0

نقد و بررسی بازی های رایانه ای

 
parseman_110
parseman_110
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1392 
تعداد پست ها : 10829
محل سکونت : فارس

پاسخ به:نقد و بررسی بازی های رایانه ای
پنج شنبه 21 آذر 1392  1:24 PM

آخرین امید كهكشان

 

اگر به سال ها پیش و دوران باشكوه عناوین پلتفرمر در ششمین نسل از كنسول های بازی نگاهی بیندازیم، با لیست قابل توجه ای از عناوین مفرح و محبوبی همچون Crash Bandicoot ،Jack & Daxter و... مواجه خواهیم شد كه شاید به همان زمان محدود شده و در ادامه نتوانستند مثل گذشته ساعت ها وقت بازیكنان مشتاق را به خود اختصاص دهند. سری دوست داشتنی Ratchet & Clank كه ماحصل عقد یك قرارداد همكاری بین یكی از برجسته ترین استودیوهای بازیسازی یعنی Insomniac Games با SCEA در سال 2001 است، یكی دیگر از این دسته بازی ها است كه با درخشش روی PlayStation 2 خیلی زود توانست نامی برای خود دست و پا كند. در ادامه، با آغاز نسل هفتم، Insomniac Games بر آن شد كه R&C را برای PS3 عرضه كند تا شاید در نبود بهترین های نسل ششم، چهره واقعی خود را به علاقه مندان نشان دهد و موفقیت های بزرگتری كسب كند.

واكنش های متفاوتی در خصوص نسخه های متعدد R&C در نسل هفتم بوجود آمد و بجز یكی دو نسخه نه چندان خوب، این سری همواره جزو بهترین های پلتفرمر بوده است. شاید اقدام سازنده برای ایجاد تحول در سری، اصلی ترین دلیلی بود كه یكی از ضعیف ترین نسخه ها با عنوان All 4 One راهی بازار و با عدم استقبال علاقه مندان مواجه شود. اما این پایان كار نبود و سیاست های تحسین برانگیز Insomniac Games‌ باعث شد تا آن ها خیلی زود به فكر جبران و دلجویی از طرفداران خود بیفتند و در كمتر از 1 سال با عرضه نسخه موفق Full Frontal Assault اشتباهات گذشته خود را جبران كنند. آن ها تصمیم گرفتند در آخرین هفته های این نسل، با انتشار Into the Nexus نسخه ای كاملاً وفادار به ریشه های این مجموعه را به عنوان حسن ختامی بر همكاری های چند ساله خود با Sony راهی بازار كنند.

داستان

R&C در تمامی 14 نسخه گذشته خود، همواره از یك سناریوی كودكانه و خیلی ساده استفاده كرده كه با توجه به درجه بندی سنی بازی، نه تنها از نقاط ضعف آن به حساب نمی آید، بلكه خیلی شیوا و به دور از هر گونه پیچش خاصی روایت می شود. ItN نیز از همین قاعده پیروی می كند و همچون یك كارتون سرگرم كننده دنبال می شود. قضیه از این قرار است كه گروهی از خطرناك ترین خلافكاران كهكشان، مانند وندرا پراگ (Vendra Prog) دستگیر شده و باید به زندان Vartax منتقل شوند. در این بین، قهرمانان همیشگی داستان یعنی رچت و كلنك به سازمان امنیتی كهكشان پیشنهاد می كنند تا خلافكاران را به وسیله كشتی فضایی خود تا سیاره ای كه زندان در آن واقع شده، همراهی كنند و مسئولیت این انتقال بزرگ را بر عهده بگیرند. اما از بد روزگار در مسیر، نفتین پراگ (Neftin Prog) برادر دوقلوی وندرا به آن ها یورش می برد و موجبات فرار خواهرش را فراهم می كند.

بدین ترتیب، این مأموریت، شكست می خورد و اعتبار قهرمانان داستان به خطر می افتد. پس از آن، فقط یك هدف برای این دو باقی می ماند كه با جستجو كردن كهكشان، آب رفته را به جوی بازگردانند و از بدنامی خود جلوگیری كنند. همانطور كه در ابتدا اشاره شد، داستان بازی بر مبنای استانداردهای كلاسیك سری، به ساده ترین شكل ممكن بدون نقطه مبهمی روایت می شود و همچنان بر شخصیت پردازی طنزآلود و كارتونی قهرمانان با همان دیالوگ های شیرین مخصوص به خودشان تمركز دارد. از طرفی، سازندگان در بخش داستانی طوری عمل كرده اند كه حتی اگر برای اولین بار خیال تجربه یكی از نسخه های این سری را در سر می پرورانید، چیزی را از دست نداده و نیازی به انجام بازی های قبلی نداشته باشید. البته نویسندگان، با هوشمندی كامل، سناریوی ItN را با عناصر داستانی نسخه های اخیر به خوبی پیوند زده اند تا به این طریق رضایت علاقه مندان همیشگی خود را هم بدست آوردند.

گرافیك

تم شاد و متشكل از رنگ های متنوع، اصلی ترین ویژگی این سری در زمینه گرافیكی است كه تقریباً در همان بخش هنری خلاصه می شود. برای ItN همچنان از موتور مورد استفاده در نسخه های قبلی یعنی Insomniac Engine v.4.0 استفاده شده كه سن بالای خود را در این بازی نشان می دهد. در نگاه اول، طوری به نظر می رسد كه پیشرفت آنچنانی حاصل نشده، اما حقیقت این نیست. از نظر هنری، همچنان با یكی از زیباترین بازی های كارتونی طرف هستیم كه دارای محیطی رنگارنگ، شاد و پر زرق و برق است. طراحی شخصیت ها بسیار خوب كار شده و بر تنوع میزان دشمنان و اسلحه ها افزوده شده است.

مراحل بازی در قسمت های مختلفی از كهكشان با شرایط محیطی گوناگون واقع شده اند. انیمیشن ها نیز همان ساختار مناسب گذشته را حفظ كرده اند و از مهم ترین ویژگی های نسخه های متعدد R&C محسوب می شوند. البته سازندگان سعی كردند تا افكت های تصویری بیشتری را برای ItN در نظر بگیرند، اما در عین حال، از ساختار همیشگی دور نشدند. البته از نظر تكنیكی، همچنان انتظار زیادی از این بازی نمی رود و برخی مشكلات همچون افت فریم شدید در صحنه های شلوغ و وجود لبه های نامنظم در طراحی محیط در ذوق می زنند. اما طبیعتاً جنبه های هنری بازی به قدری چشمگیر و زیبا هستند كه شاید كم كاری های سازندگان در بخش فنی خیلی به نظر نرسد.

موسیقی/صداگذاری

از نظر صداگذاری نیز با حال و هوای مشابهی از نسخه های اخیر R&C طرف هستیم كه پر از افكت های صوتی به همراه دیالوگ های بسیار زیبا است. شاید اصلی ترین نكته بازی در این زمینه، همان مکالمه های بامزه شخصیت ها باشد كه بارها می توانند باعث خنده بازیكن شوند. استفاده از صداپیشگان كار بلد و بعضاً آشنا، همچون نیکا فوترمن (Nika Futterman) و... این اجازه را به سازندگان داده تا مثل گذشته مشكل خاصی در این بخش وجود نداشته باشد. با توجه به بالا رفتن تنوع اسلحه ها و مكانیزم های گیم پلی، افكت های صوتی نیز به شكل قابل توجهی افزایش یافته و این نكته برای كسانی كه نسخه های قبلی را تجربه كرده اند، به وضوح احساس می شود. موسیقی نیز توسط مایکل براس (Michael Bross) آهنگساز 3 قسمت اخیر کار شده که در پس زمینه گوشنوازی می كند و در اكثر اوقات شرایط پایداری دارد.

گیم پلی

همانطور كه می دانید، گیم پلی مهم ترین دلیل محبوبیت R&C در میان علاقه مندان است. فاصله گرفتن از استانداردهای قدیمی سری، اصلی ترین دلیلی بود كه برخی از آخرین نسخه های آن را به یك شكست تجاری تبدیل كرد. سازندگان در ItN از اشتباهات خود درس گرفتند و از همان ابتدای رونمایی، از عرضه عنوانی وفادار به ریشه های مجموعه خبر دادند. گیم پلی R&C بر 3 اصل معمایی، پلتفرمینگ و اكشن بنا شده كه تعادل بسیار خوبی میان این 3 بخش در این نسخه وجود دارد. همچنان هسته اصلی دست نخورده باقی مانده، اما یك سری مكانیزم جدید اضافه شده كه به شكلی بسیار كاربردی با گیم پلی همخوانی دارند.

از تأثیرگذارترین آن ها، می توان به Gravity Boots و Grav-Stream اشاره كرد كه نقش بسیار مهمی در طول بازی ایفا می كنند. Grav-Stream كانال های فضایی در خلاء ایجاد می كند كه مانند بازی Portal‌ می توانید از مكانی به مكان دیگر نقل مكان كنید. از سوی دیگر، بالا رفتن تنوع و كاربرد اسلحه ها، كمك بسیار زیادی به بخش اكشن كرده است. مثلاً می توان به Winterizer اشاره كرد كه با هر شلیك، دشمنان مورد هدف را به یك آدم برفی شب كریسمس تبدیل می كند. برای سلاح ها هم یك سیستم ارتقاء در نظر گرفته شده كه عملكردی بسیار پیش پا افتاده و سطحی دارد. فقط با استفاده از پیچ مهره ها به آنچه كه می خواهید دسترسی پیدا می كنید و این بخش نتوانسته به كاربرد مطلوبی كه سازندگان برای تحریك بازیكنان جهت انجام یك سری اهداف در طول مراحل، نزدیك شود.

نكته قابل توجه در گیم پلی این نسخه، مربوط به یك سری مراحل دو بعدی می شود كه خود به اندازه یك بازی مستقل هیجان انگیز است. اما یك مشكل اساسی وجود دارد و آن هم خط داستانی بسیار كوتاه، یعنی چیزی در حدود 5 تا 6 ساعتی است كه تا با ساختار بازی آشنایی پیدا می كنید، به پایان می رسد! جمع آوری اسلحه های مختلف و مكانیزم های كاربردی، به خصوص برای بازیكنانی كه برای اولین بار در كل سری این نسخه را تجربه می كنند، خود زمانبر است، اما مدت زمان گیم پلی به قدری نیست كه پس از تسلط كامل، بخش عمده ای را با خلاقیت خود پشت سر بگذارید. در حالت عادی، گیم پلی همچنان چالش برانگیز است، اما مدهای دیگری هم در نظر گرفته شده كه شاید برای كسانی كه درجه های سختی بالاتر را می پسندند، رضایت بخش باشد.

نتیجه گیری

فارغ از برخی موارد كه در طول نقد به آن ها اشاره ای شد، آخرین نسخه از سری دوست داشتنی R&C در نسل هفتم، توانست اعتبار و ارزش های مجموعه را حفظ كند و حسن ختامی بر پایان كار این مجموعه روی PS3‌ باشد. اگر تا به حال به هر دلیلی موفق به انجام این بازی نشده اید، آخرین روزهای سال 2013 كه سرعت انتشار بازی های بزرگ پایین آمده، زمان مناسبی برای سفر به دنیای رنگارنگ ItN به حساب می آید.

که با این درد اگر در بند در مانند درمانند
aseman_parvaz10@yahoo.com
تشکرات از این پست
amirhmz
دسترسی سریع به انجمن ها