پاسخ به:اماکن زیارتى منتسب به امام زمان (عج) در ایران و جهان
شنبه 11 آبان 1392 8:19 AM
چند نکته دربارهی مسجد سهله
1- امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: ((هنگامی که حضرت قائم (علیهالسّلام) وارد کوفه شود، فرمان میدهد که چهار مسجد آن را خراب کنند تا به پایههای نخستین برسد.)).(81)
منظور از مساجد چهارگانه، مسجد کوفه، مسجد سهله، مسجد زید و مسجد صعصعه است.(82)
2- امام صادق (علیهالسّلام) در مورد پایههای اوّلیّهی مسجد سهله میفرماید: حدّ مسجدالسّهلة الرّوحا(83)؛ حدّ مسجد سهله، ((روحا)) است.
مرحوم کلینی، این حدیث را به این تعبیر نقل کرده: ((روی أنَّ مسجدالسهلة حدّه إلی الروحا؛(84) روایت شده که حدّ مسجد سهله تا روحا است.)).
علاّمهی مجلسی فرموده: ((اکنون ((رَوْحا)) جای شناخته شدهای نیست، ولی مفهوم حدیث آن است که حدود مسجد سهله بیش از محدودهی فعلی است.)).(85)
یاقوت مینویسد: ((رَوْحا، یکی از روستاهای رحبه است.)).(86)
و در جای دیگر مینویسد: ((رَحْبَه، یکی از محلاّت کوفه است.)).(87)
روی این بیان، مسجد سهله، در عصر ظهور، بسیار وسیعتر از وضع فعلی آن خواهد بود.
3- اعمال مسجد سهله، بسیار فراوان است. مقداری از آنها از امام صادق (علیهالسّلام) و مقداری دیگر از حضرت خضر (علیهالسّلام) روایت شده است.(88)
4- مهمترین عمل مسجد سهله، دو رکعت نماز تحیّت مسجد است که امر شده میان نماز مغرب و عشاء خوانده شود.(89) شیخ طوسی، به استحباب آن فتوا داده است.(90)
5- در مورد شب چهارشنبه، سندی از معصوم (علیهالسّلام) به دست ما نرسیده است(91)، جز این که سیّد ابن طاووس فرموده:
اگر خواستی به مسجد سهله بروی، آن را در میان مغرب و عشاء قرار بده، در شب چهارشنبه، و آن، افضل از دیگر وقتها است.(92)
سیّد ابن طاووس، برای فرمایش خود، سندی نقل نکرده، ولی هرگز احتمال این معنا نمیرود که بدون سند آن را گفته باشد. لذا احتمال این معنا هست که سندی در دست او بوده که به دست ما نرسیده است.(93)
6- محدّث نوری فرموده: ((امّا مستند چهل شب، همان عمومات است.)).(94)
منظور از عمومات، روایاتی هستند که حکایت از قداست عدد چهل میکنند.(95)
پی نوشت ها:
38) اقبال الأعمال، ص 645؛ بحارالأنوار، ج 100، ص 447؛ کلمةالإمام المهدی، ص 301؛ صحیفةالمهدی، ص 50.
39) نجم ثاقب، ص 612؛ جنّةالمأوی، ص 48؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 234؛ فوائد رضویّه، ص 678؛ المختار من کلمات الامام المهدی، ج 1، ص 357.
40) دارالسلام، ج 4، ص 426؛ نجم ثاقب، ص 618؛ جنةالمأوی، ص 55؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 240.
41) برخی از کراماتاش را محدّث نوری در دارالسلام، ج 2، ص 196، آورده است.
42) جنةالمأوی، ص 61؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 245؛ دارالسلام، ج 4، ص 421؛ المصطفی والعترة، ج 17، ص 218.
43) العبقری الحسان، ج 1، ص 103.
44) همان، ج 1، ص 113.
45) دارالسلام، عراقی، ص 304.
46) همان، ص 331.
47) العقبری الحسان، ج 1، ص 104.
48) همان، ج 1، ص 107.
49) دارالسلام، عراقی، ص 313.
50) العبقری الحسان، ج 1، ص 98.
51) همان، ج 1، ص 122.
52) دارالسلام، ج 4، ص 421.
53) نجم ثاقب، ص 499؛ جنةالمأوی، ص 135؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 309.
54) العبقری الحسان، ج 2، ص 200.
55) جنةالمأوی، ص 61؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 245؛ دارالسلام، ج 4، ص 421؛ المصطفی والعترة، ج 17، ص 222؛ المختار من کلمات الإمام المهدی، ج 1، ص 414.
56) أبواب الهدی، مقدمه، ص 46.
57) آثار شگفت این تشرّف و دریافت این پیام و انقلاب روحی و تغییر خط مشی آن عالم فرزانه را در کتاب ارزشمند مکتب تفکیک از استاد محمدرضا حکیمی ملاحظه فرمایید.
58) نجم ثاقب، ص 624؛ دارالسلام، ج 4، ص 421؛ جنةالمأوی، ص 59؛ بحارالأنوار، ج 53، ص 243.
59) منتقم حقیقی، ص 428.
60) شهاب شریعت، ص 292؛ قبسات، ص 110.
61) مهرتابان، ص 147؛ دیدار یار، ج 3، ص 342؛ شیفتگان حضرت مهدی، ج 1، ص 220.
62) پرواز روح، ص 62؛ ملاقات با امام زمان، ج 1، ص 150.
63) کُمله، نام محلّی در نواحی لنگرود، در استان گیلان است.
64) سیمای آفتاب، ص 327؛ ره توشهی مهدی یاوران، ص 160.
65) شیفتگان حضرت مهدی، ج 1، ص 269.
66) سرمایهی سخن، ج 1، ص 611؛ ره توشهی مهدی یاوران، ص 164.
67) شیفتگان حضرت مهدی، ج 2، ص 177، توجّهات ولی عصر به علما و مراجع، ص 51.
68) آیةالله غروی، از حسنات دهر و شخصیّتهای برجستهی عصر است. او، در نقل مطالب، بسیار احتیاط میکند. نظر به این که این دو مورد، متضمّن رؤیت نبود، در اثر تقاضای نگارنده نقل فرمودند.
69) در امتداد فقاهت، ص 116.
70) شرح حال ایشان، به طور فشرده، در کتاب نامداران تاریخ، ج 2، ص 307، آمده است.
71) ما، شرح این ماجرا را در اجساد جاویدان، ص 42، به نقل از یکی از فضلای نجف اشرف آوردهایم.
72) آیةالله توحیدی فرمودند: ((متن ندا به این تعبیر بود: ((إذا ترید تشوف الحجّة، تعال بالسّهلة.)).
73) العبقری الحسان، ج 1، ص 126.
74) همان، ج 1، ص 120.
75) شیفتگان حضرت مهدی، ج 2، ص 170.
76) کلمة الإمام المهدی، ج 1، ص 564؛ آثار الحجّة، ج 1، ص 134؛ گنجینهی دانشمندان، ج 1، ص 222؛ عنایات حضرت مهدی موعود به علما و مراجع تقلید، ص 110.
77) سرّ دلبران، ص 273.
78) با توجّه به این که این پیغام، چند روزی پس از شهادت سیّد محمّد حسن، فرزند دلبند آیةاللّه اصفهانی، صادر شده، تاریخ صدور آن 1349 ه خواهد بود.
79) کیفیّت نماز امام عصر (علیهالسّلام) در مفاتیح آمده است؛ نیز ر.ک: فصلنامهی انتظار، ش 5، ص 337.
80) سینای معرفت، ص 129.
81) غیبت شیخ طوسی، ص 475؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 333.
82) روزگار رهایی، ج 2، ص 656.
83) کامل الزیارات، ص 25؛ بحارالأنوار، ج 100، ص 440؛ مستدرکالوسائل، ج 3، ص 416.
84) کافی، ج 3، ص 495؛ وسائلالشّیعة، ج 5، ص 267.
85) مرآت العقول، ج 15، ص 491.
86) معجم البلدان، ج 3، ص 76.
87) همان، ص 33.
88) المزار الکبیر، ص 138-140.
89) روایت دوازدهم.
90) مصباح المتهجد، ص 747.
91) بحارالأنوار، ج 53، ص 325.
92) مصباح الزّائر، ص 105؛ بحارالأنوار، ج 100،ص 445.
93) در این جا میتوانیم از روایت مسجد مقدّس جمکران بهره بجوییم، طالبین به فصلنامهی انتظار، ش 5، ص 353 مراجعه فرمایند.
94) نجم ثاقب، ص 845.
95) چهل نمونه از این احادیث را در مقدّمهی کتاب ((چهل حدیث پیرامون یوسف زهرا)) آوردیم و چهل منبع برای حدیث ((مَنْ حَفِظَ علی أُمّتی أربعین حدیثاً...)) ذکر کردیم. [ص 5 - 16].
منبع: ماهنامه انتظار موعود - شماره 6
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست