پاسخ به:مناظره آیت الله حسيني قزويني با مولوي ملازاده
پنج شنبه 30 آبان 1392 6:42 PM
«الْيوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ و َأَتْمَمْتُ عَلَيكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا.[104]»[105] [امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم.] نازل شد، با ولاي حضرت علي(ع) اسلام کامل شد و بدون ولاي حضرت علي(ع)، اسلام، كامل نيست. همانطوري که اخطب الخواطب خوارزمي صراحت دارد در مناقب و ايشان از پيامبر اکرم(ص) نقل ميکند: «يا علي لو أن عبداً عبد الله مثل ما دام نوح في قومه، و كان له مثل جبل أحد ذهباً فأنفقه فى سبيل الله، و مدّ عمره حتي حج الف عام علي قدميه، ثم قُتل بين الصفا و المروة مظلوماً، ثم لم يوالك يا على لم يشم رائحة الجنة و لم يدخلها.»[106] «يا علي! اگر فردي تمام شبانه روز را نماز بخواند و عبادت کند و هزار سال عمر داشته باشد و هر سال به حج برود و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا صدقه بدهد و بين رکن و مقام کشته شود، اما اگر ولايت تو را نداشته باشد، بوي بهشت را استشمام نميکند.»
اين چيزي نيست که مربوط به شيعه باشد. وقتي حديث ثقلين را که من گمان نميکنم جز آدم متعصب منکر آن شود، ميگويد: «اني تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتي اهل بيتي ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدي.»[107] «همانا من در ميان شما دو ثقل عظيم كتاب خدا و عترتم كه همان اهل بيتم هستند گذاشتم اگر به آنها تمسك كنيد هرگز گمراه نميشويد.»
ديگر رسول اکرم(ص) جاي عذري و بهانهاي براي کسي باقي نگذاشته است.
اين مسئله که پيامبر اکرم(ص) در روز پنجشنبه گفت: «هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ.»[108] با توجه به اينکه بعضي از قضايا بوده و پيامبر اکرم(ص) خبر داشتند و در روايت صحيح داريم و حاکم نيشابوري ميگويد روايت صحيح است: «إنّ الأمه ستغدر بک بعدي يا علي.»[109] «بعد از من، اين امت در حق تو خيانت ميکنند.»
يا: «ضغائن فى صدور قوم لا يبدونها لک إلاّ بعدي.»[110] «يا علي! کينههايي در درون سينههاي مردم ميبينم که اين کينهها بعد از من، به منصه ظهور خواهد رسيد.»
و اينکه پيامبر اکرم(ص) فرمود: اصحاب من بعد از من مرتد خواهند شد.
اي کاش فرصتي باشد تا درباره صحابه صحبتي شود. آيا آيات قرآن فقط صحابه را مدح کرده؟ يا نه، آياتي هم در مذمت صحابه هم هست؟
ما مصداق اين آيه نباشيم: «إِنَّ الَّذِينَ يكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ... وَ يقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يرِيدُونَ أَنْ يتَّخِذُوا بَينَ ذَلِكَ سَبِيلًا.»[111] « [کساني که خدا و پيامبران او را انکار ميکنند، و ميخواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و ميگويند: «به بعضي ايمان ميآوريم، و بعضي را انکار ميکنيم» و ميخواهند در ميان اين دو، راهي براي خود انتخاب کنند...]»
اينکه قرآن در مورد صحابه ميگويد: يا أَيهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَينُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ.»[112] «[اي کساني که ايمان آوردهايد! اگر شخص فاسقي خبري براي شما بياورد، درباره آن تحقيق کنيد، مبادا به گروهي از روي ناداني آسيب برسانيد و از کرده خود پشيمان شويد!»
قرطبي از مفسران بنام اهل سنت مينويسد: «الآية نزلت فى الوليد بن عقبة بن أبى معيط»؛ اين آيه در حق وليد پسر عقبه كه يكي از صحابه به شمار ميرود، نازل شده.[113]
ابن كثير سلفي مينويسد: «وقد ذكر كثير من المفسرين أنّ هذه الآية نزلت فى الوليد بن عقبة بن أبي معيط»؛[114] «بسياري از مفسران نوشتهاند كه اين آيه در باره وليد نازل گرديده است.»]
آنچه که خيلي مهم است، حديث حوض است که وقتي به براء بن عازب ميگويند: «طوبی لك، صحبت النبي(ص) و بايعته تحت الشجرة، فقال: يا ابن أخي! انك لا تدرى ما أحدثنا بعده.»[115] «خوشا به حالتان که همراه پيامبر اکرم(ص) بوديد و .... ميگويد: برادرزادهام! نميداني که ما چه بدعتهايي بعد از پيامبر اکرم(ص) نهاديم.»
همچنين همين تعبير را ام المؤمنين عايشه ميگويد: «عن قيس بن أبي حازم، قال: قالت عائشة رضي الله عنها و كان تحدث نفسها ان تدفن في بيتها مع رسول الله(ص) و أبى بكر، فقالت: انى أحدثت بعد رسول الله صلى الله عليه و سلم حدثا، ادفنوني مع أزواجه فدفنت بالبقيع. هذا حديث صحيح علی شرط الشيخين و لم يخرجاه.»[116] «از او ميپرسند که آيا ميخواهيد شما را در کنار قبر رسول اکرم(ص) دفن کنيم؟ ميگويد: خير، من را در بقيع کنار ديگر همسران پيامبر اکرم(ص) دفن کنيد؛ چون من بعد از رسول اکرم(ص) بدعتهايي نهادم.»
همچنين رسول اکرم(ص) در صحيح بخاري و صحيح مسلم است كه ميگويد: صحابه مرا در قيامت به سمت جهنم ميبرند و از آنها سؤال ميکنم که به کجا ميبريد؟ ميگويند: به سمت آتش. سؤال ميکنم: جرمشان چيست؟ ميگويند: «إِنَّكَ لاَ عِلْمَ لَكَ بِمَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ، إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا عَلَی أَدْبَارِهِمُ الْقَهْقَرَى.»[117] «... آنها بعد از تو مرتد شدند و به زمان دوران جاهليتشان برگشتند.»
سپس خود رسول اکرم(ص) در صحيح بخاري ميگويد: «فَلاَ أُرَاهُ يَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلاَّ مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِ.»[118] «از اين صحابه من، جز تعداد اندکي، از آتش جهنم نجات پيدا نميکنند.»
ما چشممان را خوب باز کنيم، اين آيه قرآن است که ميگويد: «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ.»[119] [آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب بر ميگرديد؟ (و اسلام را رها كرده به دوران جاهليت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟)]
و نبايد يک چشمي به قرآن نگاه کنيم.
اما در پاسخ به سؤال آقاي ملازاده كه گفتند از قرآن دليلي به امامت نداريم! بايد بگوئيم اگر ما به قرآن مراجعه كنيم ميبينيم كه در قرآن اهميت ويژهاي درباره امامت و خلافت مطرح شده است و در مباحث قبلي مفصلاً اين مسئله ثابت شد و تكرار نميكنيم.[120]
[اما اينكه گفتند ما با روايات به جايي نميرسيم اين خلاف سيره و گفته اهل سنت است زيرا آنها خود را پيرو و اهل سنت يعني روايات پيامبر اكرم(ص) ميدانند و اگر روايات را كنار بگذاريم اولين كسي كه متضرر ميشود اهل سنت هستند.
و سؤال ما از آقاي ملازاده و تمامي اهل سنت اين است كه اگر روايات را كنار بگذاريم آيا ميتوانند عقايد خود را از قرآن ثابت كنند!! آيا يك دليل بر عقايد خود از غير سنت دارند؟
آيا احكام فقهي خود را ميتوانند بدون سنت تبيين كنند؟
آيا تعداد ركعات نماز، اذكار نماز، فروعات روزه و حج در قرآن آمده است؟]
«و السلام عليکم و رحمة الله و برکاته»
*هر وقت که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی
چون درد سرت شفا بدادم یاغی شوی و دگر نیایی*
*پاسبان حرم دل شدهام شب همه شب تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم*