پاسخ به:مبحث29صالحین:کرامت نفس
دوشنبه 25 آذر 1392 8:53 AM
واژهشناسى كرامت
در روانشناسى، آنچه به كرامت نزديك است مفهوم حرمت خود(self-Esteam) است، اما با دقت در اين دو مقوله، نمىتوان كرامت را با حرمت خود مقايسه كرد. «حرمت خود، يك صفت شخصيتى است در حالىكه كرامت يك تيپ است. در حقيقت، حرمت خود، يك ارزشيابى مثبت از خويشتن است در حالى كه كرامت، ضمن ارزشگذارى مثبت نسبت به خود، مجموعه صفات متعددى است مانند: راستگويى، امانتدارى، نيكوكارى، قدرشناسى و غيره
در كنار حرمت خود، در روانشناسى، مفاهيمى چون: خودپنداره، كنترل خويشتن، هويت و شناخت ديگران نيز لازم است تا بخشى از شخصيت اجتماعى انسان شكل گيرد. اما كرامت به تنهايى، دربردارنده صفات مثبت اخلاقى است.
واژه كرم، به تعبير علامه طباطبائى، معادل دقيق فارسى ندارد و براى بيان آن بايد از چند لفظ استفاده كرد. واژگان كريم، كرامت و كرم، به معناى ستوده، گرامى داشته شده، بزرگانه، آزاد و بخشنده آمده است. راغب در ذيل ماده كرم گفته است: «زمانى كه كرم را براى توصيف خداوند تبارك و تعالى به كار مىبريم، اسمى است براى احسان و انعامى كه از او صادر مىشود، ولى زمانى كه آن را براى توصيف انسان به كار مىبريم، اسمى است براى اخلاق و اعمال پسنديدهاى كه از وى برمىآيد؛ چنانكه تا وقتى چنين اعمالى از انسان صادر نشود، به او كريم گفته نمىشود. بعضى از علما گفتهاند: كرم مانند حريت است، با اين تفاوت كه حريت در مورد كوچك و بزرگ به كار برده مىشود در حالىكه كرم تنها براى بزرگان به كار مىرود.
ابن منظور مىگويد: كرامت، اسمى است كه براى بخشش، بزرگوارى و بزرگمنشى، نهاده مىشود.
در احاديث، كرامت به معناى پرداختن به اهداف متعالى و دورى از پستىها و اهداف دنى به كار رفته است. امام على (ع) مىفرمايد: «انما الكرم التنزه عن المعاصى؛كرم، عبارت است از اجتناب از بدىها.»
در جاى ديگر مىفرمايد: «الكرم نتيجة علوّ الهمّة؛كرم، نتيجه بلند همتى است.»
واژه كريم در اسلام مفهومى گسترده پيدا كرده است. در جاهليت، كريم كسى بود كه در تبارنامه خانوادگى، نياى نامدار و برجسته داشته باشد. در آن روزگار، ريخت و پاش و دست و دلبازى بىحد و مرز، بزرگوارى دانسته مىشد. اما در اسلام، اين كار، تبذير و اسراف به شمار رفت و صدقه دادن در راه خدا، كارى شرافتمندانه و بزرگوارانه محسوب شد و داشتن ارزشهاى اخلاقى والا و بالا، كرامت به شمار آمد و با مفهوم تقوا پيوندى نزديك و تنگاتنگ پيدا كرد. امام على (ع) مىفرمايد: بخشش مال در راه ناحق و ناروا كه از نشانههاى روشن اسراف است، ممكن است بخشنده را در اين جهان و در ديده مردمان، بزرگ و گرامى كند ولى در آن جهان، او را فرود مىآورد و نزد خداوند خوارش مىسازد.