پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس
دوشنبه 25 آذر 1392 8:56 AM
جایگاه كرامت در اسلام
با مراجعه به آيات و روايات فراوان معصومين، اين نتيجه به دست مىآيد كه كرامت در اسلام، از شأن و منزلت بالايى برخوردار است:
1 - كرامت، دستآورد بعثت است: امام على (ع) جاىگاه پيامبر را بهترين جاىگاهها و محل پرورش، و خاندان او را شريفترين پايگاه مىداند كه در معدن بزرگوارى و گاهواره سلامت رشد كرده است.
2 - كرامت نفس، محور اخلاق اسلامى است: استاد مطهرى مىگويد: از مجموع آموزههاى دينى بر مىآيد كه زير بناى اخلاق اسلامى، متوجه كردن انسان به شرافت و كرامت ذاتى خويش است. بر اين اساس، استاد مطهرى در باب تقسيم اخلاق به اخلاق سقراطى، حديثى و عرفانى، قسم چهارمى به نام اخلاق مكرمتى مىافزايد. ايشان با استناد به رواياتى، منشهاى پسنديده و ناپسند آدمى را به يك اصل بنيادى و پايه مهم و اساسى برمىگرداند و آن كرامت انسانى است، و كرامت را كشف خودى اصيل در انسان مىشمرد و مىنويسد: «در مكتب اسلام، تمام احساسهاى اخلاقى از پيدا كردن خودش و احساس واقعيت پيدا مىشود. اگر انسان، خود واقعىاش را پيدا كند، مىبيند تمام... ارزشهاى اخلاقى و نيز ضد اخلاقى معنا پيدا مىكند. بعد از اين است كه انسان مىبيند تمام اخبار اسلامى يك فلسفة خاص دارد و اخلاق در اسلام به محور خودشناسى و احساس كرامت در خود واقعى و اخلاق اسلامى بر اساس اين پايه بنا شده است.
رواياتى كه بر استنباط عالمانه استاد مطهرى دلالت دارد، فراوان است. در اينجا به چند نمونه بسنده مىكنيم:
امام على (ع) مىفرمايد: «الكرم معدن الخير؛ محور نيكىها، كرامت است.»
در جاى ديگر مىفرمايد: «النفس الكريمه لا توثر فيها النكبات؛ آنكه به كرامت نفس و خودش دست يافت، نكبت و آفت در او بىاثر است.»
و نيز مىفرمايد: «الكريم يزدجر عما يفتخر به اللئيم؛انسان كرامت يافته، از هرگونه پستى كه انسانهاى پست به آن مىبالند نفرت دارد.»
3 - كرامت، وصف خدا، فرشتگان و قرآن مجيد است: كريم يكى از 99 نام زيباى خداوند است. در قرآن مجيد 26 بار خداوند را با وصف كريم مىخوانيم: «فان ربى غنى كريم؛ پروردگار من، بىنياز و بزرگوار است.»
براى كتاب آسمانى مسلمانان (قرآن)، صفت كريم آمده است: «انه لقرآن كريم؛ همانا آن، قرآن كريم است.»
جبرئيل، آورنده پيام الهى، كريم است: «انّه لقول رسول كريم». فرشتگان الهى به اين وصف شناخته شدهاند: «بل عباد مكرمون.»