پاسخ به:بررسی تناقض آیات طبّی با علوم پزشکی
سه شنبه 7 آبان 1392 9:57 AM
2. علق از نگاه علم
«علق» خون بستهای است که از ترکیب اسپرم مرد با اوول زن حاصل و به رحم زن داخل میشود و خود را به آن آویزان میکند. پس از پیوستن نطفه مرد به تخمک زن، تکثیر سلولی آغاز میشود و به صورت یک توده سلولی که به شکل توت است، در میآید. (در اصطلاح به آن مرولا Marula میگویند) و در رحم لانه میگزیند، یعنی، سلولهای تغذیه کننده به درون لایه مخاطی رحم نفوذ میکنند و به آن آویزان (نه کاملاً چسبیده به رحم) میشوند.
قرآن این مطلب را با واژة زیبای «علق» بیان کرده است (دکتر دیاب و قرقوز، طب در قرآن، ترجمه: چراغی، 86). اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، میتوانیم تناسب آن را با موارد کاربردش اینگونه بیان کنیم: 1. چسبنده بودن آن (مکارم، همان، 27، 156) (کرمی که برای مکیدن خون به بدن میچسبد). 2. آویزان شدن آن به جداره رحم.
3. شباهت به زالو (زالو هر بار میتواند به اندازه یک فنجان قهوه، خون انسان یا حیوان را بمکد). نطفه در رحم، به صورت زالو وار به رحم میچسبد و از خون تغذیه میکند. (نجفی، گودرز، مطالب شگفتانگیز قرآن، 99) همچنین در وجه تشبیه به زالو گفتهاند که در مرحله ایجاد جنین، از هر دو مادهای به نام «هپارین» ترشح میشود تا این که خون در موضع منعقد نشود و تغذیهپذیر باشد (دکتر پاکنژاد، همان، 11، 110). شکل علقه مانند زالو کاملاً مسطح است و این حالت در چهار هفته اول ادامه دارد. (اسماعیل پاشا، عبدالعزیز، اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن، ترجمة: سید غلامرضا سعیدی، 182).
4. تغذیه از خون. آیتالله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه که «علق خون بسته است»، میگوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم میچسبد (محمدهادی معرفت، التمهید، 6، 82).
نتیجه:[2] با توجه به دیدگاه دانشمندان، مفسران و اهل لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است؛ به ویژه آن که این مرحله از آفرینش انسان را در علم جنینشناسی جدید، واسطه بین نطفه و مضغه (گوشت شدن) میشمارند. خداوند میتوانست با بیان «الدم المنقبضه؛ خون بسته» مطلب را ذکر نماید، اما با آوردن واژه «علق» دو موضوع «خون بسته» و «آویزان بودن» را مورد توجه قرار دارد که با نظریات جدید پزشکی نیز همخوانی دارد.
با توجه به پیشرفته نبودن علم پزشکی در چهارده قرن پیش، مسئله مذکور را میتوان از شگفتیهای علمی قرآن دانست که بعد از چهارده قرن کشف شده است (پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، محمد علی، همان، 2، 487 ـ 481).
جمعبندی: با توجه به مطالب گذشته تعبیرات قرآن در مورد خلقت انسان از خاک، آب، خون و... با همدیگر تعارضی ندارد و هر کدام به مرحلهای از آفرینش انسان اشاره دارد.
پینوشتها
[1] http://answering-islam.org.uk/Quran/contra/; Ábdallah Ábd al-Fadi. عبد الله عبد الفادی در مقاله خود «تناقضات در قرآن» به نقل از کتاب الاستشراق والقرآن العظیم، 160.
[2] احتمالات دیگری درباره «علق» داده شده است، از جمله: بعضی علق را به معنای نطفه مرد (اسپرماتوزئید) معنا کردهاند (مطالب شگفتانگیز قرآن، 99). بعضی دیگر به معنای موجود صاحب علاقه ـ اشاره به روح اجتماعی انسان ـ تفسیر کردهاند و عدهای هم اشاره به گِل حضرت آدم که حالت چسبندگی دارد، دانستهاند (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، 487 ـ 481).
منابع
1. ابن منظور، لسان العرب، دارالفکر، بیروت، 1990 م، چ اول.
2. اسماعیل پاشا، عبدالعزیز، اسلام و طب جدید، ترجمه غلامرضا سعیدی، انتشارات برهان، بیتا.
3. اهتمام، احمد، فلسفه احکام، اسلام، اصفهان، 1344 ش.
4. بسام دفضع، الکون و الانسان بین اسلام و القرآن، مطبعة الشام، بیجا، بیتا.
5. بوکائی، موریس، مقایسهای بین تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه ذبیحالله دبیر، نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1365.
6. بی آزار شیرازی، عبدالکریم، قرآن و طبیعت، چ 2، بی جا، بی تا.
7. همو، گذشته و آینده، قم، انتشارات طباطبایی، 1349 ش، چ 2.
8. پاکنژاد، رضا، اولین دانشگاه آخرین پیامبر، مکتب اسلامیه و بنیاد فرهنگی شهید، تهران، 1363، چ 1.
9. توماس لانگمن، رویانشناسی، ترجمه دکتر بهادری و شکور، شرکت سهامی چهر، 1370، چ 6.
10. حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائلالشیعه، تصحیح ربانیشیرازی، فرهنگ اسلامی، تهران، 1374، چ 7.
11. الحویزی، عبدالعلی العروسی، نورالثقلین، المطبعة العلمیه، قم، 1383 ق.
12. دیاب، عبدالحمید و قرقوز، طب در قرآن، ترجمه چراغی، انتشارات حفظی، تهران، بیتا.
13. راغب اصفهانی، ابوالقاسم الحسین بن محمد، مفردات فی غریب القرآن، المکتبة الرضویه، تهران، 1332 ش.
14. رجحان، محمد صادق، بافتشناسی انسانیپایه، انتشارات چهره، تهران، 1370، چ 10.
15. رضایی، حسن رضا، قرآن و فرهنگ زمانه، مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه علمیه، قم، 1383، چ اول.
16. همو، شگفتیهای آیات پزشکی در قرآن، پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن، قم، 1387، چ 1.
17. رضایی اصفهانی، محمد علی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، مبین، رشت، 1382، چ 4.
18. همو، درآمدی بر تفسیر علمی قرآن، انتشارات اسوه، قم، 1365، چ 1.
19. زمانی، مصطفی، پیشگوییهای علمی قرآن، پیام اسلام، قم، 1350ش.
20. سحابی، یدالله، خلقت انسان، شرکت سهامی، تهران، 1351 ش، چ 13.
21. شریف، عدنان، من علم الطب القرآن، دار علم ملابین، بیروت، 1995م، چ دوم.
22. شیرازی، نیازمند، اعجاز قرآن از نظر علوم امروزی، میهن بیجا، بیتا.
23. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه نوری همدانی، قم، بنیاد علمی و فکری علامه، 1366.
24. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، مکتبة الاسلامیه، تهران، 1395 ق، چ 5.
25. علامه مجلسی، محمد تقی، بحار الانوار، المکتبة الاسلامیه، تهران، 1385 ه . ق.
26. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
27. الکیس کارل، انسان موجود ناشناخته، ترجمه دبیری، اصفهان، بی تا، 1354.
28. مصباح یزدی، محمد تقی، معارف قرآن، انتشارات در راه حق، قم، 1367 ش.
29. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات قرآن الکریم، وزارت فرهنگ و ارشاد، تهران، 1371.
30. معرفت، محمد هادی، التمهید، انتشارات التمهید، قم، 1377 ش.
31. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، جامعه مدرسین، قم، 1377، چ 5.
32. همو، تفسیرنمونه، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1371 ش، چ 26.
33. یزدی، مرتضی، دانستنیهای پزشکی، تهران، 1343.
منبع: مجله قرآن و علم شماره 4
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دَد ملولم و انسانم آرزوست