درنگی در روایات قتل های آغازین دولت مهدی (عج) 1
جمعه 1 آذر 1392 9:34 AM
بخش اول
پیشگفتار:
برخی، در مورد قتل و کشتار در دوران ظهور، افراط میکنند و از امام زمان (علیهالسلام) و یاراناش، چهرهای خشن ارائه میدهند. آنان، به روایاتی استدلال میکنند که در آنها، اشاره به کشته شدن دو سوم مردم، (از هر نه نفر، هفت نفر، از هر هفت نفر، پنج نفر) و یا این که بیشتر مردم کشته میشوند و از کشته ها، پشته ساخته میشود و جوی خون جاری میگردد و... دارند.
برخی دیگر، تفریط میکنند و میگویند، حتّی به مقدار محجمه (مقدار خون در ظرف حجامت) خونریزی نمیشود و...در این نوشتار، به نقد و بررسی روایی و دلالی احادیث مربوطه میپردازیم تا افراط و تفریط بودن اندیشههای موجود مشخّص گردند. نکاتی که قابل تأمل است، اینها است:
الف) قتل و کشتار، قبل از ظهور است و یا بعد از آن؟
ب) شیوهی رفتار امام با دشمنان چهگونه خواهد بود؟
ج) حجم کشتار و اعدام و خونریزیها چه مقدار است؟
د) مقتولان، چه کسانی هستند؟
ه) روایاتی که ناظر بر این موضوع است، آیا به نحو موجبهی کلیّه است یا به نحو موجبهی جزئیّه؟
اخباری که در آنها، کشتار در حجم وسیعی مطرح شدهاند، بر دو قسم است: الف) یک سری از آنها، مربوط به ملاحم و فتن قبل از ظهور است و هیچ ربطی به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع ناسامان جهان در پیش از ظهور دارد. این دسته، بیشتر از مراسیل عامه است. اگر تعدادی از آنها هم جزء مسانید باشد، هیچ گونه ارتباطی با بحث ما، یعنی قبلها در دوران حکومت امام مهدی (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) ندارد.
ب) یک سری از آنها، مربوط به هنگامهی ظهور و حکومت امام زمان (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) است. این نوع روایات، نیز دو گونهاند:
1- روایاتی که از طریق عامه و از نبویّات است و بیشتر آنها، مشکل سندی دارند، به طوری که بعضی از آنها، مرسل. و برخی از آنها، به پیامبر اکرم (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) منتهی نمیشوند. بلکه از فرادی مانند کعب الاحبار که در زمان ان حضرت مسلمان نشده بود، نقل شده است.
عمدهی این از روایات، از اسرائیلیات است که با اَغراض مختلفی وارد کتابهای روایی شده است. عالمانی از اهل تسنّن، مانند ابن کثیر، وقتی به روایات نقل شده از امثال کعب الاحبار میرسد، میگوید: ((خدا، ما را ازایل همه اخبار دروغی که وارد تفسیرها و کتابهای روایی و... کردهاند، بی نیاز کند(1)...)).
2- روایاتی که از طُرق اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده و یا در کتابهای شیعه ذکر گردیده است. در این کتابها، اخبار منقول از حضرات معصوم (علیهم السلام) و بعض دیگر که نقل شده، به اهل بیت (علیهم السلام) منتهی نمیشود. مانند اخبار معمرین که شیخ صدوق در کتاب کمالالدین از اهل تسنّن نقل کرده است.
اندیشهی تفریطی در کشتار به هنگام ظهور
گروهی بر آناند که امام زمان به هنگام ظهور، از طریق ولایت و تصرّف تکوینی، همهی خلایق را مطیع و مسخّر میکند و کارها را با اعجاز و غیرعادی انجام میدهد. لذا کشتار و اعدام، خیلی اندک خواهد بود. برای روشن شدن مطلب و دریافت پاسخ، به احادیثی از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) متمسک میشویم.
حدیث 1 -... عَن بشیر بنِ أبی أراکَةَ النَّبالِ - ولفظ الحدیث علی روایةِ ابنِ عُقْدَةَ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدنَیةَ إِنْتَهَیْتُ إلی مَنزِلَ أبی جعفرِ الباقِر (علیهالسلام)... قُلتُ: (إنَّهُمْ) یَقولونَ: إنَّهُ إذا کان ذالِکَ اسْتَقامَتْ لَهُ الْأُمُورُ فَلا یُهْریقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ. فَقالَ: ((کَلَّا! والذَّی نَفسی بِیَدِهِ! حَتَّی نَمْسَحَ وَأنُتم العَرَقَ والعَلَقَ.)). وَأوْمَأَبِیَدِهِ إلی جَبْهَتِهِ(2)؛
بشیر بن ابی اراکه بنّال - لفظ حدیث به روایت ابن عقده است - گوید: هنگامی که به مدینه وارد شدم، به طرف منزل ابو جعفر امام باقر (علیهالسلام) رفتم... گفتم: [آنان (مرحبه)] میگویند، هنگامی که آن امر (قیام قائم(عج)) روی دهد، همهی کارها برای او درست و استوار میگردد و به اندازهی یک ظرف حجامت هم خون نمیریزد. پس فرمود: ((هرگز چنین نیست!
سوگند به آن که جانام به دست او است! کار به آنجا میانجامد که ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک خواهیم کرد. (کنایه از سختیها و دشواریهای جنگ و درگیری است که موجب پدید آمدن عرق و ایجاد زخمهای خونین میشود.)در این هنگام، ایشان، با دست خود، به پیشانیشان اشاره فرمودند. (کنایه از برطرف کردن عرق جبین است.)
حدیث 2 -... عن موسی بن بَکرٍ الواسِطیِّ، عن بشَیرِ النَّبَّال، قال: ((قَدِمْتَ المَدْینة)) وَذَکَر مِثلُ الحدیثِ الْمُتَقَدِّمِ، إلاَّ أنَّهُ قالَ: لَمَّا قَدِمْتُ الْمَدینَةَ قُلتُ لَأبی جعفر (علیهالسلام): إنَّهُم یَقُولوُنَ: إِنَّ المهدیَّ لَوْقامَ لَاسْتَقامَتْ لَهُ الْاُمُورُ عَفْواً، وَلا یُهْویقُ مُحِجَمَة دَمٍ. فقالَ: ((کَلاَّ! وَالذَّی نَفْسی بِیَدِه! لَوْ اِسْتَقامَتْ لَأحَدٍ عَفواً لَاسْتَقامَتْ لِرَسولِ اللَّهِ (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) حینَ أُدْمِیَتْ رُباعِیتُهُ وَشُجَّ فی وَجْهِهِ! کَلَّا! وَالَّذی نَفسْی بِیَدِهِ! حَتَّی نَمْسَحَ نَحنُ وَأنْتُم العَرَقَ وَالْعَلَقَ(3).)). ثُمَّ مسَحَ جَبْهتهُ.(4)
از موسی به جعفر بن بکر واسطی. از بشیر نبَّال. گفت: ((به مدینه رسیدم)) و همانند حدیث قبلی را ذکر کرد، جز این که گوید: هنگامی که به مدینه رسیدم. به ابوجعفر (امام باقر (علیهالسلام)) گفتم: آنان [مرجئه] میگویند: همانا، اگر مهدی (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) قیام کند، همهی کارها به خودی خود. برای او درست و برقرار میشود و به اندازهی یک ظرف حجامتی خون نمیریزد.
پس فرمود: ((هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جانام در دست او است! اگر کارها، خود به خود، برای کسی هموار میشد، مسلّماً، برای رسول خدا (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) در زمانی که داندنهای پیشین آن حضرت شکست و صورتاش زخمی شد، درست و برقرار میگردید! هرگز چنین نیست! سوگند به آن که جانام به دست او است! ((کار، به آنجا میانجامد که) ما و شما، عرق و خون بسته شده را پاک کنیم.)). سپس پیشانی خود را پاک کرد.
حدیث 3 -... عن المفضّل بن عمر، قال: سَمتِعتُ أبا عبدِاللّهِ، وقَد ذُکِرَ القائمُ (علیهالسلام) فقلت: ((إنّی لَأَرجُو أن یَکونَ أمرُهُ فی سُهُولَةٍ.)). فقال: ((لایَکُونُ ذالِکَ حَتَّی تَمْسَحُو العَلَقَ و الْعَرَقَ.)).(5) مفضل بن عمر گوید: در حضور امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که از حضرت قائم (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) یاد شد. پس عرض کردم: ((همانا امیدوارم کار ایشان به آسانی صورت پذیرد.)). فرمود: ((آن امر صورت نمیپذیرد تا این که عرق و خون بسته شده را برطرف سازید.)).
در سه حدیث مذکور ملاحظه میکنیم، آن طور نیست که تمامی کارها در زمان قیام قائم (علیهالسلام)، به خودی خود و با اعجاز و تصرّفات تکوین صورت نمیپذیرد، هر چند در ولایت تکوینی و تصرف تکوینی حضرت مهدی و سایر امامان طاهر، هیچگونه تردیدی نیست. بلکه کار، دشوارتر از آن چیزی است که امثال مرجئه معتقدند.
با، مطابق روایات متعدد، نمیتوانیم ادعا کنیم که در هنگام ظهور، هیچ قتل و کشتاری رخ نمیدهد؛ زیرا، در آن دوران، بحث از انتقام، اجرای حدود الهی و اقامهی حکومت عدل جهانی است و مسلماً، این امر عظیم. بدون برطرف کردن خارها و سنگهای سر راه آن حضرت، میّسر و محقق نمیشود.
از طرفی، تاریخ گواه است که پیامبر اکرم (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) و امامان طاهر (علیهمالسلام) سعی داشتهاند، امور را به طور عادی و در مسیر طبیعی انجام دهند، لذا میبیینم، دندانهای پیشین حضرت رسول اکرم (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) در جنگ میشکند و زخمهایی در جنگ احد و...(6) بر ایشان وارد میشود و امیرالمومنین (علیهالسّلام) نیز در جنگ احد. نود زخم بر میدارد و...(7)
البته آن حضرت و عترت طاهراش، مخصوصاً، حضرت بقیه اللّه الاعظم (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) قدرت بر انجام دادن تصرّفات تکوینی را دارند و همواره معجزات و امدادهای غیبی و الهی، به آن حضرات و نیز مؤمنان مخلص و ایثارگر و حتّی مستضعفان بوده و خواهد بود. امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: ((خداوند، حضرت قائم (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) را به سه لشکر یاری میدهد:
فرشتگان؛ مؤمنان؛ رعب (ترس انداختن در دل دشمن)"(8)نیز حضرت (علیهالسلام) میفریاید: ((... خداوند، حضرت مهدی (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) را با فرشتگان و جنّ و شیعیان مخلص، یاری میکند.))(9)به هر حال، لزومی ندارد که ادعا کنیم امام زمان (عجّلاللّهتعالیفرجهالشریف) تمام کارهایشان را از طریق غیرعادی و به صورت اعجاز انجام میدهد و بنابراین، هیچ خونی ریخته نخواهد شد.
اندیشهی افراطی در کشتار به هنگام ظهور
در احادیثی که از طریق عامّه رسیده است، خونریزیهای خیلی زیاد و وحشتناک ذکر شده است. اینک، به نقد بررسی یکی از آنها میپردازیم.یوسف بن یحیی مقّدسی شافعی در کتاب عقدالدرر روایت مرسلهای را از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دربارهی حوادث رم(رومیه)(10) نقل میکند و میگوید:... فَیُکَبِّرُ الْمُسْلِمُونَ ثَلاثَ تَکبیراتٍ، فَتَکونُ کَالرَّملةِ عَلی نشزٍ، فَیَدْخُلُونُهَا، فَیَقتُلُونَ بِها خَمْسَمِئَةِ ألفِ مُقاتِلٍ، و یَقْتَسِمُونَ الأموالَ، حتّی یَکُونَ النَّاسِ فی الْفَیءِ شَیئاً واحِداً، لِکُلِّ إِنسانٍ مِنْهُم مِئَةُ ألفِ دینارٍ، وَ مِئَةُ رَأسٍ، ما بَیْنَ جارِیَةٍ وَغُلامٍ)).(11)
پس مسلمانان، سه تکبیر میگویند و مانند ریگ و شنهای روانی که از بلندیها فرو میریزند، داخل [روم ]میشوند و در آنجا، پانصد هزار جنگجو را میکشند و غنائم و اموال را به طور مساوی تقسیم میکنند، و به هر یک از آنان، صد هزار دینار و صد کنیز و یا غلام میرسد...
این روایت. مرسل است و مشکل سندی دارد و از نظر محتوا نیز قابل اعتماد نیست. پیدا است که جاعلان این گونه احادیث، در خدمت حکومتهای جائر بودهاند و به جهت توجیه پارهای جنگهای پس از پیامبر اکرم (صلیاللّهوعلیهوآلهسلم) و قتلعامها و کشتارهای وسیعی که در آن صورت گرفت، این چنین مجعولاتی را وارد کتابهای روایی کردهاند. مانند روایتی که به امام علی (علیهالسّلام) نسبت دادهاند که آن حضرت فرمود:... فیقتل من الروم حتی یتغیّرَ ماءُ الفرات بالدم.(12) یعنی آنقدر از رومیان را به قبل میرساند که آب فرات به خون تغییر میکند!
ابن کثیر، در بارهی جنگ قادسیه میگوید:انهزم الفرس ولحقهم المسلمون... فقتل المسلمون بکمالهم و کانوار ثلاثین الفأ. وقتل فی المعرکة عشرة الاف و قتلوا قبل ذالک قریباً من ذالک(13)؛ لشکر ایرانیان، منهزم شد و فرار کردند. مسلمانان، به تعقیب آنان پرداخته و تمامی فرارایان را که سیهزار نفر بودند، به قتل رساندند. در جنگ سیزده هزار نفر آنان را گشته بودند. همین عدد را نیز قبل از آن گشته بودند...
وقتی به کتابهای تاریخی که در آنها فتوحات را نوشتهاند، مانند البدء و التاریخ و النهایه و... مراجعه میکنیم. میبیینم که، فرماندهان و زیردستانشان، جنایات زیادی را مرتکب شدهاند.روایاتی که میگوید، از هر نه نفر هفت نفر و یا از هر هفت نفر، پنج نفر و یا دو ثلث مردم کشته میشوند، به جنگهای قبل از ظهور، نظر دارند و نه زمان ظهور.
از طرفی، اختلاف در تعداد مقتولان نیز علّتهای گوناگونی میتواند داشته باشد که از جملهی آنها، ممکن است تفاوت مناطق و محورهای درگیری و یا مراحل مختلف جنگ باشد.با توجّه به احادیث زیر و امعان نظر در دلالت آنها، به این واقعیت پی میبریم که جهان، اندکی پیش از ظهور، دچار جنگهای خونین خواهد بود.
حدیث 1- عن أبی بصیر ومحمّد بن مسلم، قالا: سمعنا أبا عبداللَّه (علیهالسلام) یقول: ((لا یَکونُ هذا الأمرُ حتَّی یَذهَبَ ثُلثُ النّاسِ.))، فَقیلَ لَهُ: ((إذا ذَهَبَ ثُلثُ النَّاسِ فَما یَبقی؟)) فقال، (علیهالسّلام): ((أما تَرضَوْنَ أنْ تَکونُوا الثُّلثَ الْباقی؟(14)))؛ ابوبصیر و محمّد بن سلم گویند: از امام صادق (علیهالسلام) شنیدیم که میفرمود: ((این امر واقع نمیشود تا این که دو سوم مردم از بین بروند.)). پس به حضرتاش عرض شد: ((اگر دوسوم مردم از بین بروند. چه کسی باقی میماند؟)). پس فرمود: ((آیا راضی و خرسند نمیشوید که از یک سوم باقیمانده باشید؟)).
حدیث 2-... عن زرارةٍ، قال: قلت لأبی عبدالله (علیهالسلام): ((النِّداءُ حقٌّ؟)). قال: إی؛ وَاللّهِ حَتَّی یَسْمَعُهُ کلّ قَوْمٍ بِلِسانهم.)). وقال، علیه السّلامُ: ((لا یَکُونَ هذَا الأمرُ حَتَّی یَذْهَبَ تِسْعَةُ أعشارِ النَّاسِ.))(15)؛ زراره گوید: به امام صادق (علیهالسلام) عرض کردم: ((ایا ندای آسمانی حقیقت دارد؟)). فرمود: ((بلی؛ به خدا قسم! چنان است که هر قومی با زبان خودشان، آن را میشنوند.)) آن حضرت فرمود: ((این امر محقّق نمیشود تا این که نُه دهم مردم از میان بروند.)).
حدیث 3-... عن سلیمان بن خالد، قال: سمعتُ أَبا عَبدِاللّهِ (علیهالسلام) یَقُولَ: ((قُدَّامُ القائِمِ مَوْتَتانِ: مَوْتٌ أَحْمَر وَ مَوْتٌ أبْیَضُ، حَتَّی یَذْهَبَ مِنْ کُلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ. اَلْمَوْتُ الأحْمَرُ، السّیف؛ والمَوْتُ الأَبْیَضُ، الطاعُونُ.))(16)؛...سلیمان بن خالد گوید: از امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که میفرمود: ((قبل از قیام قائم (عجّلاللّهتعالیفرجالشریف)، دو نوع مرگ و میر رخ میدهد: مرگ سرخ و مرگ سپید. تا این که از هر هفت نفر، پنج نفرشان از بین بروند. مرگ سرخ با شمشیر، مرگ سفید، با طاعون است.))
با ملاحظهی این احادیث و احادیث دیگر، معلوم و مبرهن میشود که حجم وسیعی از مرگ و میرها و خون ریزیها، مربوط به دوران پیش از قیام امام عصر، (علیهالسّلام)، و قبل از ندای آسمانی است. بنا به روایت یونس بن رِباط که میگوید:سَمِعْتُ أبا عبداللّه (علیهالسّلام) یقول: ((اِنَّ أهلَ الحَقِّ لَمْ یَزالوا مُنذُ کانُوا فی شِدَّةٍ. أما إِنَّ ذاکَ إلی مُدَّةٍ قَریبَةٍ وَعافِیَةٍ طویلَةٍ(17)؛
از اباعبدالله (علیهالسّلام) شنیدم که میفرمود: ((همانا، اهل حقّ، از هنگامی که در شدّت و سختی بودهاند، پیوسته در آن حال خواهند بود (سختی با آنان همراه است). و همانا بدانید که پایان آن سختیها، نزدیک و عافیتاش طولانی است.)).بالاخره درنومیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً فانَّ مع العُسر یسرا.
خلاصه این که یک دسته از روایات در مورد خونریزیها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و یک دسته از خبار، از مجهولات و از اسرائیلیات است که با هدف و انگیزههای مختلفی. مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهانی و حکومت حضرت مهدی.. و یا توجیه گشتارها در فتوحات و...، وارد کتابهای روایی شده است.نیز یکسری از آنها، مرسله و مرفوعه است و مشکل سندی دارد، مرفوعهی فضل بن شاذان از امام صادق (علیهالسلام) از این قبیل است:
یقتُلُ القائِمُ (علیهالسلام) حَتَّی یَبلُغَ السُّوقَ، قالَ: فیقولُ لَهُ رجلٌ مِنْ وُلد أبیهِ: ((إنَّکَ لَتَجْفِلُ النَّاسَ إجفالَ النَّعَم! فَبِعَهدٍ مِن رسولِ اللّهِ (صلیاللهوعلیهوالهوسلم) أو بِماذا؟)) قالَ: ((وَلَیسَ فی النَّاسِ رَجُلٌ أَشدُّ بَأساً.)). فَیَقُومُ إلیهِ رجُلٌ مِنَ المَوالی فَیَقوُلٌ لَهُ: ((لَتَسْکُتَنُّ أَوْلَأَضْرِبَنَّ عُنُقَکَ.)). فَعِنْدَ ذالکَ یُخرِجُ القائمُ (علیهالسلام) عَهْداً مِن رَسُولِ اللّهِ (صلیاللهوعلیهوالهوسلم)(18)؛ حضرت قائم (عجّلاللّهتعالیفرجالشریف) آن قدر از انسانها میکشد تا ساق پا را خون فرا میگیرد.