آرمانشهر در اندیشه یهود 2
چهارشنبه 20 آذر 1392 8:08 AM
بخش دوم و پایانی
3. کارویژههای آرمانشهر یهود
نوع روابط تعریف شده بین ساختارهای نظام را کارویژههای نظام گویند. به عبارت دیگر، هر ساختار، کارویژههایی را به اجرا میگذارد که به نوبة خود، سازمان سیاسی را قادر به تدوین و اجرای خط مشی هایش میسازد. اکنون عواملی که جامعه آرمانی یهود را به حرکت وا داشته، به آن، جهت میدهد و کمک میکند در مسیر مورد نظرش گام بردارد. نیز این میان، کارویژههای فرایندی، سیستمی و ساختاری را بررسی میکنیم.
1-3. کارویژههای فرایندی
کارویژههای فرایندی، دارای فعالیت مشخصی است که برای تدوین و اجرای خط مشیها در هر نوع نظام سیاسی ضرورت دارد. این فعالیتها را از آن رو کارویژههای فرایندی میخوانیم که در فرایند تدوین روند حکومت، نقشی مستقیم و ضروری دارند. در کارویژههای فرایندی، آنچه اهمیت دارد، توجه به منافع مردم و تنظیم و اجرای امور حکومتی است.
به نظر میرسد بنابر تعریفی که یهودیان از جامعه آرمانی خود دارند، این مسائل تا حدودی حل شده و چون امور معنوی اهمیت مییابد. این امور هم توسط برخی اقدامات ماشیح حل میشود؛ زیرا آن زمان، بدیها از دل مردم زدوده شده و خوبیها در نهاد آدمی فعال میشود. به همین دلیل، بسیاری از خواستههای مردم نیز از بین میرود؛ زیرا قناعت و دیگر خصلتهای خوب، در دل مردم جای گرفته و آنان، با افزایش حکمت و علمشان، سعادت نهایی را دنبال میکنند.
1-1-3. تصریح و تأمین منافع
فرایند سیاسی، هنگامی آغاز میشود که منافعی که بیان یا تصریح شدهاند، به صورت سیاستهای نظام مطرح گردند. دراین مرحله، خط مشیهای حکومت، مد نظر قرار میگیرد. این، یکی از مهمترین اقدماتی است که حکومتها برای شهروندان خود انجام میدهند.
بنابر کتب یهود، آن زمان، صلح و صفا و صمیمیت بر زمین حاکم شده و همة انسانها نام خدا را خوانده و او را عبادت میکنند؛ مشکلات بشر حل شده و صلح پایداری در سراسر جهان پدید میآید به گونهای که آمده است:
جهان آینده، مانند جهان کنونی نخواهد بود. در جهان کنونی، انسان، هنگام شنیدن خبرهای خوش میگوید: «بلند مرتبه است خدایی که نیک است و نیکی میکند»و هنگام استماع خبرهای بد، باید بگوید:«بلند مرتبه است داور حقیقی»؛ ولی در جهان آینده، فقط خواهد گفت: « متبارک است خدایی که نیک است و نیکی میکند».[36]
از طرفی، صلح و صفا هم برای گسترش رفاه مردمان آن روزگار برقرار میشود؛ به گونهای که صلح، سراسر جهان را فرا گرفته و فقر برچیده میشود. ملتها، ابزار ویرانگر خود را به ابزار سازنده مبدل خواهند ساخت و تمام مردم، دوستدار یکدیگر و فضیلتطلب خواهند شد؛[37] به گونهای که در کتاب یهود آمده است: او صلح را برای قوم به ارمغان میآورد. تمام ابزارهای جنگی، لباسها و چکمههای سربازان از بین میرود.[38]
نیز در اشعیا آمده است که، آنان ابزار جنگی خود را به قیچیهای شاخهزنی تبدیل میکنند و دیگر جنگی رخ نمیدهد. پس، از مجموع مطالب عهد عتیق در اینباره میتوان فهمید که از آنجا که این حکومت، یک حکومت آرمانی است، دیگر نیازی به استفاده از وسایل ارتباط جمعی و احزاب برای آگاه کردن حکومت از نیازهای مردم نیست؛ بلکه تأمین خواستههای مادی، از اولین مسائلی است که با ورود به آن دوره، حل گردیده و اولویت به مسائل معنوی داده میشود؛ چرا که نیازهای اساسی مردم در آن دوره و منافع آنها به بهترین گونه تامین میشود. مردم، از آنجا که به دنبال فضیلت هستند، از بعضی منفعتهای مادی چشم پوشیده و به قدر نیاز، بهره میبرند.
2-1-3. اجرای سیاستها و قضاوت
در این مرحله، سیاستهای حکومت، به صورت قانون درآمده، در جامعه اعمال میشود و سپس پیامدهای آنها مورد بررسی قرار میگیرد .اشعیای نبی به خوبی به بیان سیاستگذاری ماشیح در آن دوران پرداخته و بیان میکند که آن زمان، بساط ظلم و ستم برچیده خواهد شد، عدالت گسترش خواهد یافت و فقر اقتصادی از میان خواهد رفت. همچنین نیازمندیهای مادی و معنوی مردم تامین خواهد گردید، همگان به اخلاق حمیده آراسته خواهند شد و پردههای ظلمت و تاریکی کنار خواهد رفت و مردمان، در ناز ونعمت زندگی خواهند کرد:
برگزیدگان من، از عمل دستهای خود، بهره خواهند برد، زحمت بیجا نخواهند کشید، اولاد به سبب اضطرار، نخواهند زایید؛ زیرا که اولاد، برکتیافتگان خداوند هستند و ذریة ایشان، با ایشانند و قبل از آنکه بخوانند، من جواب خواهم داد».[39] پس با وجود تکامل در این حکومت، دیگر در زمینه وضع قوانین مشکلی وجود ندارد و ماشیح، خود فرامین الهی را وضع کرده، باکمک کارگزاران خود، به اجرا گذارده و مورد قضاوت قرار میدهد.
اشعیا در کتاب خود، قضاوت را اینگونه مطرح میکند: بلکه مسکینان را به عدالت، داوری خواهد کرد و برای مظلومان زمین، به راستی حکم خواهد نمود. شریران را به نفخة لبهای خود خواهد کشت. کمربند کمرش، عدالت خواهد بود و کمربند میانش، امانت. گرگ، با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ، با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر پرواری، با هم و طفل کوچک، آنها را خواهد راند.گاو با خرس خواهد چرید و بچههای آنها با هم خواهند خوابید. شیر، مثل، گاو کاه خواهد خورد و طفل شیرخوار، بر سوراخ مار، بازی خواهد کرد و طفل از شیربازداشته شده، دست خود را بر خانه افعی خواهد گذاشت. در تمام کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد.[40]
این سخن، به خوبی نشان میدهد که آن زمان، عدل و داد، چنان گسترش مییابد که جانوران و درندگان، با هم سازش کرده و کنار یکدیگر زندگی میکنند و حکومت ماشیح و رفتار او، به گونهای است که دیگر ضرر و زیانی به هیچ موجودی نمیرسد. در عین حال، ماشیح، با عدالت خود به خوبی به اداره امور پرداخته و از هرگونه کم وکاستی جلوگیری میشود؛ زیرا او رهبری آرمانی است که از همه امور به لطف الهی آگاه شده و جلوی زیان را میگیرد.
در کتاب دانیال، آمده است، زمانی که او رویایی میبیند و به دنبال فهم آن است، جبرئیل به پیش او میآید و رویای او را اینگونه تفسیر میکند:ای پسر انسان! بدان که این رؤیا، روز بازپسین را آشکار میکند … . پادشاهی با چهره مغرور که گشودن معماها داند، بر خواهد خاست، قدرتش فزونی خواهد گرفت-لیک نه به قدرت خود او- تباهیهای شگفت به بار خواهد آورد، در کارهای خویش کام خواهد یافت، قدرتمندان را نابود خواهد ساخت و به هوشمندی او، خیانت در دستانش کامیاب خواهد شد.[41]
بر این اساس، با قدرتی که ماشیح دارد و با اقدامات او، مشکلات بر طرف میشود. در باب عدالت عالم گیر او نیز سخنان بسیاری به چشم میخورد. در مزمور، اینگونه آمده است: زیرا به قوم خود و مقدسان خویش، به سلامتی خواهد گفت تا به سوی جهالت برنگردید. راستی، از زمین و از آسمان، به عدالت خواهد نگریست. خداوند چهرههای نیکو خواهد بخشید و زمین، محصول خود را خواهد داد و عدالت، پیش روی او خواهد خرامید.[42]
پس با این حساب، او علاوه بر اینکه به خوبی امور حکومت وجامعه را کنترل میکند، با توجه به خواستهها و نیازهای مردم برنامهریزی کرده و عدالت را سرلوحه خود قرار میدهد؛ به گونهای که از جمله خصال پسر انسان یا مسیحا را نقش او در داوری جهانی نام بردهاند، که گاه، منزلتی شبیه منزلت خدا به او میدهد. در مزمور، قضاوت شایسته او را به خوبی بیان میکند:
قومها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان، شاد و زمین، مسرور میشود، دریا و پری آن، غرش نمایند. صحرا و هرچه در آن است،به وجد آید. آنگاه همة درختان جنگل ترنم خواهند کرد به حضور خداوند؛ زیرا که میآید؛ زیرا که برای داوری جهان میآید. آسمانها، عدالت او را اعلام میکنند و همة قومها، جلال او را میبینند.[43] و بدینگونه، او در جهان، به قضاوت میپردازد.
2-3. کارویژههای سیستمی
کار ویژههای سیستمی، از دیگر کارویژههای تشکیلدهنده نظام سیاسی یا حکومت است که در سیاستهای نظام، دخالت مستقیم ندارد؛ ولی در تغییر یا حفظ نظام، نقش اساسی داشته ومواردی چون جامعهپذیری یا شیوه فهم قواعد، چگونگی انتخاب یاران و کارگزاران حکومت و نحوه جریان یافتن ارتباطات و اطلاعات در جامعه را دربر میگیرد.
1-2-3. جامعهپذیری
یکی از مسائلی که در حکومت آرمانی یهود برای رشد وتعالی مردم لازم است، جامعهپذیری یا چگونگی یکیشدن مردم با فرهنگ و آموزشهایی است که جامعه به مردم میدهد و بدینوسیله آنچه مورد نظر حکومت است، در مردم درونی میکند. آن زمان، حکومت، زمینه مطلوب برای کسب کمال اخلاقی و عقلانی را فراهم میکند که این امر، لازمه تشکیل حکومت آرمانی است.
ابن میمون، فیلسوف و دانشمند یهودی معتقد است آنچه عصر مسیحا را ممتاز میسازد، دانش الهی و دین است، نه مواهب و معجزات طبیعی؛ به گونهای که بزرگترین نعمت آن روزگار در نظر او این است که انسان، خواهد توانست فارغ از موانع جنگ وستیز، تمام وقت خود را وقف مطالعه حکمت و عمل به شریعت الهی کنند. او علم، حکمت و حقیقت را از ویژگیهای آن دوران شکوهمند دانسته و معتقد است که خود مسیحا، از سلیمان، حکیمتر و تقریباً به عظمت موسی خواهد بود. او کلمة خدا را به همه خواهد آموخت و همة امتها به او گوش فرا خواهند داد.[44]
در بخشی از وقایع عصر گئولا[45] یا دوره نجات نهایی نیز به درک الهیت و آگاهی واقعی از وجود خداوند اشاره شده است و در «یرمیا» هم آمده است که خداوند میفرماید: پس از آن ایام، دانش خود را در نهاد آنها گذارده و تعالیم خود را بر قلب آنها خواهم نوشت؛ به گونهای که دیگر کسی همنوعش را تعلیم نخواهد داد که خدا را بشناسید؛ زیرا همه انسانها مرا خواهند شناخت، از کوچکترین تا بزرگترین آنها.[46]
در حبقوق نیز بر این امر تاکید شده است: «زمین، از دانش الهی و شناخت جلال او مملو خواهد شد؛ همانند آبهایی که دریا را میپوشاند».[47] نیز در اشعیاء آمده است: «جهان، از معرفت خداوند پر خواهد شد؛ مثل آبهایی که دریا را میپوشاند».[48]
با این اوصاف، میتوان گفت: در آن زمان، چنان تحول عظیم علمی و فرهنگی به وجود میآید که همه مردمان، به خدای یگانه ایمان خواهند آورد. نیز درهای رشتههای گوناگون علم و دانش به روی انسانها گشوده میشود، سطح معلومات بشری بالا میرود و راهی را که بشریت در طول تاریخ در هزاران سال پیش به دنبال آن بوده، در زمان کوتاهی میپیماید؛ چرا که عقلها کامل و اندیشهها شکوفا میشود و کوتهبینی و تنگنظری از بین رفته و انسانها، به کمال و بلوغ عقلی میرسند.[49]در این زمان، امتها همه متحد شده و همگی همدوش هم به دنبال پرستش خداوند هستند:
زیرا که آن زمان، به ملتها زبان پاک و روشنی خواهم داد، تا جمیع ایشان اسم خدا را بخوانند و یک دل و یک دوش او را عبادت کنند.[50]
در بخشهای گوناگون از کتاب مقدس، بر اتحاد و یکیشدن قومها و مردم همه جهان تأکید شده است؛ اما در برخی روایات کتب مقدس نیز صهیون یا اورشلیم، تنها منبع الهام دینی معرفی شده است. جایی آمده است: «بیایید تا به کوه خداوند و خانه خدای یعقوب برآییم، تا طریقتهای خویش را به ما تعلیم دهد و به راههای وی سلوک کنیم؛ زیرا شریعت از صهیون و کلام خداوند از اورشلیم صادر خواهد شد».[51]
بنابراین باید گفت: همة علوم و دانشهای الهی، آن زمان مورد توجه قرار گرفته و مردم به دنبال کمال هستند. در چنین شرایطی، مردم به یکرنگی رسیده وجامعة آرمانی شکل میگیرد. حال اگر چه صهیون و اورشلیم، تنها مکانهای تعلیم مردم هستند، بنابر اعتقاد یهود، تمام مردم، بدان سو حرکت میکنند، تا تعالیم لازم را فرا گرفته و به راههای سلوک دست یابند.
2-2-3. گزینش کارگزاران
از دیگر مسائلی که در کارویژه سیستمی مورد توجه قرار میگیرد، گزینش کارگزاران است. کسانی که قرار است جامعه آرمانی را به رهبری ماشیح اداره کرده و یاوران او در کنترل جامعه باشند، مسلماً باید دارای ویژگیهای خاصی باشند. در واقع، آنها برگزیدگان خدا هستند؛ نه اینکه همچون حکومتهای امروزی از طریق رأیگیری یا عوامل دیگر بر سر کار آمده باشند، در اشعیاء آمده است: و قوم تو، همگی عادل و نیکوکار خواهند بود و برای همیشه، زمین را به میراث خواهند برد.[52]
در مزمور هم اینگونه آمده است: اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند بود؛ اما حلیمان، وارث زمین خواهند شد و از فراوانی سلامتی، متلذذ خواهند شد.[53] بنابراین، میتوان فهمید کسانی که در حکومت ماشیح خدمت میکنند، افرادی هستند که خدا، آنها را برای این مقام برگزیده و از زشتی و دورویی برکنار بوده، به دنبال خدمت به ماشیح و جامعه آرمانی هستند. در مکاشفة عزرا آمده است: عبد من، مسیحا ظاهر خواهد شد همراه آنانی که در ایشان، نفس انسانی است.[54]
با این حساب، او همراهانی با خود دارد که لزوماً معادل مردم آسمانی یا فرشتگان نیست و ممکن است برخی افراد سعادتمند زمینی او را همراهی کنند؛ افرادی که به علت تقدسشان و اعمالشان در این دنیا، برگزیده بوده و افتخار همراهی منجی یهود را برای کمک به او در هدایت جامعه دارند. البته بسیاری از آنچه خدا برای جامعه آرمانی انجام میدهد، به سبب وجود همین کارگزاران و برگزیدگان است و خود این افراد، زمینهساز ظهور هستند و امکان ظهور را برقرار میکنند:
و من آسمان را دگرگون میسازم و آن را برکت و نور خواهم داد و من زمین را دگرگون خواهم ساخت و آن را برکت خواهم داد و من برگزیدگانم را بر روی آن سکونت خواهم داد؛ اما گناهکاران و شروران، بر روی آن، قدم نخواهند گذاشت.[55] با این حساب، کارگزاران در حکومت ماشیح، کسانی هستند که از سوی خدا برگزیده شدهاند. مسلماً چنین افرادی، جز تلاش برای سعادت جامعه آرمانی، هدف دیگری را دنبال نخواهند کرد.
3-2-3. ارتباط گیری
بررسی چگونگی جریان روابط میان بخشهای مختلف جامعه نیز در کارویژه سیستمی میگنجد؛ زیرا ارتباطات، از اموری است که شاید مستقیماً در ساختار یک جامعه تاثیرگذار نباشد، ولی در موفقیت یک نظام سیاسی نقش اساسی دارد. مسلماً در جامعه آرمانی، این امر به بهترین وجه تحقق مییابد. این امر، در مکاشفه عزرا، اینگونه توصیف میشود:
آن روز، نه خورشید خواهد بود و نه ماه ونه ستارگان، نه ابر و نه رعد و نه برق، نه باد و نه هوا، نه تاریکی و نه شامگاهان و نه بامدادان، نه تابستان و نه بهار، نه پاییز و نه زمستان، نه یخبندان و نه سرما، نه تگرگ و نه باران و شبنم، نه ماه و نه شب و نه سپیده دم، نه تابش و نه درخشش و نه روشنایی، مگر تنها جلال و شکوه خدای بلند مرتبه که بهوسیله آن همگان هر آنچه در پیش رویشان نهاده شود، مشاهده خواهد کرد؛ زیرا آن روز، مانند هفته سالها[56] خواهد بود.[57]
پس آن زمان، به راحتی میتوان با دیگران ارتباط برقرار کرد؛ زیرا چشمان بینندگان، تار نخواهد شد و گوشهای شنوندگان به خوبی خواهد شنید و همگی به معرفت دست مییابند. در اشعیاء آمده است حتی کسانی که نمیبینند و نمیشنوند، آن زمان، بینا وشنوا خواهند شد: آنگاه چشمان کوران باز خواهد شد و گوشهای کران، مفتوح خواهد گردید. آنگاه لنگان، مثل غزال، جست وخیزخواهند کرد و زبان گنگ، خواهد سرایید.[58]
با این حساب، دیگر برای ارتباط بین حکومت و مردم (با توجه به اینکه همة مردم جهان یک امت خواهند شد و گستردگی چنین جامعهای بی نظیر است) دیگر مشکلی وجود ندارد و علاوه بر بینایی و شنوایی همه افراد، رفت و آمد نیز به راحتی صورت میگیرد: «اما آنان که منتظر خداوند میباشند، قوت تازه خواهند یافت و مثل عقاب، پرواز خواهند کرد؛ خواهند دوید و خسته نخواهند شد».[59]
با وجود این قدرت، دیگر مشکلی در روابط اجتماعی و مسائل ناشی از آن، وجود نخواهد داشت و روابط میان افراد، گروهها، حکومتکنندگان و حکومتشوندگان، به راحتی صورت میگیرد. ماشیح نیز در جایگاه ناجی و رهبر این جامعه، از قدرتی فراتر بهرهمند است؛ به گونهای که برای داوری و قضاوت از وجود شاهد بینیاز است:
«موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد کرد و بر وفق سمع گوشهای خود تنبیه نخواهد نمود؛ بلکه مسکینان را به عدالت، داوری خواهد کرد.»[60] پس او بر اساس حق و واقع حکم میکند و دیگر به شاهد و بینه نیازی ندارد؛ چون حقیقت برای او آشکار است ومسلماً در این شرایط، به کسی ظلم نشده و در حق کسی اشتباه صورت نمیگیرد و رهبر جامعه، علاوه بر اینکه از مشکلات جامعه آگاه است، جلوی رواج ظلم و ستم را هم میگیرد.