کسی که می گوید نماز اول وقت واجب و عزاداری مستحب است، از قرآن خبر ندارد
سه شنبه 26 آذر 1392 9:42 PM
برخی از منتقدین شیعه به ما می گویند: عزاداری وجاهت ندارد و دو دلیل می آورند.
دلیل اولشان این است که رسول الله فرمود: چهار چیز از دوران جاهلیت باقی مانده که امت من آنها را ترک نمی کنند؛ ۱- تفاخر کردن به گذشتگان. ۲- ایراد و عیب جویی به اجداد دیگران ۳- طلب باران کردن با توجه به حالت ستارگان ۴- مویه و عزاداری. آنها می گویند عزادرای شیعیان مصداق این روایت پیامبر و از نشانه های جاهلیت است و در نتیجه می گویند عزاداری از گناهان کبیره است و خداوند به آن وعده عذاب داده است.
دلیل دوم هم روایتی است که از پیامبر نقل می کنند که روای آن «مغیره بن شعبه» است. مغیره کسی است که روزی امام حسن علیه السلام به او گفت: ساکت باش! تو کسی هستی که مادر ما را کتک زدی. این مغیره نقل می کند که پبامبر فرمود: مرده به واسطه نوحه و عزداری اطرافیان، در آن دنیا عذاب می شود! یعنی شما در این دنیا گریه می کنی، میت را آن دنیا عذاب می کنند! اهل سنت به واسطه این دو روایت، عزاداری را ممنوع می کنند. جالب آنکه به عزاداری قوم و خویش کار ندارند و فقط به عزاداری اهل بیت اشکال می کنند!
حالا ما می خواهیم به آنها جواب دهیم؛ وهابیون می گویند ملاک ما قرآن است. ما می گوییم اگر از قرآن استدلال کنیم، شما ساکت می شوید؟ علی القاعده باید ساکت شوند.
قبل از آنکه از قرآن پاسخ دهیم باید بگوییم روایتی که از مغیره نقل شود اعتبار ندارد، خودشان هم قبول دارند. از سوی دیگر در قران به صراحت آمده که کسی را به خاطر گناه دیگری عذاب نمی کنند. پس این روایت مغیره، مغایرت آشکار با قران دارد.
ولی در پاسخ به اشکال اول آنها، ما عزاداری را با قرآن اثبات می کنیم. سوره شوری آیه ۲۳٫ مردم روزی گفتند برویم به پاس زحمات فراوان پیامبر از ایشان تشکر کنیم. در پاسخ آیه نازل شد که «قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» در قرآن آمده که نوح، صالح، هود، شعیب و دیگر پیامبران گفتند که ما از شما مردم مزد نمی خواهیم، خدا مزد ما را می دهد. حالا چرا پیامبر ما با آنکه مقامش از دیگر پیامبران بالاتر است، از مردم مزد طلب کرد؟ پاسخش در قرآن است؛ سوره سبا آیه ۴۷ خداوند می گوید: ای پیامبر! به مردم بگو مزدی که من به عنوان رسالت خودم می گویم به نفع شماست. منفعت این مزد برای شماست نه من. یعنی مودت اهل بیت به داد مردم می رسد.
سلمان از پیامبر نقل می کند که محبت دختر من فاطمه زهرا باعث می شود که هنگام مرگ، عذاب و سکرات موت از شما برداشته شود. این یکی از همان منافعی است که در قرآن آمده است.
روزی فردی از پیامبر پرسید اینهایی که خداوند مودتشان را در قرآن «واجب» کرده، کیستند؟ پیامبر فرمود ذی القربی علی ، فاطمه ، حسنین و ۹ نفر از فرزندان حسین علیه السلام هستند. جالب آنکه پیامبر در جواب سائل که مودت را واجب می دانست، نکته ای نفرمودند و با سکوت خود تایید فرمودند. منبع این روایت، کتاب های اهل سنت است.
حالا فرق محبت و مودت چیست؟
علاقه مقطعی و موقت را محبت می گویند، اما علاقه شدید و دائمی را مودت می گویند. قرآن از ما همین مودت را خواسته است.
درباره مودت به اهل بیت روایت بسیار داریم. من دو روایت را از منابع اهل سنت می گویم. روایت اول از کنز العمال جلد ۱۶ ، پیامبر فرمود فرزندانتان را با سه خصلت تربیت کنید، محبت پیامبر، محبت اهل بیت و قرائت قرآن. در خانواده های ما فرزندان با سه ویژگی دیگر تربیت می شوند. تسلط بر کامپیوتر ، تسلط بر زبان انگلیسی و سوم علم زدگی شدید ! آن وقت می گویند چرا فرزند ما بزرگ شده و نماز نمی خواند؟ چون طوری که پیامبر گفته تربیت نکردید. من نمی گویم بچه کامپیوتر یاد نگیرد ، من نمی گویم بچه زبان انگلیسی یاد نگیرد ، نمی گویم بچه دانشگاه نرود اما شما یک سازه محکم در فرزندت بنا کن بعد هرچه می خواهی در آن بریز. آن وقت او خودش چیز بد را پس می زند.
روایت دوم در منابع اهل سنت این است: «یک روز محبت ورزیدن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از یک سال عبادت برتر است. کسی که با این محبت از دنیا برود داخل بهشت می شود.» من از کافی و بحارالانوار روایت نگفتم. از کتب اهل سنت می گویم. ما نتیجه میگیریم مودت اهل بیت واجب است، چون قرآن گفته است.
حالا باید بگوییم مصادیق مودت چیست؟
۱- اطاعت از این بزرگواران. یعنی تسلیم حضرات معصومین باشیم.
۲- زیارت کردن ائمه اطهار.
۳- احترام به سادات
۴- شریک غم و شادی بودن.
حضرت صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان با ما ارتباط دارند، با شادی ما شاد هستند و در غم و غصه ما محزون. اینها مصادیق مودت است.
حالا می گوییم یابن رسوال الله، چند روز عزاداری کردیم بس است! امام صادق فرمود: والله شیعیان ما همان مومنون قرآن هستند و زیاد و طولانی برای ما عزاداری می کنند.
امام زمان نیز فرمود هر صبح و عصر برای سیدالشهدا گریه می کنم.
چه کسی می گوید عزای امام حسین مستحب است و نماز اول وقت واجب؟ آشنای با قرآن نیست. نماز واجب، نماز اول وقت مستحب. عزاداری سیدالشهدا طبق آیه مستند قرآن، از مصادیق مودت به اهل بیت و واجب است. بازی در نیاورید! یک عده می خواهند عزاداری سیدالشهدا را به بهانه نماز تعطیل کنند. البته ما همیشه نماز اول وقت را رعایت می کنیم.
امام حسین در آخرین لحظات به فرزندشان گفتند که به شیعیان من بگو پدر مرا غریب و عطشان کشتند برایش ندبه کنید و اشک بریزید. پس عزاداری دستور امام معصوم است.