پاسخ به:مرده ها ميشنوند و قادر به پاسخگوئي هستند
پنج شنبه 30 آبان 1392 7:15 PM
ابن تيميه ميگويد که اين روايت از پيامبر ثابت و صحيح است :
كما ثبت عن رسول الله «وما من رجل يمر بقبر الرجل كان يعرفه فى الدنيا فيسلم عليه الا رد الله عليه روحه حتى يرد عليه السلام» صح ذلك عن النبى إلى غير ذلك من الأحاديث.
روايت ثابت است از پيامبر هر کسي که به قبر برادر مؤمن خود بگذر که در دنيا او را ميشناخت پس به او سلام کند ميت از درون قبر او را ميشناسد و خدا روحش را برميگرداند و جواب سلام او را ميدهد و اين روايت ثابت است از پيامبر و روايات ديگر هم وجود دارد .
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، كتب ورسائل وفتاوي شيخ الإسلام ابن تيمية، ج24، ص173تحقيق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي، ناشر: مكتبة ابن تيمية، الطبعة: الثانية.
أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، قاعدة جليلة في التوسل والوسيلة ، ج1، ص150 دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1390 - 1970 ، تحقيق : زهير الشاويش
أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، الرد على الأخنائي واستحباب زيارة خير البرية ، ج1، ص88 دار النشر : المطبعة السلفية - القاهرة ، تحقيق : عبد الرحمن بن يحيى المعلمي اليماني
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج2، ص442، تحقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.
حتي محمد بن عبد الوهاب امام وهابيت اين روايت را آورده و مينويسد که عبد الحق روايت را تصحيح کرده است :
أخرج ابن عبد البر عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ' ما من أحد يمرّ بقبر أخيه المؤمن - كان يعرفه في الدنيا - فيسلم عليه ، إلا عرفه ورد عليه السلام ' صححه عبد الحق ، وفي الباب عن أبي هريرة وعائشة .
محمد بن عبد الوهاب (متوفاي 1206 هـ )، أحكام تمني الموت ، ج1، ص46، تحقيق : الشيخ عبد الرحمن بن محمد السّدحان ، والشيخ عبد الله بن عبد الرحمن الجبرين ، ناشر : مطابع الرياض - الرياض ، الطبعة : الأولى .
ابو يعلي موصلي در كتابش آورده که پيامبر فرمود: در زماني كه حضرت عيسي نازل ميشود اگر کنار قبر من بايستد و مرا بخواند و من جوابش را ميدهم:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، عَنْ أَبِي صَخْرٍ، أَنَّ سَعِيدًا الْمَقْبُرِيَّ أَخْبَرَهُ، أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلى الله عليه وسلم) يَقُولُ: " وَالَّذِي نَفْسُ أَبِي الْقَاسِمِ بِيَدِهِ، لَيَنْزِلَنَّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ إِمَامًا مُقْسِطًا وَحَكَمًا عَدْلا، فَلَيَكْسِرَنَّ الصَّلِيبَ، وَلَيَقْتُلَنَّ الْخِنْزِيرَ، وَلَيُصْلِحَنَّ ذَاتَ الْبَيْنِ، وَلَيُذْهِبَنَّ الشَّحْنَاءَ، وَلَيُعْرَضَنَّ عَلَيْهِ الْمَالُ فَلا يَقْبَلُهُ، ثُمَّ لَئِنْ قَامَ عَلَى قَبْرِي، فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ لأُجِيبَنَّهُ ".
از رسول الله (صلى الله عليه وسلم) نقل ميکند که فرمود : به تحقيق عيسي بن مريم نازل ميشود و حال اينکه امامي عدات گستر و حاکمي عادل است ، پس صليب را ميشکند و گراز را ميکشد ، و اختلافات و کينه و دشمني را از بين ميبرد و اموال بر او عرضه ميشود او قبول نميکند ، سپس وقتي که بر قبر من بايستد و بگويد : اي محمد ، من جواب او را خواهم داد .
سند حديث معتبر است ، تمام راويان آن از روات بخاري و مسلم است ، غير از ابوصخر حميد که فقط از روات مسلم است و هر کس که از راويان مسلم و بخاري باشد در نزد اهل سنت ثقه است؛ چرا که همه، روايات بخاري و مسلم را صحيح ميدانند و شک در آن را جايز نميدانند.
حسين سلم أسد در ذيل اين روايت مينويسد:
إسناده صحيح.
أبو يعلي الموصلي التميمي، أحمد بن علي بن المثني (متوفاى307 هـ)، مسند أبي يعلي، ج11، ص462، ح6584،تحقيق: حسين سليم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولى، 1404 هـ – 1984م.
الباني اين روايت را «روايت: 2733 - (الصحيحة)» آورده است :
السلسلة الصحيحة - (ج 6 / ص 236)
السلسلة الصحيحة المجلدات الكاملة طبق نرم افزار مکتبه شامله نيز اين روايت را آورده و کلام الباني را درمورد روايت نقل ميکند:
2733 - " والذي نفس أبي القاسم بيده لينزلن عيسى ابن مريم إماما مقسطا و حكما عدلا ، فليكسرن الصليب و ليقتلن الخنزير و ليصلحن ذات البين و ليذهبن الشحناء و ليعرضن عليه المال فلا يقبله ، ثم لئن قام على قبري فقال : يا محمد لأجبته " .
قال الألباني في " السلسلة الصحيحة " 6 / 524 :
أخرجه أبو يعلى في " مسنده " ( 4 / 1552 ) : حدثنا أحمد بن عيسى أخبرنا ابن وهب عن أبي صخر أن سعيد المقبري أخبره أنه سمع أبا هريرة يقول : سمعت رسول الله
صلى الله عليه وسلم : فذكره . قلت : و هذا إسناد جيد رجاله كلهم ثقات رجال
الشيخين غير أبي صخر - و هو حميد ابن زياد الخراط - فمن رجال مسلم وحده ، و قد تكلم فيه بعضهم ، و صحح له ابن حبان و الحاكم و البوصيري ، و مشاه المنذري ،
بعد از نقل روايت گفته : و سند اين روايت خوب است و همه راويانش ثقه هستند و راويان صحيح بخاري و مسلم هستند غير از ابي صخر که از روات مسلم است و ابن حبان و بوصيري و مشاه المنذي او را توثيق کردند .
السلسلة الصحيحة المجلدات الكاملة 1-9 - (ج6 ،ص232)
هيثمي همين روايت را آورده و مينويسد که راويان آن از راويان صحيح بخاري و مسلم هستند :
رواه أبو يعلى ورجاله رجال الصحيح.
*هر وقت که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی
چون درد سرت شفا بدادم یاغی شوی و دگر نیایی*
*پاسبان حرم دل شدهام شب همه شب تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*