پاک نژاد، سید رضا، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، نشر کتابفروشی اسلامیه، چ سوم، 1350ش.
19. جعفری، عباس، فرهنگ بزرگ گیتاشناسی، نشر گیتاشناسی، 1379ش، چ چهارم.
20. جوهری، اسماعیل ابن حماد، صحاح اللغة، دار العلم، بیروت، 1404ق، چ سوم.
21. حسین بن علی، ابن سینا، الشفاء، نشر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1405ق.
22. الحویزی، عبدالعلی ابن جمعه العروسی، تقسیر نور الثقلین، نشر علمیه، قم، 1383 ق.
23. الخطیب، عبدالغنی، قرآن و علم روز، ترجمه اسدالله مبشری، نشر مطبوعاتی عطایی، 1362ش.
24. خلیل ابن احمد، ترتیب العین، نشر اسوه، بیجا، 1414ق، چ اول.
25. خوئی، سیدابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، نشرمؤسسه احیاء آثار الامام خوئی، بیجا، بیتا.
26. خوری شرتونی، سعید، اقرب الموارد فی فصح العربیه والشوارد، اسوه، بیجا، 1374ش،چ اول.
27. دیکسون، رابرت. تی، نجوم دینامیکی، ترجمه احمد خواجه نصیر طوسی، مرکزنشر دانشگاهی، تهران، 1385ش، چ دوم.
28. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، نشر ذوی القربی، بیجا، 1426ق، چ پنجم.
29. رضایی اصفهانی، محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، نشر پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن، قم، 1385ش، چ اول.
30. رضوی، محمد امین، آغاز و انجام جهان بر اساس تئوری جدید، بینا، بیجا، 1348ش.
31. زغلول راغب محمدنجار، السماء فی القرآن الکریم، نشر دار المعرفة، بیروت، 1425ق، چ اول.
32. زمانی قمشهای، علی، هیئت و نجوم اسلامی، نشر سماء، بیجا، 1381ش، چ اول.
33. سبحانی، قریب، یعقوبپور، زمین در فضا، نشر آفتاب، بیجا، 1363ش، چ اول.
34. سید ارناووط، محمد، الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، نشر مکتبة مدبولی، قاهره، 1989م.
35. شریعتی مزینانی، محمد تقی، تفسیرنوین، نشر دفتر نشر فرهنگ معارفاسلامی، بیجا، 1374ش.
36. الشریف، عدنان، من علم الفلک القرآنی، نشر دار العلم للملایین، بیروت، 1990م.
37. همو، من علوم الارض القرآنیة، نشر دار العلم للملایین، بیروت، 1993م.
38. شهرستانی، سید هبةالدین، اسلام و هیئت، ترجمه سید هادی خسروشاهی، نشر دارالعلم، بیجا، 1389ق.
39. صادقی، محمد، زمین، آسمان و ستارگان از نظر قرآن، نشر کتابفروشی مصطفوی، بیجا، 1356ش، چ دوم.
40. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، نشر اسلامیه، بیجا، بیتا، چ دوم.
41. طبرسی، ابی الفضل ابن حسن، تفسیر مجمعالبیان، نشر موسسه اعلمی، بیجا، 1415ق، چ اول.
42. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، نشر موسسة الوفاء، بیجا، 1403ق، چ دوم.
43. طنطاوی جوهری، الجواهر فی تفسیر القرآن، نشر دارالفکر، بیجا، بیتا.
44. الطوسی، ابی جعفر محمد الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن، نشر علمیة نجف، 1376ق.
45. طیب، عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، نشر اسلام، بیجا، 1366ش.
46. عدالتی، تقی و فرخی، حسن، اصول و مبانی جغرافیای ریاضی، نشر انتشارات آستان قدس رضوی، قم، 1385ش، چ سوم.
47. عرفان، حسن، اعجاز در قرآن کریم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، بیجا، 1379ش، چ اول.
48. عسکری، ابی هلال، معجم فروق اللغویة، موسسه نشر اسلامی، بیجا، 1421ق.
49. فخررازی، محمد بن عمر، شرح أسماء الله الحسنی (لوامعالبینات)، نشر دارالکتب العربی، بیجا، 1410ق، چ سوم.
50. فیروز آبادی، مجدالدین، قاموس المحیط، داراحیاء التراث العربی، بیجا، 1412ق، چ اول.
51. فیومی، مصباح المنیر، دار الهجرة، بیجا، 1405ق.
52. قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنزالدقائق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1366ش.
53. قمی، ابوالحسن علی ابن ابراهیم، تفسیر قمی، نشر دارالکتاب للطباعة و النشر، بیجا، 1387ق.
54. کتاب مقدس، ترجمه فاضل خان همدانی، نشر اساطیر، 1383ش، چ دوم.
55. کرومبی، آ.سی، از اوگوستین تا گالیله، ترجمه احمدآرام، انتشارات سمت، تهران، 1371ش، چ اول.
56. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، نشر دفتر نشر فرهنگ اهل البیت، بیجا، 1361ش.
57. ماردینی، عبد الرحیم، موسوعة الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، نشر دار المحبة، دمشق، 1425ق.
58. مایر دگانی، نجوم به زبان ساده، ترجمه محمدرضا خواجهپور، نشر گیتاشناسی، بیجا، 1382ش، چ دهم.
59. مایکل ا. سیدر، اساس ستارهشناسی (جلد1)، ترجمه محمد تقی عدالتی، نشر دانشگاه امام رضا7، تهران، 1384ش، چ دوم.
60. متولی اشعراوی، محمد، معجزة القرآن، نشر مکتبة التراث الاسلامی، بی تا.
61. محمد، راتب النابلسی، موسوعة الاعجاز العلمی فی القرآن و السنة (آیات الله فی الافاق)، نشر دار المکتبی، بیجا، 1425ق، چ اول.
62. محمد سامی، محمد علی، الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، نشر دارالمحبة، دمشق، بیتا.
63. محمد کامل، عبدالصمد، الاعجاز العلمی فیالاسلام، نشر دارالمصریة، مصر،1417ق، چ چهارم.
64. محمود، ابنعبدالرؤوف القاسم، فی مسیرة الاعجاز العلمیفیالقرآن، نشردارالاعلام، اردن، بیتا.
65. مخلص، عبدالرؤوف،جلوههاییجدید ازاعجازعلمیقرآنکریم،نشرشیخالاسلام، بیجا،1376ش.
66. مدرسی، محمد تقی، تفسیر هدایت، نشر آستان قدس رضوی7، مشهد، 1378ش.
67. مراغی، احمد مصطفی، تفسیرالمراغی، نشر داراحیاء التراث العربی، بیجا، 1985م.
68. مرزهای اعجاز، ترجمه جعفر سبحانی، نشر محمدی، 1349ش.
69. مسترحمی، سید عیسی، قرآن و کیهانشناسی، نشر پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن، قم، 1387ش، چ اول.
70. مصباح، محمد تقی، آموزش فلسفه، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1367ش.
71. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآنالکریم، نشروزارتارشاد اسلامی، تهران، 1370ش.
72. معرفت، محمد هادی، التمهید فی علوم القرآن، نشر اسلامی، بیجا، 1417ق.
73. مک گراهیل، ترجمه عدالتی، واژهنامه نجوم و اختر فیزیک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بیجا، 1378 ش.
74. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، نشر نسل جوان، قم، 1376ش، چ سوم.
75. همو، تفسیر نمونه، نشر دار الکتب اسلامیه، تهران، 1371، چ 28.
76. همو، قرآن و آخرین پیامبر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1349ش.
77. منصور، حسب النبی، الکون والاعجاز العلمی للقرآن الکریم، نشر دارالفکر العربی، بیجا، 1416ق، چ سوم.
78. نجفی، گودرز، مطالب شگفتانگیز قرآن، نشر سبحان، بیجا، 1378ش، چ دوم.
79. نوری، حسین، دانش عصرفضا، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375ش، چ دوم.
80. نوفل، عبد الرزاق، القرآن و العلم الحدیث، نشر دارالکتاب العربی، بیجا، 1393ق.
81. نیکلسون، آین، 186 پرسش و پاسخ نجومی، ترجمه عبدالمهدی ریاضی و هادی رفیعی، نشر انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد 1375ش.
82. هاچ، پاول، ساختار ستارگان وکهکشانها، ترجمه توفیق حیدرزاده، نشرگیتاشناسی، 1377ش، چ سوم.
83. همیمی، زکریا، الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم، نشر مکتبة مدبولی، بیجا، 2002م، چ اول.
یوسف الحاج احمد، موسوعة الاعجاز العلمی فی القرآن والسنة المطهرة، نشر دار ابن حجر، دمشق، 1423.
حجتالاسلام دکتر سید عیسی مسترحمه/عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه
منبع: مجله قرآن و علم ش 7
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست