0

هفته پانزدهم:( ذوالکفل " ترک صفت رذیله عیب جویی ").

 
majnon313
majnon313
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 287
محل سکونت : قم

پاسخ به: هفته پانزدهم:( ذوالکفل " ترک صفت رذیله عیب جویی ").
دوشنبه 25 آذر 1392  2:35 PM

 

 

 

عيبجويى يكى از صفات نكوهيده است كه در قرآن و در روايات اسلامى به شدّت مورد نكوهش قرار گرفته حتى يكى از سوره‏هاى قرآن بدان اختصاص يافته است.

 

اين صفت ناپسند انگيزه‏هاى متعددى دارد از جمله عداوت وكينه توزى، غفلت از عيوب خويشتن و فضل فروشى‏

امام خردمندان، اميرمؤمنان عليه السلام در اين مقام، سخن حكيمانه‏اى فرموده است:

«لَا تَتَبَّعَنَّ عُيُوبَ النَّاسِ فَانَّ لَكَ مِنْ عُيُوبِكَ انْ عَقَلْتَ ما يَشْغُلُكَ مِنْ انْ تَعيبَ احَداً»

پيگير عيوب مردم نشو چرا كه خود، اگر خرد بورزى، آن قدر عيب دارى كه تو را از عيب‏جويى ديگران كفايت كند.

و در سخنى ديگر، شگفتى خود را از انسان نابخردى كه با داشتن عيوب متعدد به عيب‏يابى از ديگران مى‏پردازد، ابراز داشته است.

امام باقر عليه السلام نيز، عيب‏جويى را نزديك شدن به مرز كفر دانسته، مى‏فرمايد:

«مِنْ اقْرَبِ ما يَكُونُ الْعَبْدُ الَى الْكُفْرِ انْ يُؤاخِىَ الرَّجُلَ عَلَى الدّينِ فَيُحْصى‏ عَلَيْهِ زَلَّاتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بِها يَوْماً ما»

از نزديك‏ترين حالات بنده به مرز كفر اين است كه با مردى با انگيزه دينى دوست‏

شود سپس بدى‏هاى او را برشمارد تا روزى بدان وسيله او را سرزنش كند.

به همين دليل، قرآن مجيد، عيب‏جويان را چنين تهديد مى‏كند:

«وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»

واى بر هر عيب‏جوى سخره‏گر!

. امام صادق عليه السلام، انتقاد كننده واقعى را محبوب‏ترين دوست خود دانسته، مى‏فرمايد:

«احَبُّ اخْوانى‏ الَىَّ مَنْ اهْدى‏ عُيُوبى‏ الَىَّ»

بهترين دوست من كسى است كه عيوبم را به من هديه كند!

امير مؤمنان نيز به ما چنين توصيه مى‏كند:

«لِيَكُنْ اثَرَ النَّاسِ عِنْدَكَ مَنْ اهْدى‏ الَيْكَ عَيْبَكَ وَ اعانَكَ عَلى‏ نَفْسِكَ»

بايد برگزيده‏ترين مردم نزد تو كسى باشد كه عيب‏هايت را نشانت دهد و تو را در مقابله با نفس امّاره‏ات مدد بخشد.

 

اخلاق و تربيت اسلامى، ص: 163

 

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم وترحم علی عجزنا واغثنا بحقهم

تشکرات از این پست
yarabyarabyarab hoseinh1990 omiddeymi1368
دسترسی سریع به انجمن ها