پاسخ به: استحاضه
یک شنبه 3 آذر 1392 10:21 AM
زن مستحاضه بعد از آنكه خونش قطع شد، فقط براى نماز اولى كه مىخواند، بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد و براى نمازهاى بعدى لازم نيست.
مسأله 401 . رساله ایت الله سیستانی
اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعى كه مىخواهد نماز بخواند، بايد ـ بنابر احتياط ـ خود را وارسى كند، مثلاً مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد و بعد از آنكه فهميد استحاضه او كدام يك از آن سه قسم است، كارهائى را كه براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد، ولى اگر بداند تا وقتى كه مىخواهد نماز بخواند استحاضه او تغيير نمىكند، پيش از داخل شدن وقت هم مىتواند خود را وارسى كند.
مسأله 402 ـ رساله ایت الله سیستانی
زن مستحاضه اگر پيش از آنكه خود را وارسى كند مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظيفه خود عمل كرده مثلاً استحاضهاش قليله بوده و به وظيفه استحاضه قليله عمل نموده، نماز او صحيح است، و اگر قصد قربت نداشته يا عمل او مطابق و ظيفهاش نبوده، مثل آنكه استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار كرده، نماز او باطل است.
مسأله 403 ـ رساله ایت الله سیستانی
زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد، بايد به آنچه مسلّماً وظيفه اوست عمل كند، مثلاً اگر نمىداند استحاضه او قليله است يا متوسطه بايد كارهاى استحاضه قليله را انجام دهد، و اگر نمىداند متوسطه است يا كثيره بايد كارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد، ولى اگر بداند سابقاً كدام يك از آن سه قسم بوده، بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.
مسأله 404 . رساله ایت الله سیستانی
زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسى كند و خون نبيند اگر چه بداند دوباره خون مىآيد، با وضوئى كه دارد مىتواند نماز بخواند.
مسأله 406 ـ رساله ایت الله سیستانی
زن مستحاضه اگر بداند از وقتى كه مشغول وضو يا غسل شده خونى از او بيرون نيامده و در داخل فرج هم نيست، مىتواند خواندن نماز را تا وقتى كه مىداند پاك مىماند تأخير بيندازد.
مسأله 407 ـ رساله ایت الله سیستانی
اگر مستحاضه بداند كه پيش از گذشتن وقت نماز به كلّى پاك مىشود يا به اندازه خواندن نماز خون بند مىآيد، بايد ـ بنابر احتياط لازم ـ صبر كند و نماز را در وقتى كه پاك است بخواند.
مسأله 408 ـ رساله ایت الله سیستانی
اگر بعد از وضو و غسل خون در ظاهر قطع شود، و مستحاضه بداند كه اگر نماز را تأخير بيندازد، به مقدارى كه وضو و غسل و نماز را بجا آورد به كلّى پاك مىشود، بايد ـ بنابر احتياط لازم ـ نماز را تأخير بيندازد، و موقعى كه به كلّى پاك شد دوباره وضو و غسل را بجا آورد و نماز را بخواند. و اگر موقعى كه خون در ظاهر قطع شود وقت نماز تنگ باشد، لازم نيست وضو و غسل را دوباره بجا آورد، بلكه با وضو و غسلى كه دارد مىتواند نماز بخواند.
مسأله 409 ـ رساله ایت الله سیستانی
مستحاضه كثيره وقتى كه به كلّى از خون پاك شد اگر بداند از وقتى كه براى نماز پيش مشغول غسل شده ديگر خون نيامده، لازم نيست دوباره غسل نمايد، و در غير اين صورت بايد غسل نمايد ـ هر چند كلّيّت اين حكم بنابر احتياط است ـ و امّا در مستحاضه متوسطه لازم نيست براى آنكه از خون به كلّى پاك شده غسل نمايد.
مسأله 410 ـ رساله ایت الله سیستانی
مستحاضه قليله بعد از وضو، و مستحاضه متوسّطه بعد از غسل و وضو، و مستحاضه كثيره بعد از غسل، بايد فوراً مشغول نماز شوند، مگر در دو موردى كه در مسأله (394) و (407) به آنها اشاره شد، ولى گفتن اذان و اقامه قبل از نماز اشكال ندارد، و در نماز هم مىتواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد.
مسأله 411 ـ رساله ایت الله سیستانی
زن مستحاضه اگر و ظيفهاش اين باشد كه ميان وضو يا غسل و نماز فاصله نيندازد ولى مطابق وظيفهاش رفتار نكند، بايد دوباره وضو گرفته يا غسل كند و بلا فاصله مشغول نماز شود.
مسأله 412 ـ رساله ایت الله سیستانی
به مدپوشان،بگویید اخرین مد کفن هست.