راهنمای دارندگان وب سایتها - بخش دوم
چهارشنبه 10 آذر 1389 7:52 AM
رهنمودهای فنی
• از یک مرورگر متنی مانند Lynx استفاده نمایید تا سایت خود را ارزیابی نمایید. اکثر خزنده های وب، وب سایتها را مانند Lynx می بینند. اگر ویژگیهایی همچون جاوا اسکریت، کوکی ها، قاب ها ( frames ) ، عناصر DHTML یا فلش مانع از دیدن تمام وب سایت شما در مرورگر متنی می شوند، بنابراین ممکن است خزنده ها نیز با خزیدن در وب سایت شما مشکل داشته باشند!
• به search bot ها (برنامه هایی که سایتهای اینترنتی را بررسی کرده و فهرست میکنند) اجازه دهید تا بتوانند بدون لاگین کردن در سایت شما صفحات سایتتان را ببینند. این تکنیک میتواند برای رهگیری یک کاربر منحصر به فرد مفید باشد.
• ترتیبی دهید تا وب سرور شما هدرهای HTTP از نوع If-Modified-Since را پشتیبانی کند. این ویژگی به وب سرور شما امکان میدهد تا به گوگل بگوید که آیا محتوای شما از آخرین باری که توسط خزنده های موتوره جستجو مورد بررسی قرار گرفته است تغییر کرده یا خیر. این ویژگی باعث میشود تا شما در مصرف پهنا باند و سربار سیستم صرف جویی کنید.
• از فایل robots.txt بر روی وب سرور خود استفاده نمایید. این فایل به خزنده ها میگوید که کدام فهرستها را میتوانند یا نمیتوانند وارد شوند. البته اطمینان حاصل کنید که تنظمیات به گونه ای نباشند که خزنده های گوگل را بلوکه کنند! برای یادگیری بیشتر در مورد این فایل و این که چگونه و چه زمانی خزنده ها سایت شما را بازدید میکنند، میتوانید از
اینجااستفاده کنید. همچنین شما میتوانید برای تست کردن فایل robots.txt خود از
این ابزارگوگل استفاده نمایید.
• اگر شرکت شما یک سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) خریداری کرده است، اطمینان حاصل کنید که آن سیستم محتوای شما را به گونه ای نمایش میدهد که خزنده های موتورهای جستجو بتوانند در سایت شما فعالیت کنند.
• از robots.txt برای پیشگیری از توجه خزنده ها به برخی صفحاتی استفاده کنید که به صورت خودکار ایجاد میشوند و محتوای چندانی برای مراجعه کنندگان ندارند.(مثلا صفحات جستجوی وب سایت خود)
رهنمودهای کیفیت
این رهنمودهای کیفیت اکثر قریب به اتفاق فرمهای فریبکارانه یا رفتارهایی دستکاری کنده را شرح میدهد، اما گوگل ممکن است به برخی رفتارهای گمراه کننده که ایجاد لیست نشده اند نیز پاسخ منفی دهد(مانند گول زدن کاربران توسط ثبت کردن نامهای شبیه سایتهای معروف اما با حروف متفاوت).
چنین تصوری نداشته باشید که فقط به این دلیل که یک تکنیک فریبکارانه بخصوص در صفحه سایت شما قرار ندارد، گوگل آن را تایید میکند. مدیران سایتی که انرژی خود را صرف حمایت کردن از روح اصول اولیه کرده اند تجربه کاربری بهتری داشته و لذا رتبه بالاتری در رتبه بندی سایتها میشوند تا آنهایی که وقتشان را صرف یافتن سوراخ سمبه های رتبه بندی میکنند!
در صورتی که شما اعتقاد دارید سایتی در حال سوء استفاده از رهنمودهای کیفی گوگل است، خواهش میکنیم آن را از طریق آدرس
https://www.google.com/webmasters/tools/spamreportبه ما گزارش دهید.
گوگل ترجیح میدهد راه حلهای پیشرو و اتوماتیک برای مشکلات استفاده کند، لذا ما تلاش خواهیم کرد تا مبارزه تن به تن و دستی علیه هرزنامه ها ( Spam ) را حداقل سازیمو در این راستا از گزارشهای هرزنامه ها که دریافت میکنیم برای ایجاد الگوریتمهایی برای تشخیص و جلوگیری از تلاشهایی که هرزنامه ها قصد دارند در آینده انجام دهد استفاده میکنیم.
رهنمودهای گوگل – اصول اولیه
• صفحات را برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو! کاربران خود را فریب ندهید و کاری نکنید که آنچه در موتورهای جستجو پیدا میکنند با آنچه که در سایت شما قرار دارد متفاوت باشد.
• از حقه زدن برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو اجتناب کنید. بعنوان مثال یک قاعده خوب برای این مورد این است که آیا شما میتوانید برای سایت یکی از رقبای خود توضیح دهید که در سایت خود چه کرده اید؟
یک ارزیابی مناسب دیگر این است که از خود بپرسید: "آیا این کار به کاربران من کمکی خواهد کرد؟ اساسا آیا اگر موتور جستجویی وجود نداشت بازهم چنین اقداماتی میکردم؟"
• در "شِـماهای لینکی" که به منظور افزایش رتبه بندی سایت شما طراحی شدهاند شرکت نکنید. به خصوص از لینک دادن به هرزنامه نویس های وب یا "محله های بد" ( bad neighborhoods ) روی وب اجتناب کنید، چرا که ممکن است رتبه سایت خود شما در اثر این کار افت کند.
• از برنامه های کامپیوتری غیرمجاز برای ارسال صفحات،بررسی رتبه و ... استفاده نکنید. چنین برنامه هایی منابع محاسباتی و کامپیوتری را مصرف کرده و باعث تجاوز از محدوده شرایط
استفاده از سرویس هامیشوند. گوگل توصیه نمیکند که از برنامه هایی مانند WebPosition Gold™ استفاده نمایید که برای گوگل کوئری های خودکار یا برنامه ای ( programmatic ) ارسال میکنند.
رهنمودهای گوگل - رهنمودهای ویژه
• از متن های مخفی یا لینکهای مخفی اجتناب کنید
• از ناوبری ( redirect ) زیرکانه و فریبکارانه استفاده ننماید
• از ارسال کوئری های خودکار به گوگل اجتناب کنید
• صفحات با کلیمات کلیدی نا مربوط نداشته باشید
• صفحات یا دامنه های چندگانه و همچنین دامنه هایی که اساسا محتوای شمای را تکثیر میکنند ایجاد ننماید.
• صفحات با رفتار مشکوک – مثلا حاوی تروجان، ویروس و ... - ایجاد نکنید.
• از صفحات راهرو ( doorway ) که فقط برای موتورهای جستجو ایجاد شده اند، یا از روشهای بُریدن کوکی ها مانند برنامه هایی که بدون محتوا یا با محتوای ناچیز کار میکنند اجتناب کنید.
• اگر سایت شما از برنامه هایی که در مورد قبلی ذکر شد استفاده میکند اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت شما در حال افزایش است. محتوای یکتا و مربوطی ایجاد کنید که دلیلی برای این باشد که کاربران اول از سیستم شما بازدید کنند.
اگر میبینید که سایت شما این رهنمودها را پیاده سازی نکرده است، میتوانید سایت خود را ویرایش کرده و آن را برای
بازبینی مجددبه گوگل ارسال کنید.