0

نقد و بررسی بازی های رایانه ای

 
parseman_110
parseman_110
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 10829
محل سکونت : فارس

پاسخ به:نقد و بررسی بازی های رایانه ای
سه شنبه 26 آذر 1392  8:01 AM

دشمن خانگی

XCOM: Enemy Unknown از شگفتی سازهای صنعت بازی در سال 2012 بود. یک عنوان استراتژی نوبتی بسیار خوش ساخت که اتفاقاً تبلیغات زیادی را هم به همراه خود نداشت. اما در نهایت، توانست با وجود رقبای قدرتمند، جایزه بهترین بازی سال پلتفرم PC را از آن خود کند. خالقان سری Civilization نشان دادند که در این سبک، حرف اول را می زنند و اکنون با Enemy Within ثابت کردند که مسیر صحیح را تشخیص داده اند و موفقیت EU اتفاقی نبوده است. در حالیكه این بازی چند ماه پس از The Bureau: XCOM Declassified عرضه شده، باید دید که شرایط به چه شكل ادامه پیدا كرده است.

گرافیک

از نظر گرافیکی، بازی تغییر چندانی نسبت به نسخه اصلی نداشته است. البته یک سری پیشرفت های جزیی در کیفیت بافت ها و رنگ پردازی ها داشته، ولی مجموعاً نمی توان آن را برتر از EU دانست. به علاوه اینکه، می توان نمونه های بسیار بهتری در بازار پیدا کرد. حتی با در نظر گرفتن این مسئله که بازی های استراتژی نیاز به گرافیک با جزئیات بالا ندارند، با این حال گرافیک EW در سطح مطلوبی است و در طول بازی مخاطب را اذیت نمی کند.

موسیقی/صداگذاری

خوشبختانه کار صداگذاری بازی به خوبی انجام شده و سازندگان سرسری از آن نگذشته اند. افکت های صوتی با دقت کافی طراحی شده و در صحنه های شلوغ، می توان آن ها را از هم تفکیک کرد. درباره موسیقی، نمی توان اظهار نظر خاصی کرد. قطعات در حد معمولی و بعضاً خوب نواخته شده اند، اما به اندازه کافی در بازی خودنمایی نمی کنند.

گیم پلی

هسته کلی گیم پلی، چیز جدیدی نیست، اما فراموش نباید کرد که EW یک بسته الحاقی است و هدف، اضافه شدن محتواهای جدید در چهارچوب اسکلت کلی بازی است. کسانی که EU را بازی کرده اند، با گیم پلی آن آشنایی دارند. رهبری گروهی سرباز در مبارزات به سبک استراتژی نوبتی و به طور همزمان، مدیریت منابع و دفاع از آن ها در برابر حملات بیگانگان، اما موارد زیادی در EW وجود دارند که باعث می شوند تا نسبت به نسخه قبلی تا حد زیادی متمایز باشد. در EW بیش از 40 نقشه جدید با تنظیمات گسترده اضافه شده است. امکانات وسیعی برای شخصی سازی، قدرت ها و کلاس های متنوع در اختیار مخاطب قرار داده شده که باعث می شوند گیم پلی حالت تکراری به خود نگیرد. اما مهم ترین بخش اضافه شده به بازی، Meld نام دارد که توانایی خرید Genetic و Cyberneticها و ارتقاء آن ها را می دهد.

علاوه بر آن، یک درخت تکنولوژی بسیار وسیع تر را فراهم می کند که انواع و اقسام توانایی ها (نظیر پرش به ارتفاع های بلند و دیدن دشمنان غیر قابل رویت) و آزادی عمل در قوی تر کردن سلاح و زره ها را در اختیار مخاطب قرار می دهد. کاربردهای Meld به همین جا ختم نمی شود و قابلیت های دیگری نظیر تبدیل Soldier به Mech Trooper را نیز دارا است. در آن سوی نبرد، دشمنان نیز تغییراتی در خود می بینند. Seekerها به بازی اضافه شده اند. ربات هایی که توانایی پرواز کردن دارند و بیشترین مشکل را برای Sniperها که روی ارتفاعات مستقر می شوند، ایجاد می کنند. البته بیگانگان تنها دشمنان شما نیستند و Exaltها (گروهی از انسان ها که باور دارند بیگانگان نسل بشر را پیشرفت می دهند) نیز در جبهه مقابل قرار دارند. شیوه مبارزه با آن ها متفاوت است، چون انسان هستند و به تعبیری، نیمه تاریک شما به حساب می آیند!

نتیجه گیری

EW یک بسته الحاقی موفق است و به خوبی بعد از یک سال، طرفداران بازی را دوباره به دنیای خود برمی گرداند. Firaxis که تخصص منحصر به فردی در خلق بازی های استراتژی نوبتی دارد، در ساخت مضامین اضافی نیز متبحر است. اما سوال اینجاست که آیا EW می تواند مخاطبان جدید را نیز به خود جذب کند؟ جواب دادن به این سوال کمی پیچیده است، اما مسلماً به تمام کسانی که EU را تجربه نکرده اند، پیشنهاد می کنم حتماً EW را امتحان کنند.

که با این درد اگر در بند در مانند درمانند
aseman_parvaz10@yahoo.com
تشکرات از این پست
amirhmz
دسترسی سریع به انجمن ها